مختصری از زندگانی مبارزاتی رهبر «حرکت اسلامی – جهانی کردستان »، کاک تحسین علی عبدالعزیز رحمهم الله
به قلم : ابوسلیمان هورامی
“من المۆمنین رجال صدقوا ماعاهدوا الله علیه فمنهم من قضی نحبه ومنهم من ینتظر وما بدلوا تبدیلا “
دکتر عبدالله عزام “رحمه الله” می فرماید: (ان مقادیر الرجال تبرز فی میادین النزال، لا فی منابر الاقوال..) یعنی : قدر وارزش و بزرگی مردان در میدانهای جهاد و مبارزات مسلحانه است که خودش را نشان می دهد نه در منبرهای سخنرانی و صحبت کردن .
کاک تحسین “رحمه الله” فرزند شیخ علی عبدالعزیز محمد است که در ناحیه ی هورامان غربی در حلبچه ی شهید در سال ۱۹۷۴ میلادی برابر با ۱۳۵۳ خورشیدی به دنیا آمده است . مرحله ی ابتدائی و متوسطه را در حلبچه به پایان رسانده و سپس در سال ۱۹۸۷ به همراه عمویش عثمان عبدالعزیز ، بنیانگذار حرکت اسلامی کردستان و پدرش و دیگر عموهایش و چندین تن از علماءو بزرگان هورامان غربی و کردستان عراق به هورامان شرقی در خاک ایران کوچ می کنند .در هنگام هجرت در هورامان شرقی همچون جوانی هوشیار و زیرک وارد امور سیاسی و نظامی حرکت اسلامی گشته و به فعالیت می پردازد و در چندین جنگ مسلحانه علیه سکولاریستهای مرتد بعثی عرب و سکولاریستهای مرتد کُرد شرکت جسته و آرام آرام تبدیل به یکی از فرمانده هان زبده ی حرکت اسلامی می گردد .
ایشان”رحمه الله” در سال ۱۹۹۴ میلادی سفری به ترکیه می کند و در آنجا با چندین تن از بزرگان جنبش بیداری اسلامی دیدار وگفتگو می کند . در این سفر با عبدالله بن عبدالحمید الاپر که مسئول « مكتبه الغرباء » که مشهورترین انتشاراتی در زمینه ی چاپ کتب اسلامی در استامبول بود نیز دیدار می کند . پس از آن از چندین کشور دیگر همچون عربستان سعودی ، امارات متحده ی عربی ، سوریه و چند کشور اروپائی دیدن به عمل می آورد . وی بر چند زبان زنده ی دنیا همچون انگلیسی ،عربی ، ترکی ، فارسی و… مسلط بودند .
ایشان “رحمه الله” جهت کسب علوم شرعی در نزد چندین عالم برجسته ی کشورهای عربی درس خوانده است . همچنین در سالهای ۱۹۹۸ در خدمت عمویش شیخ عثمان عبدالعزیز مشغول خواندن (أصول الفقه) شد .ایشان بسیار تحت تاثیر دانشمند معاصر« ابوبصیر طرطوسی » بود ودر بسیاری از فتواهای شرعی با وی مشورت می کرد و بسیاری از آثارش را نیز برای وی به عنوان هدیه می فرستاد .
کاک تحسین “رحمه الله” در سال ۱۹۹۹ میلادی با یکی از دختران دانشمند مشهور احمد کاکه محمود رحمه الله ازدواج کردند . شیخ احمد از ایشان و افکار اشلامی شان خوششان می آمد ووی را یکی از گنجینه های منطقه می دانست . پس از تفرقه ها و آشوبهایی که در میان جماعت حرکت اسلامی به وجود آمد و بخصوص پس از انشعاب علی باپیر گمراه از جماعت ، کاک تحسین زن و فرزندانش را به هورامان شرقی درخاک ایران انتقال داد . از ایشان سه فرزند به نامهای (سهناریاــ عبدالباری ـــ ماریا ) به جا مانده است .
به شاهدی تمام آنهایی که در اطراف شیخ تحسین رحمه الله بودند؛ ایشان فردی دانشمند ، واقع بین و مخلصی بودند که گفتار و کردارش با هم منافاتی نداشت . ایشان در علوم شرعی و دستورزبان عربی ید طولانی داشتند و هرکسی که وارد کتابخانه ی شخصی وی می گشت از آنهمه کتب نایاب و منابع دست اول در تعجب می ماند . به اندازه ای که ما باخبر هستیم ایشان در این اواخر مشغول نوشتن و ترجمه بود . به خصوص در این اواخر کتابی را در اهمیت عقیده ی اسلامی تحت عنوان ” پرچممان یا (بهیداخمان ـــ رایتنا) به رشته ی تحریر در اورد . ایشان آثار زیادی از خود برجای گذاشتند که بیشتر با اسم مستعار انتشار یافته اند .
از لحاظ فکر و نگرش به دین ، دنیا و جامعه کاک تحسین “رحمه الله” مردی جهادی بود که سکولاریستها را دشمن شماره یک مسلمین می دانست. با تمام وجود وبا اراده ای پولادین و از صمیم قلب معتقد بود که آئین اسلام هرگز بدون اسلحه و خون رشد نکرده و به عزت خودش دست نمی یابد و هرگز به مسئله ی پارلمان و انتخابات و دیگر بازیهای انحرافی گمراهان سکولار اعتقادی نداشت . به همین دلیل بود که در بسیاری از اوقات از جانب اطرافیان و بخصوص از جانب حرکت اسلامی فعلی در هورامان غربی، که وارد پارلمان سکولاریستهای مرتد مزدور اشغالگران شده است ، مورد انتقاد و حمله قرار می گرفت . در مورد عملیاتهای استشهادی نیز نظر دقیقتری داشت و براین باور بود که بسیاری از جماعتهای جهادی باید در مورد کاربرد این روش به عنوان یک سلاح قدرتمند از ریزبینی ،حساسیت ودقت بیشتری برخوردار شوند .
کاک تحسین “رحمه الله” به عنوان یکی از اعضای پر انرژی جماعت «حرکت اسلامی کردستان» حضوری فعال داشت و به خاطر شایستگی و توانائیهایش در سالهای ۱۹۹۷ و ۱۹۹۸ به عنوان عضو شورای نظامی حرکت اسلامی پذیرفته شده و سرپرستی و فرماندهی محور طویله « تهوێڵه « به وی سپرده شد .ایشان جهت دوری از سیاستهای غلط جماعت حرکت اسلامی و امید به آینده ی امارت اسلامی هورامان غربی تحت امارت انصار الاسلام، نوعی گوشه گیری را به همراه نیروهایش در بخش طویله « تهوێڵه « برگزیدند . می توان گفت در امور نظامی هم مرد میدان و عمل بود . ایشان تا سال ۲۰۰۳ در صف جماعت حرکت اسلامی با قی ماند، اما پس از آنکه نیروهای سکولار و اشغالگر آمریکا و متحدینش حملات خود را به پایگاههای « امارت اسلامی انصار الاسلام »هورامان غربی در خورمال و اطراف آن شروع کردند ، کاک تحسین”رحمه الله” نیز به همراه دیگر مجاهدین امارت اسلامی هجرت را بر ذلیلی و خفت ترجیع داد و از صف حرکت اسلامی نیز جدا گشته و زندگی خودش را با توجه به تجربیات گذشته اش ، برای روش مجاهدین فرقه ی ناجیه و جنگ با کفار سکولار جهانی و سکولاریستهای مرتد محلی احتصاص داد .
چنانکه می دانیم پس از عملیاتهای مبارک 11 سپتامبر و قبل از سقوط امارت اسلامی افغانستان ، سازمان جهانی القاعده با آینده نگری که داشت ، تصمیم گرفت به دور از توهمات خیالبافان و بر اساس واقعیات موجود ،شکل مبارزاتی خود را با واقعیت موجود هماهنگ سازد . به همین دلیل سازمان هرمی و یکپارچه ی القاعده از حالت عمودی به حالت افقی و چند مرکزیتی در آمد ، که در این روش هرکدام از سرزمینهای مسلمان نشین با پیروی از برنامه های فکری فرقه ی ناجیه، که در حال حاضر شیخ اسامه بن لادن رهبریتش را می کرد ، می توانست برای خودش سازمانی جداگانه و منطبق با واقعیتهای موجود جامعه اش داشته باشد و با بازکردن به موقع جبهات مختلف بر دیکتاتوری مهاجم سکولاریستی به رهبریت آمریکا و مرتدین محلی ، ضربات کاری را وارد کنند . به همین دلیل تمام سرزمینهای مسلمان نشین ازجمله مغرب اسلامی ، الجزائر ، نیجریه ، مالی ، سومالی ، مصر ، تونس ، لیبی ،و… یمن ، عراق ، ترکیه ،لبنان ، فلسطین ، سوریه ،امارات ، کویت ، چچن ، ازبکستان ، تاجیکستان ، قزاقستان ،تایلند ، فیلیپین ، اندونزی و….. صاحب جماعت جهادی بومی خاص خودشان شدند و صدها بن لان جدید به دنیا آمدند .
در همین راستا بود که کاک تحسین رحمه الله نیز سازمان مستقل خودش را، با حفظ ارتباط با سازمان مادر و با توجه به وضع موجود هورامانات و کردستان، و منطقه به وجود آورده و افغانستان و وزیرستان جنوبی را جهت آماده سازی صدها مجاهد ورزیده برگزیدند . جماعت ایشان با پذیرش مجاهدینی از ترکیه، عربها و دیگر نقاط دنیا به صورت یک جماعت بین المللی در آمد و منتظر روز موعود جهت حمله به سکولاریستهای مرتد و اشغالگران آمریکائی بود .
کاک تحسین”رحمه الله” با آنکه از جماعت حرکت اسلامی جدا شده بود اما همیشه عمو و دیگر دوستان دست اندرکار این جماعت را گوشزد می کرد که بیاندیشند که جماعت حرکت اسلامی به چه هدف و نیتی درست شد ؟ و باید به همان شیوه باقی بماند .ایشان دوست داشتند که جماعت حرکت اسلامی از آنچه که الان هست قویتر و بزرگتر گشته و رسالتش را نیمه کاره رها نکند . ایشان در نامه ای انتقاد آمیز در تاریخ ۲۴ذی الحجه ی سال ۱۴۳۰ برابر با 11/12/2009 به عمویش ملا صدیق عبدالعزیز، که رهبریت جماعت حرکت اسلامی را بر عهده دارد، به ایشان گوشزد کرد که ” از دنیا پرستی دور شود و هرچه زودتر از آن کفریا و شرکیاتی که به خاطر هم پیمانی با اتحادیه ی میهنی کردستان و حزب دمکرات کردستان عراق دچارش گشته اند پشیمان شده و رویش را به سوی الله بگرداند” همچنین ایشان در این نامه افزودند :” که آنهمه جهادی که کرده اند را به خاطر نزدیک شدن به این طاغوت و یا آن طاغوت و ظالم و تعظیم کردن برایشان قربانی نکنند و ولاء و دوستیشان فقط برای الله و پیغمبران و ایمانداران باشد و بس . ” ایشان ادامه می دهد که این سیاستهای غلط جماعت حرکت اسلامی مستقر در حلبچه بسیار جای تاسف دارد .
کاک تحسین “رحمه الله” در یکی از دیدارهایش از وزیرستان جنوبی در نزدیکی مرز افغانستان و پاكستان، در ۱ رمضان سال ۱۴۳۲ هجری قمری برابر با ۱ /۸ /۲۰۰۱ میلادی در ساعت ۱۲ ظهر مورد حمله ی نیروهای اشغالگر آمریکا و ناتو قرار گرفته و به درجه ی رفیع شهادت – کما نحسبه – نائل گشتند .. انا لله وانا الیه راجعون . از خداوند می خواهیم که این امیر و فرمانده ی بزرگوار را به عنوان شهید پذیرفته و وی را با پیامبران و راستگویان و شهیدان و صالحان محشور بگرداند . به کارهای پروردگار و قدرش راضی هستیم .( وماتدری نفس ماذا تكسب غدا، وماتدری نفس بأی ارض تموت) لقمان:۳۴
برادران ما در یکی از شاخه های اورامانات و جوانرود ، پس از توافق شورای مرکزی ،وعده ی انتقام مرگ کاک تحسین – رحمه الله – ازسکولاریستهای مرتد و نوکران حلقه به گوش آمریکا در کردستان عراق و هورامان غربی را دادند و بزدلهای ترسو اینگونه آنرا منعکس کردند :
” ڕاگهیاندنهكانی كوردستان ماوهیهك بهر له ئێستا گرتهیهكی ڤیدیۆیی كهسێكی ئێرانییان بڵاوكردهوه كه ههڕهشهی له ئارامی و ئاسایشی ههرێمی كوردستان دهكرد و خۆی به نهوهكانی سهڵاحهدین ناساند، ئهم ههڕهشهیهش به وتهی ئهو كهسه، له تۆڵهی كوشتنی تهحسین عهلی عهبدولعهزیز كوڕی ڕابهری گشتیی پێشووی بزوتنهوه بووه.”
پس از اعلام شهادت ایشان – کمانحسبه – مراسمهایی در شهرهای مختلف کردستان ایران و هورامانات جهت آمادگی برای دوران پس از ایشان برگذارشد .علاوه برآن در شهر سنندج مراسمی سنتی برایش انجام گرفت و در روزهای جمعه و شنبه در تاریخ ۵-۶ /۸ /۲۰۱۱ نیز مراسمهایی به روش سنتی در شهرهای حلبچه و سلیمانیه برگذارگردید .
در مراسمهای تحت پوشش جماعت حرکت اسلامی که در کردستان و هورامان تحت اشغال مرتدین سکولار ترتیب داده شد افراد زیر حضور داشتند :
- صلاح الدین محمد بهاء الدین رهبر اخوانیهای اتحاد اسلامی کردستان / یهكگرتووی ئیسلامی
- مکتب سیاسی اتحاد اسلامی کردستان / یهكگرتووی ئیسلامی
- مکتب سیاسی جماعت اسلامی کردستان متعلق به علی باپیر / كۆمهڵی ئیسلامی / شاخه ی نظامی رابطه ی اسلامی
- محمد حاجی محمود رهبر حزب سوسیال دمکرات کردستان / حزبی سۆسیالیست دیموكراتی كوردستان
- سید احمد برزنجی مشاور جلال طالبانی رئیس اتحادیه میهنی کردستان / یهكێـتی نیشتمانی كوردستان
- شیخ محمد برزنجی رهبر جماعت اسلامی کردستان ( شاخه ی رابطه ی اسلامی در کردستان )/ كۆمەڵی ئیسلامی
- تعدادی از مسئولین احزاب سکولاریست به همراه عده ای از نماینده گان پارلمان کفری سکولاریستها و…نیز حضور داشتند
وجود این افراد حلقه به گوش آمریکایی که در اساس با اندیشه های ضد سکولاریستی و جماعت کاک تحسین اختلافات ریشه ای و اساسی دارند از یکطرف انحراف آشکار جماعت حرکت اسلامی کردستان عراق و صحت گفته های کاک تحسین را می رساند و از دیگر سو، نفوذ قابل توجه بیداری اسلامی و تنزل و ترس جریانات غیر اسلامی از این بیداری را می رساند .اینها فهمیده اند که آینده مال قانون شریعت الله و دوست داران اسلام و وطن است و دین فروشان وطن فروش روزهای یکه تازیهایشان به سر رسیده و ملت ما هرگز خیانتهای آشکارشان را به دین و ملت نخواهند بخشید ، به همین دلیل با حضور در چنین جلسات نمایشی می خواهند برای آینده ی خودشان راه فرای درست کنند و به مردمان مسلمانی که از ظلم اشغالگران و نوکران محلی اشان به تنگ آمده اند چنین القاء کنند که ماهم با دوستتداران شما هستیم !.
در پایان به یکی از اعلامیه های کاک تحسین اشاره می کنیم که در آن، با وجود آنکه یکی ازادامه دهندگان مسیر مبارزاتی سید قطب و عبدالله عزام و اسامه بن لادن به شمار می رفت ،اما خودش را در عین یکدلی و اتحاد با تمام جماعتهای جهادی علیه دیکتاتوری مهاجم سکولاریستی و مرتدین محلی اش ،از نظر منهجی از انصار الاسلام و کتائب کردستان مستقل می داند و در مورد فعالیت پاره ای از جماعتهای جهادی به انتقادات مستندی اشاره دارد که قبلا آنها را تسلیم مجاهدین نموده بود و از نظرات اصلاحی ایشان سودهای زیادی نصیب مجاهدین گشت ولله الحمد.
ایشان در این بیانیه به صراحت اعلام میدارد که ما از لحاظ منهجی با این گروههای اسلامی مثل انصار و کتائب فرق داریم . چون منهج ایشان همان منهج سید قطب در تمرکز جنگ بر کفار سکولار جهانی و بومی به رهبری آمریکا و ناتو بود اما منهج سایرین گرایش به جنگ داخلی شیعی – سنی و حتی جنگ داخلی با گروههای مختلف اهل سنت و نوعی مشغول کردن مسلمین به مسلمین داشت .
علاوه بر این ایشان از قدرت عظیم مجاهدینی که همراهش هستند و نیز میزان توانائیهای بالایشان در تخصصهای نظامی و…جهت «روز موعود»، برای مبارزه با سکولاریستهای مرتد وگمراهان حلقه بگوش اشغالگران در کردستان عراق و هورامان غربی صحبت به میان می آورد . و در ضمن اعلام استقلال از تمام دول منطقه ازجمله حکومت بدیل اضطراری اسلامی ایران ، سیاستهای روشن تمام مجاهدین فرقه ی ناجیه مبنی برهدفمند بودن فعالیتهایشان و دشمن شناسی قرآنی و اسلامیشان ، دشمن شماره اول تمام مسلمین را اشغالگران سکولاریست آمریکائی و ناتو و مرتدین محلی سکولاریست می شناساند و خود و دیگران را از هرگونه جنگ مذهبی و فرقه ای برحذر می دارد .همچنین از دروغپردازی و جنگ روانی مزدوران کنسولگریهای خارجی در کردستان تحت اشغال سکولاریستها نیز، علیه مجاهدین پرده برمی دارد :
بسم الله الرحمن الرحیم
هَذَا بَيَانٌ لِلنَّاسِ وَهُدًى وَمَوْعِظَةٌ لِلْمُتَّقِينَ
ڕاگهیاندنێك له ” تحَسِیْن عَلِی عَبْدُالْعَزِیْزَ”هوه
بۆ / براو خوشكانی موسوڵمانم له كوردوستان : السَّلامُ عَڵیْكُمْ وَرَحمْهُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ .
بهم دوواییه یهكێ لهگۆڤارهكانی كوردستان ، بابهتێكی ههڵبهستراوی زڕاندبوو ، تیایدا بهشێوهیهكی ڕاستهخۆو چهند تۆمهتێكی ناڕهوا درابوویه پاڵ ئێمه ..!
ههرچهنده ئێمه تا ئێستا بێ دهنگیمان ههڵبژاردبوو له مامهڵه لهگهڵ ئهو جۆره تۆمهت وبوختانه شهخسییانهی ڕووبهڕووی دهبینهوه ، بهڵام ئهمهی ئهو گۆڤاره زڕاندوویهتی نیازی بهم ڕاگهیاندنه ههیه لهبهر ههستیاری و ناسكی كاتهكه :
یهكهم : ئێمه جگه پهیوهندی برایهتی ئیمانی..هیچ جۆره پهیوهندییهكی ڕێكخراوهییمان نه به ئهنصارولئیسلام و نه به كهتیبهكانی كوردستانی سهر به ” دهوڵهتی ئیسلامی عێراق ” هوه نه بوهو نیه ، كارو بهرنامه وسلوك وئهزموون مینهاجمان جیاوازه ..!
ئێمه خۆمان بهڕۆڵهی ئهو میللهته موسوڵمانه دهزانین ، لهژێر هیچ ناوو ناتۆرهیهكدا خۆمان حهشار نهداوه ، ههوڵ وكۆشش وبانگهوازمان له پێناوو ووریا كردنهوهو گهڕاندنهوهی میللهتی كورده بۆ ئهوهی پێغهمبهر صَلَّی اللهُ عَڵیْهِ وَسَلَّمَ ویارانی لهسهری بوون ، ههروهها جیهاد لهپێناو چهسپاندنی شهریعهتی ئیسلام وبهرز ڕاگرتنی ” كَلِمَهُ الله ” ، بهو شێوهو شێوازهی گونجاو بێت له گهڵ سوننهتی پێغهمبهر صَلَّی اللهُ عَڵیْهِ وَعَڵی الِهِ وَسَلَّمَ به بێ زێده ڕهوی وكورت ڕهوی .!
دووهم : هیچ جۆره پهیوهندییهكمان به ئێرانهوه نییه ، پاش پهروهردگاری تاك و تهنها ، پشت بهتوانای خۆمان ومیللهتی موسوڵمان وئهزموونی دهوڵهمهندی خۆمان وموسوڵمانانی تری جیهان دهبهستین .. موسوڵمانیش درۆ ناكات .!
سێههم : ههر جۆره كارێكی كۆمهڵ كوژی كه بێته مایهی رشتنی خوێنی ئهوانهی ئیسلام سهرو ماڵی حهرام كردوون.. یان ئازار دانی موسوڵمانێكمان به ناههق لا حهرام وقهدهغهیه ، وه ئیدانهشی دهكهین ، ههڵوێستی دێرین وبتهوو نهگۆڕیشمان دهربارهی ههندێ كاری ناپهسهند كه بهناوی جیهادو موجاهیدینهوه ئهنجام درا له عێراق باشترین بهڵگهیه ..
چوارهم : تا ئێستایش بڕیارمان نهداوه دهست بهكاربین له كوردوستان ، ههركات بڕیارماندا دۆست و دوژمن كاری ئێمه دهبینێ ودهبیسێ به ئیزنی پهروهردگار ، كه دهستیشمان دایه : ئهوهی شهرمی لێ ئهكهین وبه حهرامی ئهزانین نایكهین ، ئهوهیشی ئهیكهین شهرمی لێ ناكهین وخۆمان ئاشكرای دهكهین ، ئهوهی ئامادهش كراوه بۆ ڕۆژی دیاریكراوو له لاوی خوێن گهرم وخاوهن ئیمان وتامهزرۆی شههادهت ، له كهرهستهی جیهاد به سوود وهرگرتن له تهقهنییاتی ڕۆژ .. هیچ كات بهبیری دوژمنان دا ناچێ .! ولله الحمد.
شایانی باسه ئهو گۆڤاره و ئهوانهیشی له پشتیهوهن له بهشی ڕۆشنبیری و سهنتهری گهشه پێدانی دیموكراسی فڵان كونسوڵگهری.. ئهم ڕاستیانهی سهرهوه زۆر باش دهزانن ، بهڵام تهنها مهبهستیان ناو زڕاندن و لهكه دار كردنی خهڵكه ، بهوهیش ناگهن وپهتی درۆو چهواشهكاری كورت ولاوازه .!
وَإِذْ يَمْكُرُ بِكَ الَّذِينَ كَفَرُوا لِيُثْبِتُوكَ أَوْ يَقْتُلُوكَ أَوْ يُخْرِجُوكَ وَيَمْكُرُونَ وَيَمْكُرُ اللَّهُ وَاللَّهُ خَيْرُ الْمَاكِرِينَ
السَّلامُ عَلَيْكُمْ وَرَحمْةُ اللهِ وَبَرَكاتُهُ
۲ ذی الحجة۱۴۳۱
از الله متعال می خواهیم تمام مسلمین را در یادگیری دشمن شناسی شرعی و درجه بندی شرعی دشمنان یاری رساند تا حداقل به این آگاهی و شعور دست یابند که دشمن اصلی آنها کفار سکولار جهانی و نوکران محلی آنها هستند نه سایر فرق و مذاهب اسلامی .