مولوی عبدالواحد ریگی پیرمردی از ائمه جمعه خاش توسط جبهه ی اغتشاشگران ربوده و به قتل رسید
به قلم: براهندک بلوچ
مولوی های بلوچستان مثل مناطق کُرد نشین در برخورد با اغتشاشگران سکولار ۱۴۰۱ش و سالهای قبل ۴ دسته ی عمده هستند:
- کسانی که مدافع سرسخت این نظام حاکم بر ایران هستند اما یکی به نعل و یکی به میخ می زنند و گاه نقش مخالفین را بازی می کنند و بخشهایی از مردم را مدیریت می کنند. اینها خطبای رسانه ای هستند که توسط رسانه های مختلف با القاب مختلف و متنوع برجسته و مطرح شده اند.
- کسانی که مدافع این نظام هستند و در مساجد متفرق دیدگاههای خود را در دفاع از این نظام و مخالفت با احزاب معاند و عدم همراهی با اغتشاشگران سکولار بیان می کنند.
- کسانی که مخالف این نظام هستند اما به سبک دارودسته ی منافقین (سکولار زده ها) عمل می کنند، یعنی ادای مسلمین را در می آورند اما مدافع و زمینه ساز رشد و نفوذ و گسترش عقاید سکولاریستی و حاکمیت سکولاریستها در میان خانواده ها و جامعه هستند و عملاً در جبهه ی کفار سکولار جهانی و احزاب سکولار بومی قرار گرفته اند.
- کسانی که مخالف این نظام حاکم بر ایران هستند اما در این اتفاقات اخیر اغتشاشگران سکولار نظاره گر بوده اند.
مولوی عبدالواحد ریگی-تقبله الله- امام جمعه اهل سنت مسجد امام حسین شهرستان خاش و استاد حدیث حوزه علمیه مدینةالعلوم شهرستان خاش جزو دسته ی دوم بود که در راستای صلح و سازش و دعوت مردم به آرامش و عدم همراهی با اغتشاشگران سکولار و دارودسته ی منافقین بومی نقش موثری در منطقه ی خود داشت.
این مولوی پیرمرد -تقبله الله- ظهر روز گذشته (پنج شنبه۱۷آذر۱۴۰۱) زمانی که در محل مسجد حضور داشت، افراد ناشناس از درب پشتی مسجد وی را با زبان بلوچی صدا کرده و سوار یک خودروی پژو بدون پلاک میکنند و با خود می برند و امروز جمعه جسد این پیرمرد -تقبله الله- در یکی از جادههای فرعی شهرستان خاش در حالی که ۳ گلوله به وی شلیک شده بود که گلولهها از ناحیه سر خارج شده است، کشف شد.
مولوی عبدالواحد ریگی -تقبله الله- پیش از این در گفتوگویی با نماینده آیت الله خامنهای رهبر دارالاسلام ایران که به سیستان و بلوچستان اعزام شده بود گفته بود :
” من حتی از جانب گروهکهای معاند تهدید شدهام اما اینها تأثیری ندارد. ما شما برادران تشیع را بهخاطر خدا دوست داریم وگرنه چیزی از شما نگرفتهایم که بگویند این دوستی بهخاطر دنیاست.
کسی که از مرز خود دفاع نکند ناموس ندارد؛ شما بپرسید از مسجد امام حسین که من پیشنماز آن هستم حتی یکی نفر هم بعد از نماز جمعه به خیابان نیامد و در آشوب اخیر خاش حضور نداشت. گفتم کسی حق ندارد از مسجد بیرون برود چون میدانستیم منافقین بیرون هستند و میدانیم چهکار میکنند.
ما مطلع هستیم که منافقان و دشمنان چه نقشهها و طراحیهایی دارند. ما غیر از اسلام، نظام اسلامی، ایران و اخوت با شیعه، حرفی نداریم؛ باید تاریخ را بخوانید تا متوجه شوید ما اهلسنت سیستان و بلوچستان با برادران شیعه چه ارتباط نزدیکی داشتهایم. ما این مملکت را دوست داریم، رهبری دوست ما هستند؛ این مملکت بعد از این نظام اسلامی به درد ما، به درد دین و اسلام و حتی به درد ناموس مسلمین نمیخورد.”
ما بلوچها بیشتر از ۸ دهه است که ظلم و ستم بلوچها و پنجابی های سکولار را در بلوچستان پاکستان می بینیم و همه ی ما با چشم سر مفاسد و جنایات گروهکهای مختلف و رنگارنگ کوچک و بزرگ مسلح و غیر مسلح بلوچ ایرانی را نیز دیده ایم و با چشم سر مفاسد اخلاقی و عقیدتی و رفتاری سکولاریستهای جهانی و محلی را نیز در رسانه های مختلف ماهواره ای و مجازی و حتی اثرات تبلیغات آنها در میان مردم خود را می بینیم به همین دلیل برای ما واضح شده است که نظامهای سکولار و دموکراسی خواه برای مسلمین برابراست با فساد و دیکتاتوری قوانین سکولاریستی.
سوال اینجاست: آیا این اولین مولوی و مُلا و شیخ است که توسط این جانیان به قتل می رسد؟ قطعاً خیر. پس حاکمیت برای محافظت از این طبقه ی حق گو در برابر این درندگان اکثراً جاهل و مزدور چکار کرده است؟