در مورد ڪتاب السنة منتسب به امام عبدالله فرزند امام احمد بن حنبل
به قلم: حقاني فاريابي
آيا ڪتاب السنة ڪه امروز ها در مڪتبة الشامله ودر ڪتاب خانه ها به اسم امام عبدالله فرزند امام احمد بن حنبل فروخته ميشود، و وهابيان از آن ڪتاب عليه امام ابوحنيفه خيلي استفاده ميڪنند واقعا هم از امام عبد الله بن احمد است؟
الجواب:
اين ڪتاب ڪه دشمنان اسلام نام آن را ڪتاب السنة مانده اند، معنايش ڪتاب سنت رسولﷲﷺ و عقائد اهلسنت ، هرگز از امام عبد الله بن احمد رحمهﷲ نيست!
و نسبت اين ڪتاب به امام عبد الله درست نيست، و سند اين کتاب تا به امام عبدالله بن احمد مجهول است، در سند آن دو راوي مجهول وجود دارند، و اين ڪتاب را يڪ شخص مجهول از امام عبدالله روايت ڪرده است❗
اين ڪتاب را شخصي به نام أبو النصر محمد بن الحسن بن سليمان السمسار از أبو عبد الله محمد بن إبراهيم بن خالد الهروي روايت ڪرده است، و محمد بن إبراهيم بن خالد الهروي، از دروغ اين ڪتاب را به امام عبد الله نسبت داده و روايت ڪرده است!
اولا: محمد بن الحسن بن سليمان السمسار، شخصي مجهول است، در تمام ڪتاب هاي تاريخ، و جرح تعديل چيزي در مورد او ذڪر نشده،صرف تنها در تاريخ امام ذهبي همينقدر مذڪور است ڪه او در سال حدودا (۳۷۳) وفات گرديده است و بس!( تاريخ الإسلام للذهبي ج ۸/ ص ۳۹۴- الطبقة الثامنة والثلاثون- ۱۲۱٫ بتحقيق: الدوڪتور محمد بشار عواد معروف.
ديگر هيچ معلومات از وي در دسترس هيچ ڪسي نيست، ڪه آيا مسلمان بود يا ڪافر؟ شيعه بود يا سني؟خوارج، و مجسمه بود، يا ڪراميه و معتزلي؟ ثقه و قابل اعتماد بود؟ يا ڪذاب وضاع و دروغگو بود؟ و آيا اين آقاي سمسار، محمد بن إبراهيم بن خالد الهروي را ديده است ياخير، ڪه ازو روايت ڪرده است؟!
ثانيا: محمد بن إبراهيم بن خالد الهروي که محمد بن الحسن السمسار اين ڪتاب السنة را ازو روايت ڪرده است، ڪاملا مجهول است، حتا اين هم معلوم نيست ڪه در ڪدام سنه متولد گرديده، و در ڪدام سنه وفات ڪرده است، و درهيچ ڪتاب از تاريخ، جرح و تعديل نامي از وي برده نشده، ڪه آيا مسلمان بود يا ڪافر؟ شيعه بود يا سني؟ خوارج، و مجسمه بود، يا ڪراميه و معتزلي؟ ثقه و قابل اعمتاد بود؟ يا ڪذاب وضاع و دروغگو بود؟ و آيا او امام عبد الله بن احمد را ديده است ياخير؟ ڪه ازو روايت ڪرده است؟!
ثالثا: و همچنان در هيچ ڪتاب تاريخ، جرح و تعديل ذڪر نشده است ڪه امام عبدالله شاگردي به اسم محمد بن ابراهيم بن خالد الهروي داشته است، و او اﺯ امام عبدالله روايت ڪرده باشد❗
پس اسناد اين ڪتاب تا به امام بزرگوار عبدالله بن احمد مجهول است، و اين ڪتاب به اسناد صحيح از امام عبد الله ثابت نيست!