هەڵگەڕانەوەی كەسانێك لەبەر ئەوەی تەنها وەعدیان دابوو بەو كافرانە نەك ئەوەی كە وەعدەكەیان بەجێ گەیاندبێ ، ئەی….
الله تعالی ئەفەرمێت : ( {إِنَّ الَّذِينَ ارْتَدُّوا عَلَى أَدْبَارِهِمْ مِنْ بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمُ الْهُدَى الشَّيْطَانُ سَوَّلَ لَهُمْ وَأَمْلَى لَهُمْ (۲۵) ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَالُوا لِلَّذِينَ كَرِهُوا مَا نَزَّلَ اللَّهُ سَنُطِيعُكُمْ فِي بَعْضِ الْأَمْرِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِسْرَارَهُمْ (۲۶) فَكَيْفَ إِذَا تَوَفَّتْهُمُ الْمَلَائِكَةُ يَضْرِبُونَ وُجُوهَهُمْ وَأَدْبَارَهُمْ (۲۷) سورةتى محمد .
واتە : ئەوانەی هەڵگەڕانەوە و موڕتەدبونەوە دوای ئەوەی دینی حەقیان بۆ ئاشكرابوو ئەوە شەیطان بوو ئەو كارەی بۆ ئاسان كردن ۲۵، چونكە ئەوانە بەو وتیان بەو كەسانەی حەزیان بەدینی خوا نەبوو ئێمە لە هەندێك فەرماندا بەگوێتان دەكەین ، باباش بزانن ئەوكەسانە خوای گەورە ئاگای لە ناخیانە ۲۶ ، ئەبێ حاڵیان چۆن بێ كاتێك لەسەرە مەرگدا فریشتەكان ئەكێشن بەدەم و چاو و پشتیاندا .
شێخ سلیمان بن عبدالله ئەفەرمێ لە شیكردنەوەی ئەم ئایەتە : خوای گەورە هەواڵی پێداوین بە هەڵگەڕانەوەی كەسانێك لەبەر ئەوەی تەنها وەعدیان دابوو بەو كافرانەیان حەزیان بەدینی خوا نەبوو نەك ئەوەی كە وەعدەكەیان بەجێ گەیاندبێ ، ئەی ئەبێ ئەوە چۆن بێ كە موافەقەی موشریكەكان ئەكات كە رقیان لە دینی خوایە رقیان لەوەیە بەتەنها الله بپرسترێ و كوفر و دژایەتی تاغووتەكانیان بكرێ ئەوجا پێیان بلێ ئێوە موسڵمانن و ئەهلی تەوحیدیش كە جەنگ و جیهاد ئەكەن لە دژتان ئەوانە هەڵەن ئائەم كەسانە زۆر لە پێشترن بۆ هەڵگەڕانەوە و موڕتەد بوون وەك لەو كەسانەی كە تەنها وەعدیان دابوو بە موشریكەكان كە بە گوێیان دەكەن.
ئایە توخوا بەڕێزان ئەم ئایەتە زۆر زۆر بەئاشكرا مەدخەلیەكان و حیزبە بەناو ئیسلامیەكان ناگرێتەوە ؟!!!!
وە ئایا هەموو ئەو خەڵكە ناموسڵمانە ناگرێتەوە كە بۆ یەكلاكردنەوەی كێشەكانیان پەنادەبەنە بەر دادگا و یاسا دەستكردەكان كە كافرە سیکولاره كان دایانناون.
شێخ محمد أمین الشنقیطی لە تەفسیرەكەی دا أضواء البیان ئەفەرمێت : والتحقيق الذي لا شك فيه أن هذه الآيات عامة في كل ما يتناوله لفظها ، وأن كل ما فيها من الوعيد عام لمن أطاع من كره ما نزل الله .
مسألة
اعلم أن كل مسلم ، يجب عليه في هذا الزمان تأمل هذه الآيات ، من سورة محمد وتدبرها ، والحذر التام مما تضمنته من الوعيد الشديد ; لأن كثيرا ممن ينتسبون للمسلمين داخلون بلا شك فيما تضمنته من الوعيد الشديد .
لأن عامة الكفار من شرقيين وغربيين كارهون لما نزل الله على رسوله محمد – صلى الله عليه وسلم – وهو هذا القرآن وما يبينه به النبي – صلى الله عليه وسلم – من السنن .
[ ص: ۳۸۴ ] فكل من قال لهؤلاء الكفار الكارهين لما نزله الله : سنطيعكم في بعض الأمر ، فهو داخل في وعيد الآية .
وأحرى من ذلك من يقول لهم : سنطيعكم في الأمر كالذين يتبعون القوانين الوضعية مطيعين بذلك للذين كرهوا ما نزل الله ، فإن هؤلاء لا شك أنهم ممن تتوفاهم الملائكة يضربون وجوههم وأدبارهم .
وأنهم اتبعوا ما أسخط الله وكرهوا رضوانه ، وأنه محبط أعمالهم .
فاحذر كل الحذر من الدخول في الذين قالوا : سنطيعكم في بعض الأمر . [ ص : ۳۷۹ _جزء السابع ]
واتە : لە ئەنجامدا دەردەكەوێ گومانی تێدانیە ئەم ئایەتە بەشێوەیەكی گشتیە لە هەموو ئەو شتانەی لە فظەكەی دەیگرێتەوە وە هەموو ئەو هەرەشانەی تیایدایە بەشێوەیەكی گشتی هەموو ئەو كەسانە دەگرێتەوە كە گوێرایەلی كەسانێك ئەكەن كە حەز بەدینی خوا ناكەن .
مەسەلەیەكی تر /
بزانە هەموو موسڵمانێك لەم سەردەمەدا پێویستە جوان تێبگات لەم ئایەتانەی سورەتی موحەمەد وە زۆریش خۆی بەدووربگرێ لەو هەڕەشانەی كە لەم سورەتەدا هاتوە ، چونكە زۆرێك لەوكەسانەی خۆیان ئەدەنە پاڵ ئیسلام و موسڵمانێتی هەڕەشەكانی ئەم ئایەتە بەبێ گومان شوملیانی كردوە .
وە چونكە هەموو كافرەكانی رۆژهەڵات و ڕۆژئاوا حەزیان بەو دینە نیە كە الله تعالی دایبەزاندوە بۆ پێغەمبەرەكەی موحەمەد – صلی الله علیه وسلم- كە ئەم قورئانەیە و هەموو ئەو سونەتانەشە كە پێغەمبەر-صلی الله علیه وسلم- روونی كردۆتەوە.
بۆیە هەركەسێك بڵێ بەو كەسانەی حەزیان بەو دینە نیە كە خوای گەورە دایبەزاندوە ، بەگوێتان دەكەین لەهەندێك شتتدا ئەوە توشی هەڕەشەی ئەم ئایەتە بوە .
وە دیارترینی ئەو كەسانەی ئەڵێن بە گوێتان دەكەین لەهەندێك فەرماندا ئەوكەسانەن شوێنی یاسا دانراوە سیکولاره كانیان ئەكەون كە بەوە بونەتە گوێڕایەڵی ئەو كەسانەی حەز بەدین و یاسای خواناكەن ئائەو كەسانە بێ گومان لەو كەسانەن كە لەسەرە مەرگدا فریشتەكان ئەكێشن بەدەموچاوو پشتیاندا .
ئەوانە شوێنی تورەبوونی خواكەوتبون و پێیان خۆش نەبوو رازی بوونی ئەو كارەیان هەموو كردەوەكانیانی بەتاڵ كردەوە .
بۆیە ئاگاداربە و ئاگاداربە لەچونە نێو ئەوكەسانەی ئەڵێن لە هەندێك شتتدا بەگوێتان دەكەین.