تشویق خوب میان بدها به خوبی و بزرگداشت صفت خوبی که نزد آنها وجود دارد (۱۶۷)
بر گرفته از کتاب روابط متقابل اسلام و دین سکولاریسم
مؤلف: ابوحمزه المهاجر هورامی
در این نوع خطاب و دعوت، هیچ نوع تحریف اصول و از بین بردن ثوابت و یا مداهنهی كفار و میل نمودن به سوی آنان وجود ندارد، بلكه این حق روشن و آشكاری است و از ثوابت و اصول دین ما است و بیان و اظهار آن برای مردم، بر هر داعی واجب است، و هیچ مانعی برای تركیز بر آن و مباحثه حول آن با كسی كه این محاسن را دوست دارد و یا كفار را بدان تعظیم میكند، وجود ندارد ..
از همیـن نـوع، میتـوان به روایتی اشاره كرد كـه امام بخاری رحمه الله در مـورد قصـهی حدیبیه نقل میكند؛ هنگامی كه مردی از بنیكنانه از سوی قریش به نزد پیامبر صلی الله علیه وسلم و اصحابش آمد، پیامبر صلی الله علیه وسلم فرمود: «این فلانی است و از قومی است كه برای بُدن (شترها و گاوهایی که برای قربانی آورده میشوند)، احترام قائلند، پس آن (قربانیها) را برایش (آن مرد) بفرستید.» پس آن به نزدش فرستاده شد و مردم از او استقبال کرده و شروع به تلبیه گفتن (لبیک اللهم لبیک گفتن) کردند، هنگامی كه (آن مرد) این را دید گفت: سبحان الله، سزاوار نیست كه این مردم (پیامبر و اصحابش) از بیت (كعبه) منع شوند، و هنگامی كه به سوی دوستانش برگشت گفت: گاوها و شتران قربانی را دیدم كه آویزان شده و مورد احترام قرار گرفته بودند بنابراین فكر نمیكنم كه خوب باشد جلوی آنان را بگیریم (بهتر است كه مانع حج ایشان نشویم .) [۱]
[۱]صحیح بخاری ـ باب ۱۵ ـ ص ۹۷۴ـ شماره ۲۵۸۱