حزب الله کوردستان ترکیه نیرویی شریعتگرا که جنایت چته های پ.ک.ک را در کوردستان ترکیه متوقف نمود
به قلم : ابوسلیمان هورامی
امروزه چته های مرتد پ.ک.ک و نوچه هایش بدون عبرت گیری از گذشته ی خفت بار خود ، در اقدامی ایزائی ، علیه کوردهای شریعت گرای کوردستان سوریه اعلام جنگ نموده اند . البته حماقت و غرور آنها به اینجا ختم نشد بلکه با تکیه بر حمایتهای بشار اسد و روسیه بر علیه دیگر جماعتهای شریعت گرای عرب و ترکمان نیز اعلان جنگ یکطرفه نمودند ، که هم اکنون در کوردستان سوریه در جریان است . سابقه ی جنگ فروشی و مزدوری و ضد کورد و ضد شریعت بودن این چته ها ، با تمام تبلیغات و دروغپراکنی هایی که دارند به زمان تولد آنها تا کنون بر می گردد .
این چته ها برعلیه اتحادیه ی میهنی کوردستان عراق ، حزب دموکرات کوردستان عراق ، حزب الله کوردستان ترکیه ، مجاهدین شریعت گرائی که علیه اشغالگران آمریکائی در کرکوک و موصل و بغداد می جنگیدند ، و تمام افکار و احزاب مخالف خود به روش استالینی وارد جنگ و کشت و کشتار شده اند و ثابت نموده اند که برای اینها جز افکار پوچ خود و منافع اربابانشان چیزی مهم نیست ، نه کورد مهم است نه دین مردم و نه جان و مال و ناموس مردم .
در اینجا به معرفی یکی از جماعتهایی می پردازیم که چته های مرتد پ.ک.ک خاطرات بدی از آنها دارند و همینها بودند که ، قدرتمند تر از ارتش تا دندان مسلح سکولاریستهای مرتد ترکیه ، اسطوره ی شکست ناپذیری چته های پ.ک.ک را شکسته و شکست سحتی بر آنها وارد نمودند . در آن زمان تنها کوردهای شریعت گرا بودند که علیه چته های مرتد پ.ک.ک می جنگیدند و از هیچ کجای دنیا کمکی به آنها نمی رسید . اما در جنگی که اکنون چته های مرتد پ.ک.ک بر علیه کوردهای مسلمان در کوردستان سوریه راه انداخته اند چه ؟ بله ، در کوردستان سوریه مجاهدین تمام جهان اسلام به کمک ما شتافته اند و قطعا کوردستان سوریه را گورستان چته های مرتد پ.ک.ک خواهیم نمود . اینها اشتباه هیتلر را در آخرین جنگش مرتکب شدند و قطعا سرنوشت هیتلر ناسونال سوسیالیست و تامیلها در انتظارشان است .
حزب الله کوردستان ترکیه نیرویی شریعتگرای مجاهد
چنانچه در رسانه ها مشاهده نمودیم در ۲۲ آوریل ۲۰۱۲ م. صدها هزار نفر از کردها در مرکز «دیاربکر»، بزرگترین شهر کردنشین ترکیه که در جنوب شرق این کشور قرار دارد، به مناسبت میلاد حضرت محمد (صلیاللهعلیهوآله) گرد هم آمدند. این رویداد توسط ائتلافی از سازمانهای غیردولتی وابسته به یک سازمان اسلامی اهل سنت در ترکیه که به عنوان حزبالله شناخته میشود، برگزار شد. در واقع حزبالله با بسیج این تعداد از مردم نشان داد که توانمندی اجتماعی و سیاسی آن به شدت افزایش یافته است. توانمندی این جماعت برای چنین قدرتنمایی به منظور بزرگداشت یک رویداد اسلامی نه تنها حزب سکولاریست «عدالت و توسعه» بلکه احزاب کرد سکولار مرتدی مانند: حزب «صلح و دموکراسی» (ب. د. پ) و حزب نظامی چته های مرتد « کارگران کردستان» (پ. ک. ک) را با چالش مواجه کرد.
مسئولیت جریان اسلامی حزبالله ترکیه در ابتدا بر عهدهی ۴ عضو ارشد این سازمان به نامهای «منصور گوزل»، «ویدانکانکور»، «حسین ولیاوغلو» و «عبدالله دالار» بود؛ اما ریشهی شکلگیری حزبالله ترکیه به سال ۱۹۷۹ م؛ و زمانی باز میگردد که «حسین ولیاغلو» با تأسیس دفتری به نام «دفتر علم» جنبشی موسوم به «علمجیه» یعنی اهل علم را در شهر باتمان سازماندهی کرد و محلی شد تا جوانان اسلامگرا به این دفتر رفت و آمد کنند. اما با نقل مکان وی به دیاربکر در دههی ۱۹۸۰ م. حزب الله به یک جنبش مردمی تبدیل شد.
پس از مدت کوتاهی نفوذ این جریان در شهرهای دیاربکر، سیرت، اوروا، بنگول و دیگر شهرهای جنوب شرقی ترکیه افزایش یافت و متعاقب این شهرت، این جریان عقیدتی – سیاسی به نامهای «الفجر، التوحید، جیشالله، جنبش مردمی اسلامی و اتحادیهی متدینین ملی کردستان» نیز شناخته شد. هدف نهایی ولیاغلو ایجادیک حکومت اسلامی بر اساس قانون شریعت برای همهی مسلمانان و تشکیل حکومتی شبیه به حکومت حضرت محمد صلیاللهعلیهوآله و و سلم بود. عمده سمپاتهای این گروه در ابتدا از کردها و متمرکز در منطقهی جنوب شرق ترکیه بود و این گونه بود که حزبالله کردی به عنوان رقیب (پ. ک. ک) که مدتها به عنوان تنها نمایندهی اقلیت کرد در ترکیه بود، مطرح شد.
در ماه ژوئن سال ۱۹۹۲ م. (پ. ک. ک) ۱۰ تن از هواداران حزبالله را در روستای «یولاج» در استان دیاربکر به قتل رساند. این حمله باعث درگیری شدید بین دو سازمان شد که در آن حداقل ۷۰۰-۸۰۰ نفر کشته شدند. در نهایت، (پ. ک. ک) تلویحاً شکست خود را برای از بین بردن حزبالله پذیرفت و حملات خود را برضد این گروه متوقف کرد. اگرچه هیچگونه آتش بس رسمی و یا قرارداد صلح بین دو طرف منعقد نشد، اما در سال ۱۹۹۵ م. جنگ عملاً متوقف گردید. با آغاز به کار حزبالله کوردستان ترکیه در اواخر سال ۹۲، این گروه با چند تشکل اسلامی مانند گروه «منزلجیه» که منشعب از حزبالله ترکیه بود و «اهل بیت» نیز نامیده میشد، در رقابت بود.
حزبالله کوردستان ترکیه با توجه به این که با الگوی جریانات بیداری اسلامی معاصر همسو است و مخالف جدّی تفکر جنگ مذهبی و فرقه گرائی در منطقه است، میتواند در بعد فرهنگی و اجتماعی با سازماندهی جامعهی دینی ترکیه مسیر را برای مقابله با جریانات تفرقه انگیز که به دنبال گسترش دامنهی جنگ مذهبی میان مسلمین و نفوذ خود به سرزمینهای مسلمان نشین است، هموار کند.
اواخر دههی ۹۰ و افزایش رو به رشد نفوذ حزبالله، منجر به افزایش فشار از سوی نیروهای امنیتی ترکیه و افزایش شدید دستگیری اعضای این سازمان در کوردستان ترکیه شد. در ژوئن ۱۹۹۹ م. ولیاوغلو به استانبول نقل مکان کرد ودر ۱۷ ژانویهی ۲۰۰۰ م. توسط نیروهای امنیتی حکومت سکولار ترکیه کشته شد. در حملهی پلیس به یکی از دفاتر حزبالله در شهر «بیکاز» در حومهی شهر استانبول، بایگانی سازمان کشف و ضبط شد. پس از این موج دستگیریها، بسیاری از اعضای سازمان به دست نیروهای دولتی ترکیه شکنجه و اعدام شدند و ۹۴۰ نفر از اعضای حزبالله کوردستان ترکیه نیز در ۴۴ استان ترکیه بازداشت شدند.۲ سال پس از مرگ ولیاغلو، پلیس ترکیه نزدیک به ۶۰۰۰ نفر که از اعضای این سازمان بودند، بازداشت کرد.
اعضای حزبالله کوردستان ترکیه اعتقاد راسخی به مفاهیم دینی به ویژه موضوع جهاد دارند و از سوی دیگر به شرایط امروز ترکیه به لحاظ دینی انتقاد زیادی وارد میکنند. در همین راستا و به منظور گسترش تفکر دینی در ترکیه این گروه بر روی تشکیل شبکهای منسجم از سازمانهای مردم نهاد متمرکز شد. بیشتر این تشکلها در کوردستان ترکیه متمرکز است اما بسیاری از شاخههای آن نیز در غرب ترکیه فعالاند. حزبالله ترکیه در سال، کتابها و مجلات گوناگونی را منتشر می کند و حتی کتابفروشیهای مخصوص به خود را دارد.
حزبالله کوردستان ترکیه همچنین یک روزنامهی هفتگی، یک ایستگاه رادیویی، یک شبکهی تلویزیون ماهوارهای و نیز سایتهای متعدد وابسته به خود را اداره میکند. سازمانهای غیردولتی این گروه بیشتر در مناطق توسعه نیافته مشغول به فعالیتاند که کمک به فقرا، ارائهی آموزشهای دینی از طریق برگزاری دورههای قرآن و سازماندهی کنفرانسها و سمینارها در موضوعات مذهبی از جمله اقدامهای این تشکلهاست. این سازمان حتی در مسائل محلی مناطق تحت نفوذ خود نیز نقش میانجی را ایفا می کند؛ اختلافهای خانوادگی، اختلاف بر سر زمین و حق استفاده از آب و دشمنیهای دیرینه، از جمله این مسائل است.
با وجود محدودیتهای اعمال شده برای فعالیتهای این گروه در سالهای گذشته، در چند سال اخیر علل و عواملی باعث از سرگیری فعالیت این حزب شده که عبارتاند از:
- طرفداران این حزب در کوردستان ترکیه فعالیت خود را ادامه دادند و از این حزب حمایت میکنند.
- این حزب با انتخاب «عیسی التسوی» به عنوان رهبر وقت خود با توجه به شرایط حاکم از مبارزات مسلحانه دست کشید و در حالی که پیش از این به تبلیغات مکتوب چندان توجهی نمیکرد، در حال حاضر بهرهبرداری گسترده از رسانههای مکتوب و غیرمکتوب را آغاز کرده است تا در میان مسلمین مردم جایگاه جدیدی یابد.
- برخی از اعضای شاخهی نظامی و رهبران عالی این حزب به اروپا نقل مکان کردند و برخی دیگر از آنها به عراق ، افغانستان و پاکستان و اخیرا سوریه رفتند.
- بازداشت «عبدالله اوجلان» رهبر حزب کردستان در تقویت این اعتقاد که حزبالله ترکیه دارای نقش مهمی در سرکوب و محدود کردن فعالیت سکولاریستهای مرتد پ. ک. ک در میان کوردهای مسلمان بوده است، مؤثر بود.
این شایعه مطرح بوده است که «حزب کارگران کردستان» رقیب حزبالله کوردستان ترکیه بود و محدود شدن فعالیت آن در نهایت به نفع حزبالله کوردستان ترکیه شده است. در حال حاضر این حزب تلاش میکند با حفظ نیروهای نظامی خود در نقاط مختلف دنیای اسلام به یک نیروی سیاسی تبدیل شود که با داشتن گرایش دینی، مایل است در زندگی سیاسی ترکیه مشارکت داشته باشد. در این بین تجربهی موفق حزب عدالت و توسعه نیز انگیزههای این گروه را برای فعالیت سیاسی به عنوان یک گروه اسلامی بیشتر کرده است.
- دولت ترکیه نمی تواند حزبالله کوردستان را به طور کامل از صحنهی معادلهها بیرون کند. هرچند که برخی از تحلیلگران سکولاریست وابسته به چته های مرتد پ.ک.ک معتقدند آنکارا از این گروه به عنوان برگ برندهای برای مبارزه با سازمانهای سکولار کُرد در جنوب شرقی ترکیه استفاده میکند.اما واقعیت فراتراز اینگونه تحلیلهای سطحی است . حزبالله کوردستان ترکیه در میان مسلمین جایگاه خود را یافته است و با رشد جریان بیداری اسلامی و ورشکستگی سکولاریسم و گرایش عمومی به قانون شریعت در میان مسلمین ، کسی توان خشکاندن ریشه های آنرا ندارد ؛ هرچند دستهایی در کارند که آنرا همچون جماعت مبارک اخوان المسلمین پس از شهادت امام شهید حسن البناء ، از قدرت نظامی و نیروهای سری نظامی آن جدا نموده و آنرا در قالب یک حزب صرف سیاسی و تبلیغی بریزند ، اما این تلاشها نیز مثمر ثمر نبوده اند .
- هنگامی که ترکیه در سال ۲۰۰۳ م. قانون عفو را برای اعضای حزب کارگران کردستان پ. ک. ک صادر کرد و ۷۰ نفر از این گروه مسلح مشمول این قانون شدند، ۹۵ نفر از اعضای حزبالله نیز آزاد شدند که بیشتر آنها به صفوف این جماعت در ترکیه و اروپا پیوستند. در واقع به نظر میرسد در سطح بین المللی حزبالله کوردستان ترکیه صفوف خود را در داخل ترکیه و اروپا بازسازی کرده است. این جماعت از سال ۲۰۰۲ م. فعالیتش را در میان کردها در اروپا به ویژه در آلمان، هلند، سوئیس و اتریش افزایش داد و با ساخت مساجد، ضمن تشکیل شبکهای اجتماعی از کردهای مسلمان، شبکه ای اروپایی نیز برای کسب منابع مالی از راه صدقات و زکات تشکیل داد.
همین اقدامهای موفق حزبالله در ترکیه و اروپا باعث گردید تا ایالات متحدهی آمریکا نگرانی زیادی از جانب این جماعت احساس کند و از این رو به دنبال راهی برای مقابله با این گروه اسلامی و جهادی است. بسیاری از دستگاههای امنیتی آمریکا در سطح جهان اتفاق نظر دارند که در شرایط حاضر و با توجه به قدرتگیری حزبالله کوردستان ترکیه میبایست همکاری بیشتری میان دستگاههای اطلاعاتی اروپا، آمریکا و ترکیه برقرار شود تا بتوانند تصویر جامعی از تواناییهای حزبالله کوردستان ترکیه به دست آورند.
حزبالله کوردستان ترکیه و هم سوئی با جریان مبارک بیداری اسلامی جهان اسلام
جریان اسلامی حزبالله کوردستان ترکیه همچون سایر جماعتهای دیگر اسلامی معاصر با تأثیرپذیری از بیدارگران اسلامی معاصر چون امام شهید حسن البناء ، سید قطب ، مودودی و عبدالله عزام و همسو با ایدههای توحیدی آنها شکل گرفت. این جریان با بهرهگیری از آموزههای اسلامی به دنبال تقویت جایگاه دین در ترکیه و انسجام بخشی به جامعهی متدینین این کشور میباشد. در واقع یکی از برنامههای محوری این جماعت در کنار فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، توسعهی دین مداری و توجه ویژه به دین، در درجهی اول میان مناطق تحت نفوذ و در مرتبهی بعد در بین سایر مناطق ترکیه می باشد. از سوی دیگر این جماعت با رویکرد جهادی خود میتواند به عنوان اهرمی در برابر سکولاریستها مرتد کوردستان چون چته های حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) که با اقدامهای ایذایی خود در برخی مقاطع، امنیت کوردهای مسلمان را در ایران و ترکیه و اخیرا امنیت مسلمین را در کوردستان سوریه تهدید میکند، نقش مهمی ایفا نماید.
از سوی دیگر تقویت رویکردهای سکولار در جامعهی ترکیه ضرورت اقدامهای جمعی دین مدارانه نظیر برگزاری تجمعها و راهپیمایی های مذهبی را از سوی این جماعت پر رنگ ترکرده است که برگزاری تجمع گستردهی صدها هزار نفری این جماعت به مناسبت ولادت رسول الله صلیاللهعلیهوآله و سلم نمونهی روشنی از همین تلاشهاست. با توجه به رویکردهای اسلامگرایانه حزبالله کوردستان ترکیه روند قدرتگیری آن در آینده میتواند منافع کوردهای مسلمان را در کشورهای همسایه در زمینههای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و امنیتی تأمین کند.
با توجه به رویکردهای دینی حزبالله کوردستان ترکیه به عنوان یک جماعت کُرد همسو با جریان بیداری اسلامی جهان اسلام میتوان انتظار داشت این جماعت با انسجام سازمانی بیشتر در برابر تفکرات ارتدادی برخی گروههای کُرد سکولاریست نظیر چته های مرتد پ. ک. ک که به دنبال جذب نیرو در میان کردهای مسلمان میباشند، به مقابلهی تشکیلاتی پرداخته و با شکلدهی گروهها و سازمانهای وابسته به خود به جذب افراد با انگیزههای دینی و اسلامی اقدام کند و از این راه مانعی بر سر راه فعالیت با گرایشهای ارتدادی ایجاد نماید.
به هر روی به نظر میرسد با توجه به ظرفیتهای موجود در حزبالله ترکیه و همسویی آن با جریان بیداری اسلامی، اهمیت این نکته آشکارتر میشود که مجاهدین شریعت گرا میتوانند با بهرهگیری از توانمندیهای این جماعت اسلامی ، زمینه ای را فراهم کند تا از بروز تهدیدهای محتمل سکولاریستهای مرتد بر ضد منافع کوردهای مسلمان و شریعت گرا جلوگیری شود. از سوی دیگر مجاهدین شریعت گرای با حمایتهای مادی و معنوی خود از این سازمان اسلامی میتوانند امکان رشد و تأثیرگذاری آن را به عنوان یک جماعت اسلامی فراگیر در جامعهی ترکیه فراهم کنند.
اما این قدرت آشکار و مردمی حزب الله که از طرف رسانه های وابسته به سکولاریسم جهانی و همچنین رسانه های وابسته به سکولاریستهای مرتد محلی نادیده گرفته می شود سیستمهای اطلاعاتی و امنیتی کفار جهانی و منجمله اتحادیه ی اروپا (ناتو ) و امریکا به عنوان دوستان ترکیه را بر آن داشته است تا موانعی را بر سر این جماعت اسلامی کوردی قرار دهند که می توان به پروبال دادن به اوجالان اشاره نمود . اوجالان و نوچه هایش به عنوان یک خائن به آرمانها ملت مسلمان کوردستان ، برگ برنده ای هستند که سازمانهای امنیتی ترکیه و منطقه ای در راه سرکوب کوردها از آن بهره می جویند .
و الحمد لله رب العالمین
ابوسلیمان هورامی