“کــفر دون کفــر“ واثر سیدنا ابن عباس رضي الله عنهما در این باب [ سیف التــــوحید علی رئوس علمانیون وعباد حکام ]
مؤلف : ابو حنظله تركي فک الله اسره
مترجم :عبد الله ابو عبد الهادی
مقدمه ي مترجم
إِنْ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ ولو کره الکافرون -إِنْ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ ولو کره العلمانیون- إِنْ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ ولو کره الدیموقراطیون – إِنْ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ ولو کره الخوارج
یقول تعالى:
{قُلْ إِنِّی عَلَى بَیِّنَةٍ مِنْ رَبِّی وَکَذَّبْتُمْ بِهِ مَا عِندِی مَا تَسْتَعْجِلُونَ بِهِ إِنْ الْحُکْمُ إِلاَّ لِلَّهِ یَقُصُّ الْحَقَّ وَهُوَ خَیْرُ الْفَاصِلِینَ} [الأنعام: ۵۷].
اگر کسی در باب حکم وقضاوت عدل را رعایت نکند ، یا مرجئه میشود یا خوارج ؛ ومع هذا باید دقت زیادی را بر نصوص داشت.
در این بخش ، اگر شد ؛ کفر دون کفر را به صورت گذرا برسی میکنیم . واگر الله عمر بدهد هر وقت يك بار ، یک شبهه را برسی خواهیم کرد ، که از پیاده نمودن سخنرانیهای صوتی عالم اسیر ابوحنظله فک الله اسره و از تحقیقات خودم ، آن را ارائه خواهم داد.
شیوخ و ملاهاي حکومتی تا این که اهل قبر یا شيعه اي ، قولی را در این باب(قبور و…) می آورند فوری دهها سند وقول از علما در رد آن وتضعیف آن برای وی می آورند ؛ اما وقتی که قولی از قران وسنت را برای خود ، در دفاع از حکام خود می آورند ، دقت این را ندارند چرا ؟!
آنان از زمان وابستگی خود به حکام عیاش وامریکائی که موالات با کفار را از اهم اعمال خود میدانند، وپادگان نظامي را در سرزمينهاي مسلمين در اختيار امریکا قرار میدهند ، وسوخت به ناتو میدهند وبا آنان رقص شمشیر دوران جاهلیت را انجام داده و مشروبات میخورند ؛ در حالی که همين كفار اشغالگر در افغانستان قران آتش میزنند و به دختران مسلمان تجاوز میشود و در فلسطین ، عراق ، صومالي ، میانمار ، مالی و.. مردم در خون خود می غلتند وکاریکاتور رسول الله صل الله علیه را میکشند .. خود این شبهات را یدک میکشند [ و جوابي براي اين رسوائيهاي خود و اربابانشان ندارند ]
با اين وجود ، سلفيون حكومتي هرگز نتوانسته اند خود را بر سلفی جهادی غالب نشان دهند . حتی حکامشان به همراه مفتی حکومتی ال شیخ وقرضاویشان گفتند : اي مردم ، راهپيمائي برای ابراز خشم و انزجار از کشیدن کاریکاتور رسول الله صلي الله عليه وسلم ، ناشي از احساسات است . و مردم را به ترك راهپيمائي [ كه حداقل واكنش مسلمين مي باشد ] دعوت مي كردند !!
علاوه بر آن همين سلفيون حكومتي در راهپيمائيهاي موسوم به بهار عربي مي گفتند : ای مردم تظاهرات نکنید این کار را خوارج میکردند!!
ودهها شبهه پیش پا افتاده را برای مشوش کردن افکار عوام بکار میگیرند . که حقا به قول شیخ ابا حنظله حفظه الله و فك الله اسره ، اين شبهه ها را از وحی هائی که شیاطین انس وجن به آنها کرده اند در یافته اند . شبهاتي چون :
۱–شبهه حلف فضول وأبا جندل بن سهیل رضی الله عنهما كه برای توجيه همکاریشان با کفار برای قتل و عام مسلمین وپیمان های ضد جهادی موسوم به ضد ارهاب و.. می آورند!
۲-شبهه ما اجبار داریم وگرنه بایکوت اقتصادی(تحریم) میشویم .!
۳-شبهه” کفر دون کفر” برای اینکه کفر حکام ما کفر ارتدادی نیست .!
۴-هر کاری که حکام ما بکنند اگر به آن راضی نباشند کافر نمیشوند!
۵- آیه – وَمَنْ لَمْ یَحْکُم بِمَا أَنْزَلَ اللهُ فَأولَئِکَ هُمُ الکَافِرُون) برای یهود نازل شده نه برای ما !
۶-شبهه :هیج کس از سلف حجاج بن یوسف را تکفیر نکرده است پس حکام ما که از حجاج بهترند!
۷ -شبهه ، مگر رسول الله یهود ونصاری را در زمانی که در حکمش اعتراض میکردند كشت ؟ پس کاری نداشته باشید و ما وحکاممان را به حال خود بگذاريد تا با قوانین نیمه شرعی باشند !
۸ -شبهه مگر نجاشی به غير ما انزل الله حكم نمي كرد ؟!
۹ –شبهه ي ؛ یوسف علیه السلام وصلاح الدین وزرای دولت کفری بودند پس خدمت ما به طاغوت وعمل قوانیین آن ایرادی ندارد !
۱۰شبهه ي ؛ فقط ترک ارکان ایمان واسلام کفر ارتدادی است وبس(لا یکفر إلا بترک الصلاة( [ تكفير نمي شود مگر اينكه نماز را ترك كند ]
۱۱- شبهه ي ؛ حکام ما نماز میخوانند (بنا بر حدیث خروج علیه انان ناجائز است (
۱۲-شبهه ي ؛ ما فائدة تکفیر الحکام مع عدم القدرة على قتالهم؟ [ زماني كه قدرت قتال و جنگيدن با حكام وجود ندارد ، تكفير كردن آنها چه فايده اي دارد ؟ ]
وبدون بررسي عميق ، دهها شبهه ي دیگر مثل قبرپرستان اهل بدعت می آورند ؛ وپس از پاسخ گوئی دوباره مثل هم مسلکان اهل بدعتشان ، به شبهه اول باز میگردند .
ان شاء الله اگر الله اجازه بدهد ، نقدهائی از شیخ ابو حنظله ترکی حفظه الله و فك الله اسره بر مدافعان حکام سکولار و ادله آنها را برای شما ترجمه خواهم کرد .
عبد الله ابو عبد الهادی ۲۰۱۳ انکارا
بسم الله الرحمن الرحيم
“کــفر دون کفــر“ واثر سیدنا بن عباس رضي الله عنهما در این باب
کفــــر دون کفـــــر:
با وجود وضوح قضیه متاسفانه باز هم شاهد زنده شدن فکر ارجاء تحت عنوان سلفیت هستیم ؛ که در مورد این روايت شبهاتی را می آورند که منسوب به ابن عباس طاووس وغیره است . چرا که عوام الناس هم گفتند حق است وما به حاکم غیر ما انزل الله نمیتوانیم کافر بگوئیم !! . پس از برسی خواهیم دید که اين گفته چه روایتا وچه درایتا هیچ قیمتی ندارد .
از [ سلفيون ]اهل ارجاء معاصر مي پرسم که آيا شما شان نزول آیه را خوانده اید؟؟
قضيه این چنین است : زمانی که رسول الله صل الله علیه وسلم وارد مدینه نشده بود یهودیان با هم درگیر شدند وگروه غالب گفتند : که اگر شما از ما بکشید بايد دیه دو نفر را بدهید و اگر ما از شما بکشیم دیه بايد نصف باشد!! روال چنین بود . اما زماني كه رسول الله صلي الله عليه وسلم وارد مدینه شد ، یهود گفتند که : انصاف نیست ، برویم پیش محمد(صل الله علیه وسلم )تا اگر تائید کند ، این چيزي كه ما تعين كرده ايم ، روال باشد . ولی رسول الله صلي الله عليه وسلم تائید نکرد وآیه ۴۴سوره مائده نازل شد .
ودر بخاری آمده است كه ابن عمر رضي الله عنهما گوید که یهود نزد رسول الله صلي الله عليه وسلم آمدند وگفتند کسی زنا کرده حکمش چیست ؟رسول الله جواب داد که حکم تورات چه بوده است؟ آنان گفتند که رویش را سیاه میکنیم وبا چوب میزنیم .عبد الله بن سلام تازه مسلم یهودی گفت که آنان دروغ می گویند تورات را ییاورند، می آورند ودستشان را روی آیه رجم می گزارند و ابن سلام میگوید که دستت را بر دار، دستش را از روی آیه رجم بر مي دارد . تورات مشخص میشود که حکمش رجم بوده است . به نظر ابن عمر شان نزول ایه (وَمَنْ لَمْ یَحْکُمْ بِمَا أَنْزَلَ اللَّهُ فَأُولَئِکَ هُمُ الْکَافِرُونَ)این بوده است .
در صحیح مسلم ازالبراء بن عازب روایت شده است رسول الله شخصی را دید که رویش را سیاه کرده اند وچوب میزنند و اورا می چرخانند . رسول الله صل الله علیه وسلم فرمود: که این چه کار است ؟ یهود گفتند: که این حد زنا کار در نزد ماست . رسول الله صل الله علیه وسلم گفت: که آیا میتوانید قسم بخورید (شریعت موسی )چنین بود ؟ آنان گفتند که مادامی که قسممان دادی می گوییم ؛ گفتند شریعت موسی چنین نبود ولاکن ثروتمندان را نتوانستیم رجم کنیم وفقط فقرا رجم میشدند، ما گفتیم حکمی پیدا کنیم که برای همه مناسب باشد ، این کار را شروع کردیم . در همان لحظه آیه ي ” ومن لم یحکم بما أنزل الله فأولئک هم الکافرون ” [ ۵ / المائدة / ۴۴ ] { ومن لم یحکم بما أنزل الله فأولئک هم الظالمون } [ ۵ / المائدة / ۴۵ ] { ومن لم یحکم بما أنزل الله فأولئک هم الفاسقون } [ ۵ / المائدة / ۴۷ ] نازل شد
برای متن دقیق حدیث به آدرس صحصح مسلم ۲۸ – ( ۱۷۰۰ ) مراجعه کنید
سوال میکنم (ابو حنظله):عده ای من در آوردي ، که خود را زیر پرچم اهل سنت میدانند ، میگویند : که حکم به غیر ما نزل الله کفر اصغر است . می گویم ومی پرسم : آیه ای که شان نزول آن یهود است آیا کفر اصغر در حق یهود (ذاتا یهود کافر هستند) معنی دارد؟؟؟
نکات آیه طبق قواعد قران وعربی:
وَمَنْ لَمْ : عام است یعنی شامل همه میشود
هم الکافرون : چون الف لام دارد شامل کفر اکبر میشود
امام طبری گوید که بین روایات تضادی وجود ندارد(همه بر تعویض حکم الله با غیرش دلالت دارد )
ای مرجئه های معاصر : مگر یهودیان مسلمانند که کفر اصغر واکبر برایشان معنا داشته باشد ؟؟
اولا این روایت از طریق هشام بن حجیر المکى نقل شده است وضیف است . وهشام بن حجیر ضعفه الأئمة الثقاة ولم یتابعه على هذه الروایة أحد.
قال أحمد بن حنبل فی (هشام): ”لیس بالقوی“، وقال: ”مکی ضعیف الحدیث“ وهذا طعن من جهة الروایة.وضعفه یحیى بن سعید القطان وضرب على حدیثه، وضعفه علی بن المدینی وذکره العقیلی فی الضعفاء، وکذا ابن عدی.وهشام صالح فی دینه، لذا قال ابن شبرمة: ”لیس بمکة مثله“.وقال ابن معین: ”صالح“…فهذا فی الدین أو العبادة، بدلیل أن ابن معین نفسه قد قال فیه: ”ضعیف جداً“.وقال الحافظ ابن حجر: ”صدوق له أوهام“.والخلاصة أنه عرف مما سبق أنه لا حجة لمن حاول تقویة هشام بالاحتجاج بروایة البخاری ومسلم له.. لأنهما لم یرویا له استقلالاً ولکن متابعة.. وهذا من الأدلة على تضعیفه إذا انفرد .
از لحاظ روایت بررسی کردیم وبه ضعف آن را پی بردیم وهم اكنون از لحاظ درایت به برسی آن میپردازیم :
ولو اینکه سند قول بن عباس صحیح باشد، باید برسی شود که سیدنا بن عباس این قول را در کجا و چه موقعی و برای چه بیان میدارد ؟ او این قول را برای خوارج بیان میدارد که در قضیه حکمیت ، سیدنا علی را تکفیر میکردند . نه حکام امروزی سیدنا علی هستند ونه خوارج امروز ما .
اولا : اگر حکام مثل سیدنا علی بودند وما هم مثل خوارج ، فاعل گناه کبیره را کافر میدانستیم این صدق میکرد !
دوما : مگر ابن عباس کفر دون کفر را برای تفسیر آیه گفته است؟
خب، پس ما باید موضوعی را که مربوط به دوران خود است را ، با نص قیاس کنیم .
چنانچه امام ابن کثیر در تفسیر ایه: أَفَحُکْمَ الْجَاهِلِیَّةِ یَبْغُونَ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ حُکْمًا لِقَوْمٍ یُوقِنُونَ (۵۰) میگوید : (در قضیه تاتارها و.. ) کفر آنها را صادر میکند (در بدایه ونهایه هم چنین امده است(
ما باید توجه داشته باشیم که در چه زمانی زندگی میکنیم ؟ و با چه حکامی روبرو هستيم ؟ حکام ما حکامی هستند که قوانین الله را زیر پا نهاده اند وقوانین فرانسه ، اروپا وامریکا را آورده اند .
زمانی که خلافت حکومت عثمانی لغو شد وشیوخ وارد پارلمان شدند ومصطفی صبری آخرین شیخ الاسلام امت اسلام ، فتوای کفر آنانی را صادر کرد که وارد پارلمان شدند وافرادی که پشتوانه آنان هستند . سپس ناچار به هجرت به مصر شد ودر انجا فوت کرد رحمة الله علیه .
اما در مورد حجت بود ن قول صحابه ، علما بر چند نظر هستند ؛
نظر اول : قول اصحاب حجت نیست
نظر دوم : قول ابوبکر وعمر حجت است(بنا بر حدیث : بعد من بر ابابکر وعمر اقتدا کنید )
اما قول راجح ، قول امام ابن قیم رحمه الله است که در کتاب اعلام الموقعین ابراز داشته است . ايشان حجت بودن قول اصحاب را با بيش از چهل دلیل بیان داشته ، که حجت بودنش شرطی باید داشته باشد و آن شرط هم ، مخالف نبودن قول اصحاب با هم دیگر است .
و خود بن عباس ، مصنف عبد الرزاق میگوید : که کفر است!
عبد الله بن مسعود :اگر در حکم باشد کفر است ولی اگر رشوه باعث تغیر حکم باشد فرار وی است. حذیفه گوید : برای تمام کفار است وبرای امت اسلام نیز است . براء بن عازب گوید: در حق یهود آمد “وفی الکفار کلها” است
همانگونه که دیدیم و لو این که این روایت از سیدنا بن عباس صحیح باشد، دیدیم که اقوال مخالف اصحاب با آن وجود دارد وشروط حجت بودن با آن سازگار نیست .
جمع بندی :
تغیر دادن حکم با هوای نفسانی خود ، مثل پارتی بازی وفامیل بازی به دلیل تغیر نکردن حکم برای رضای خود کفر اصغر است و(گناه کبیره است) وگر نه استحلال تغیر حکم ، کفر ارتدادی است . مثل پارلمانیون ( ۱ ) که اجتماع برای تعویض حکم دارند وبا انگشت بلند کردن وپائین اوردن حلال وحرام تعین میکنند .
(أَمْ لَهُمْ شُرَکَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّینِ مَا لَمْ یَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ وَلَوْلَا کَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِیَ بَیْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِینَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِیمٌ) شوری ۲۱«
والسلام علیکم ورحمة الله وبرکاتة
إِنَّ فِی ذَلِکَ لَذِکْرَى لِمَنْ کَانَ لَهُ قَلْبٌ أَوْ أَلْقَى السَّمْعَ وَهُوَ شَهِیدٌ
پاورقي
……………………………
۱ – متاسفانه عده اي فتوا فروش تحت نام سلفیت و اخوان المفلسين ( اخوان المسلمين منحرف شده ) در آمده ودجالهائی مثل مدخلی وعبد الخالق و.. از آنها حمایت میکنند وتکفیر کنندگان اين سكولاريستهاي مرتد موجود در پارلمانها را خوارج می پندارند .
سلام علیکم و رحمه الله برادران چگونه می توانم با عبد الله ابو عبد الهادی مکاتبه نمایم
جزاکم الله
جزاکم الله برادران لطفا همکاری بفرمائید تا بتوانم با ابو عبدالهادی یاشیخ ابوحمزه المهاجر هورامی مکاتبه گفتگو کنم