تمدن اسلامی در فتح اندلس؛ به کوری چشم سکولاریسم ها
ارائه دهنده: سعید
فتح اسپانیا ومسلمانان
لاین پل ” مستشرق انگلیسى مىنویسد:
اسپانیا هشت قرن در دست مسلمانان بود و نور تمدن آن، اروپا را نورانى ساخته بود و دشتهاى سوزان این سرزمین در اثر کوشش ملت فاتح، آباد گردید و شهرهاى با عظمتى را در این وادى بزرگ به وجود آوردند.
علوم و ادب و صنعت فقط در همین سرزمین اروپایى رونق داشت و از همین رهگذر بود که علوم ریاضى، فلکى گیاهشناسى تاریخ، فلسفه و قانونگذارى تنها در اسپانیاى اسلامى تکمیل شده و نتیجه داده بود.
در این زمینه نوشتار دکتر “مارتینز مونتابث ” مستشرق اسپانیایى، نیز ارزنده است:
اگر حاکمیت هشت قرنهى اسلام بر اسپانیا نبود، هرگز این کشور وارد گردونهى تاریخ تمدن نمىشد. این دوره، در حالى که اروپاى همسایه، اسیر تیرگى جهل و عقب ماندگى بود، روشنایى خرد و فرهنگ را به آنجا منتقل کرد.
لاین پل ” مستشرق انگلیسى مىنویسد:
اسپانیا هشت قرن در دست مسلمانان بود و نور تمدن آن، اروپا را نورانى ساخته بود و دشتهاى سوزان این سرزمین در اثر کوشش ملت فاتح، آباد گردید و شهرهاى با عظمتى را در این وادى بزرگ به وجود آوردند.
علوم و ادب و صنعت فقط در همین سرزمین اروپایى رونق داشت و از همین رهگذر بود که علوم ریاضى، فلکى گیاهشناسى تاریخ، فلسفه و قانونگذارى تنها در اسپانیاى اسلامى تکمیل شده و نتیجه داده بود.
در این زمینه نوشتار دکتر “مارتینز مونتابث ” مستشرق اسپانیایى، نیز ارزنده است:
اگر حاکمیت هشت قرنهى اسلام بر اسپانیا نبود، هرگز این کشور وارد گردونهى تاریخ تمدن نمىشد. این دوره، در حالى که اروپاى همسایه، اسیر تیرگى جهل و عقب ماندگى بود، روشنایى خرد و فرهنگ را به آنجا منتقل کرد.
_ تاثیر فرهنگ اسلامی بر ملت اندلس یا اسپانیای کنونی:
فرهنگ اسلامىِ علم دوستى چنان در کام مسلمانان اندلس، شیرین افتاد که بسیارى از آنان مشتاق گام نهادن در این راه شدند و این همه در حالى بود که اروپاى آن روز، در گرداب تفتیش عقاید وحشىگرى و مخالفت با علم غوطهور بودند.
با ورود اسلام به اندلس، زنان پا به دنیا و فرهنگ دیگرى نهادند و به درجات بلند علمى و اجتماعى دست یافتند،
سواد آموزى چنان رو به فزونى نهاد که تنها در مدت یک سال در قرطبه، بیش از پانزده هزار جلد کتاب نوشته شد و با انتقال صنعت چاپ از بغداد به اندلس، این رقم فزونى یافت. داشتن کتاب و کتابخانه نشانه بزرگى و فخرفروشى گردید. بزرگانى در میدان علم و نوآورى قد برافراشتند و کارهایى را به بشر و جهان علم عرضه نمودند.
پروفسور “دالماس ” استاد بیمارىهاى زنان دانشکده پزشکى شهر “مونت پلیه ” اعتراف مىکند:
تمدن مسلمانان منحصر به فن معمارى و نقش و نگار ساختمانها و مساجد پرشکوه نیست، بلکه شامل بسیارى از علوم و معارفى مىشود که اساس علوم جدید به ویژه علوم گیاهشناسى و پزشکى است.
نهضت علمى اى که با ورود اسلام به اندلس پدید آمده بود، با شکوفا کردن استعدادهاى مردم، اندیشمندان بنامى چون ابن مسّره، ابن خرم، ابن باجه، ابن رشد، ابن طفیل، ابن عربى، ابن سید بطلمیوسى، على بن عباس، زهراوى، ابن سعید مغربى، حیان بن خلف قرطبى، عبدالحمید بن عبدون اندلسى و… را به یادگار گذاشت.
همچنین با توسعه فعالیتهاى اقتصادى در بخشهاى گوناگون صنعت، ریسندگى و بافندگى نیز از رشد چشمگیرى برخوردار شد تا جایى که تنها در شهر طلیطله پنجاه کارخانه پارچه بافى وجود داشت که تعدادى از اینها مخصوص بافتن پارچههاى ابریشمى بود و حدود چهل هزار کارگر در این کارخانهها مشغول به کار بودند.
آنان در استفاده از معادن نیز به موفقیتهاى ارزشمندى رسیدند؛ آنان طلا را از ماسه و شن رودخانههاى لارده، شقر، تاجه، به دست مىآوردند، نقره راهاز معادن مرسیه، حمّه، قرطبه، باجه و آهن را از شمال وادى الکبیر.
مسلمانان براى استفاده از زمینهاى بىآب، با بهرهگیرى از مهارتهاى فنى خویش، روشهاى جدید آبیارى را اختراع کردند و از این طریق، زمینهاى بسیارى را آباد کردند. با رشد و توسعه اقتصادى، کالاهاى صنعتى و کشاورزى و صادرات و بازرگانى و تجارت خارجى اندلس رونق یافت و کالاهایى مانند: اسلحه، ورق آهن، ظروف چینى مُذَهَبْ و سفالى، کاشىهاى رنگارنگ، فرش، انواع پتو و پارچههاى ابریشمى و… صادر گردید.
اسلام، هم بر زبان و هم بر فرهنگِ کشورهاى اروپایى تأثیر گذاشت. این تأثیر در اسپانیا بسیار زیاد بود که حتى امروزه هم قابل پیگیرى است. در بعضى از شهرهاى سنتى اسپانیا، هنوز هم پردهاى جلوى در ورودى خانه ها مى زنند که اگر در باز باشد، داخل خانه دیده نشود که تقلیدى از سنتِ اسلامى است که براى خانه، حفاظِ امن و حجاب قائل مىشود.
_موقعیت فرهنگی و اقتصادی پیش از اسلام در آندلس:
بدون تردید فرهنگ اسپانیاى پیش از اسلام در مقایسه با تمدن اسلامى، چیزى براى ابراز وجود نداشت و برترى نسبى فرهنگى اسپانیاى پیش از اسلام در مقایسه با اروپاى بىتمدن آن زمان، چیزى را ثابت نمىکند و از ارزش خدمات بسیار مسلمانان در این سرزمین نمىکاهد. اوضاع اقتصادىِ اسپانیاى پیش از اسلام، همچون وضعیت سیاسى و فرهنگىاش، حالتى آشفته داشت و به گواهى تاریخ، هیچگونه اثرى از پیشرفت اقتصادى در دوران پادشاهان ویزیگوت، وجود ندارد.گر چه در دورهى رومیان، وضع بهتر بود.
هنگامى که آفریقا، در حکومت اسلامى از نعمت آزادى عقیده و عدل و داد برخوردار بود و مراحل تکامل و پیشرفتهاى اساسى را با سرعت زیادى طى مىکرد، شبهجزیرهى اسپانیا، همسایهى شمالى وى، زیر بار ستم پادشاهان ویزیگوت ضعیف و نابود مىشد.
_فليپ ولف استاد افتخاري دانشگاه تولوز فرانسه و مستشرق بنام در اروپا، در بخشي از كتابش تحت عنوان «بيداري روشنفكري در اروپا»آورده است: «رنسنان كارولنژين» در سالهاي اول قرن نهم كه باعث بيداري – تحرك و شكل گيري تمدن غرب شد، حاصل نگرديد مگر با بهره گيري از خرده ريزهاي گنجينه علم و معرفتي كه در كشورهاي شرق مديترانه گرد آوري شده بود ولف اضافه مي كند كه ما نبايستي فراموش كنيم كه بين النهرين يكي از مهمترين كانونهاي موثر در تشكيل تمدن اروپا بوده است»
گرچه نظريه فيليپ ولف مورد پذيرش تمامي علماء اروپائي نيست، اما ظن غالب حكم بر صحت تولد در شرق مي كند. مخالفين فيليپ بر اين ادعا پافشاري ميكنند كه لازم است ابتدا به اين موضوع بپردازيم كه آيا آنچه در شرق باستان به عنوان علم مطرح بوده است واقعاً علم تلقي مي شود يا يك تجربه شخصي است؟ در پاسخ بايد گفته شود كه چنانچه علوم شرقي ابتدا مبتني بر نيازها و تجربيان فردي بوده ولي نهايتاً از بار تفكرات علمي بهره مند شده است.
انسانها پس از اشباع شدن از خدايان روي زمين به آسمان نگريستند. آسمان براي انسان هم مركز بركت بود، چون باران داشت و خورشيد و هم مأمن نيروهاي مرموز و مهم مسكن خدايان. بنابراين، بابليها نخستين و قومي بودند كه اعلام داشتند ستارگان نقش قدرتمندي در تعيين سرنوشت انسان دارند.
كلدنيان براي اولين بار بطور مشخص جايگاه، نام و حركت و مسير نامنظم ظاهري ستارگان را تعيين كردند، فواصل ستارگان يكديگر و موقعيت آنها را اندازه گيري نمودند و مداري كه خورشيد ظاهراً ظرف يكسال دور زمين طي مي كند را معين كردند. منطقه البروج را اندازه گيري و سال را به ۳۶۵ روز و ۱۲ ماه تقسيم و سال شمسي را مشخص كردند.
در مصر علاوه بر حساب و هندسه، علم پزشكي و تشريح به مناسب علم موميائي ترقي كرد.
اين اندكي از ذخائر علمي شرق بود. پس اجازه داريم بگوئيم كه شرق، زايشگاه علم بوده است. ادعائي كه مورد تأييد علماء غربي نيز مي باشد.
سلام علیکم لطف کنید از عقاید و منهج شیخ گرانقدر ابوهمزه المهاجر برایمان بنویسید و اگر ممکن است مختصری از زندگی نامه ایشان را برایمان ارسال نمایید جزاکم الله