مراتب ولاء وبراء در اسلام

مراتب ولاء وبراء در اسلام

بسم الله الرحمن الرحیم

الحمد لله وحده والصلاة والسلام علی محمد؛عبدالله ورسوله وآله وصحبه.

وبعد…

ولاء و براء در اسلام از بزرگترین مستلزمات توحید خالصی است که الله تعالی پیامبران را بدان مبعوث کرده است و صدیقین وشهداءو صالحین بر آن طریق رفته اند.

ولاء یعنی:محبت ونصرت الله ورسول ومؤمنین، وبراء یعنی بغض ونفرت وعداوت با هر کسی که غیرالله را می پرستد و با هر معبود غیر الله وبا هر کس که از غیر رسول الله صلی الله علیه وسلم متابعت می کندو با هر متبوعی غیراز ایشان.

و از آنجایی که عقیده ولاء وبراء جزئی از این دین می باشد واز آنجایی که بسیاری از مسلمین در این زمان –که بدعت وفرقه سازی انتشار یافته است-به سبب جهل به بسیاری از احکام شریعت،درباره این مفهوم ومراتب آن دچار فتنه شده اند بطوریکه منجر به عدم التزام و عدم عمل به این مفهوم ومقتضیات و مستلزمات قولی وعملی وعقیدتی آن شده است،ازاین رو ،لازم است که روشهای آسانی برای یادآوری وآموزش این عقیده ومراتب آن،به کارگرفته شود.

به خاطراین بود که این مقاله،نوشته شد.از الله امید است که این نوشته را سودمند گردانده و سبب هدایت سازد.

برادر مسلمانم بدان که…..

رابطه ما با مردم بر اساس ولاء وبراء استواراست،ولاء برای اسلام وایمان واحسان،وبراء از کفر وفسق وعصیان.و ولاء وبراء ما برای منهجی است که امت اسلام برآن اجماع کرده وما نیز باید باید حول آن گرد آییم،که کتاب الله وسنت رسولش می باشد-نه فرد ونه گروه-مطابق فهم جماعت اولیه مسلمین در اعتقاد وقول وعمل بدون بخش بخش کردن احکامش وبدون تحریف نصوص ومعانی اش.

قسمت اول؛مراتب ولاء:

ولاء؛یعنی محبت ونصرت در راه الله تعالی که سه رتبه دارد:

-مرتبه اول؛ولاء برای جماعت مسلمین:

و جماعت مسلمین یعنی؛امت اسلام که شامل هر کس می شود که در اسلام متولد شده یا خود وارد اسلام شده باشد، واز آن باز نگشته باشد.

ودوستی و موالات با امت اسلام-چه افراد وچه ملتها-در شریعت الله واجب است همانطور که دشمنی ومعادات با امت اسلام یا دوستی وموالات با امت هایی غیر ازامت اسلام؛موجب کفر وخروج از اسلام می باشد،الله تعالی می فرماید:{ إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ*‏ وَمَن يَتَوَلَّ اللّهَ وَرَسُولَهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ فَإِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْغَالِبُونَ ‏: تنها خدا و پيغمبر او و مؤمناني ياور و دوست شمايند كه خاشعانه و خاضعانه نماز را به جاي مي‌آورند و زكات مال به در مي‌كنند . و هركس كه خدا و پيغمبر او و مؤمنان را به دوستي و ياري بپذيرد ( از زمره حزب‌الله است و ) بي‌ترديد حزب‌الله پيروز است.}[مائده:۵۵-۵۶] ونیزمی فرماید:{ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ: مردان و زنان مؤمن ، برخي دوستان و ياوران برخي ديگرند }.[توبه:۷۱}.

-مرتبه دوم؛ ولاء برای جماعت مسلمین که از طریق یکی از  «۳ ابزار» به وجود می آید :

و جماعت یعنی؛ فرقه ناجیه(نجات یافته از جهنم) از میان فرقه های امت اسلام،ومنظور مسلمانانی هستند که در اعتقاد وقول وعمل بر روش رسول الله صلی الله علیه وسلم واصحاب گرامی اش از طریق یکی از ۳ ابزار متحد شده و با شورای اولی الامر آن امتی  واحد تشکیل داده باشند .

احمد وابوداود با اسناد صحیح از معاویه رضی الله عنه روایت می کند که پیامبرصلی الله علیه وسلم فرمودند:( أن أهل الكتاب قبلكم تفرقوا على ثنتين وسبعين فرقة في الاهواء، ألا وأن هذه الأمة ستفترق على ثلاثة وسبعين فرقة في الأهواء، كلها في النار، إلا واحدة، وهي الجماعة): اهل کتاب قبل از شما در اهواء (آراء عقیدتی ونظریه های فکری) به هفتاد ودو فرقه تقسیم شدند واین امت در اهواء به هفتاد وسه فرقه تقسیم خواهند شد،همه این فرقه در جهنم هستند جزیکی که جماعت می باشد.

-مرتبه سوم؛ولاء برای طائفه منصوره:

و اهل طائفه منصوره یعنی:مسلمانانی که در علم ودعوت وجهاد فی سبیل الله پیشوا یی آنها را دارند.(اسلام را به درستی وکامل شناخته وعمل می کنند ومردم را به اسلام کامل دعوت داده ودر راه تحقق اسلام کامل روی زمین جهاد (قتال) می کنند)

پيامبر صلى الله عليه وسلم مي فرمايند: (لا تزال عصابة من أمتي يقاتلون على أمر الله، قاهرين لعدوهم، لا يضرهم من خالفهم، حتى تأتي الساعة وهم على ذلك(
يعني: هميشه گروهي از امت من براي برپا کردن فرمان الله به قتال مي پردازند، بر دشمنانشان پيروز هستند، مخالفانشان نمي توانند به آنان ضرري برسانند تا اينکه قيامت برپا مي شود و آنان در اين حال هستند. [مسلم]

پيامبر صلي الله عليه وسلم مي فرمايند: (لا يزال من أمتي؛ أمة، يقاتلون في سبيل الله، لا يضرهم من خالفهم، يزيغ الله قلوب قوم يرزقهم منهم، يقاتلون حتى تقوم الساعة( .
” هميشه از امت من؛ گروهي، در راه خدا قتال مي کنند، مخالفانشان نمي توانند به آنان ضرري برسانند، و خداوند قلوب قومي را منحرف مي گرداند و از آنان روزيشان مي دهد، و پيوسته مبارزه مي کنند تا اينکه قيامت فرا مي رسد . [النسائي].

نيز پيامبر صلى الله عليه وسلم مي فرمايند: (لا تزال طائفة من أمتي يقاتلون على الحق، ظاهرين إلى يوم القيامة… فينزل عيسى بن مريم صلى الله عليه وسلم، فيقول أميرهم: “تعال صلِ لنا”، فيقول: “لا، إن بعضكم على بعض أمراء”، تَكْرِمَةَ الله هذه الأمة)(
هميشه گروهي از امت من در راه حق قتال مي کنند، و تا قيامت پيروز خواهند بود… تا اينکه عيسي بن مريم پايين مي آيد، پس فرمانده آنها مي گويد: ” بفرما براي ما نماز بگزار (امامت کن)” مي گويد: “نه، همانا بعضي از شما بر بعضي ديگر سروري دارد”، کرامتي است که الله به اين امت عنايت کرده است” [رواه مسلم].

و این روایات:

جابر بن عبدالله رضی الله عنه می‌گوید: سمعت رسول الله صلیالله علیه و سلم یقول: لاتزال طائفة من امتی یقاتلون علی الحق ظاهرین إلی یوم القیامة «رواه مسلم»
همچنین از جابر بن سمره رضی الله عنه از رسول الله صلی الله علیه و سلم روایت است که فرمود: لن یبرح هذا الدین قیاماً یقتلون علیه عصابة من المسلمین حتی تقوم الساعة «رواه مسلم»
از یزید بن اصم از معاویه بن ابی سفیان از رسول الله صلی الله علیه و سلم روایت است که فرمود: من یرد الله به خیراً یفقه فی الدین ولا تزال عصابة من المسلمین یقاتلون علی الحق، ظاهرین علی من ناوأهم إلی یوم القیامة «رواه مسلم»
از عمران بن حسین رضی الله عنه روایت است که رسول الله صلی الله علیه و سلم فرمود: لا تزال طائفة من امتی یقاتلون علی الحق ظاهرین علی من ناوأهم حتی یقاتل آخرهم المسیح الدجال «رواه حاکم فی المستدرک و قال هذا حدیث صحیح علی شرط مسلم و لم یخرجاه.

استاد ابو حمزه هورامی چنین می فرمایند:

در تمامی این احادیث رسول الله صلی الله علیه و سلم گروهی را به عنوان فرقه‌ی ناجیه و اهل حق معرفی می‌کند که:
۱طائفه و گروهی هستند.
۲. با اینکه گروه و طائفه‌ی خاص اند ،اما به قول رسول الله ظاهرة علی الناس تاروز قیامت هستند، یعنی برای تمامی مردم شناخته شده و معروفند،وهمه “انسانها” اعم از مسلمان وغیر مسلمان آنها را می شناسند، اما به چه چیزی معروف و شناخته شده می‌باشند؟
۳. در تمام این احادیث می‌بینیم که رسول الله صلی الله علیه و سلم ویژگی و صفتی جدایی ناپذیر به این گروه و طایفه می‌دهد، که تاروز قیامت هرگز از آن جدا نمی‌گردد، و آن هم قتال و جنگ مسلحانه است.
سبحان الله، باید در این آینده نگری و روشنی راه در شگفت ماند. رسول الله صلی الله علیه و سلم کلمه‌ی جهاد را به کار نبرد، چون ممکن بود از جانب اشخاصی «الروبیضه» صفت مورد تأویل و تفسیرهای من در آوردی قرارگیرد، بلکه کلمه‌ی قتال و جنگ مسلحانه را آورد. یعنی طایفه‌ای اند که مسلحانه تا روز قیامت با دشمنان دین در حال جنگند و جالب اینکه همه‌ی مردم هم آن‌ها را می‌شناسند که در حال جنگ با کفار و دشمنان دین اند.
پیوسته در حال جنگ اند یعنی اینکه همین الان هم هستند، قبلاً هم بوده‌اند و تا روز قیامت هم خواهند بود و به مبارزات مسلحانه‌ی خود ادامه خواهند داد و این‌ها بر حقند.
برای مردمی که فریب رسانه‌های دیکتاتوری سکولاریسم و مرتدین محلی را نخورده‌اند، خیلی راحت است که بفهمند همین الان چه کسی با کفار جهانی به رهبری امریکا و متحدینش و مرتدین و ظالمین محلی در حال جنگ و مبارزات مسلحانه است.

شناخت این گروه و طایفه خیلی راحت است چون تمام انسان‌های مسلمان و کافر آن ها را می‌شناسند و این هم معجره‌ای آشکار و دلیل روشنی است که برای هیچ کسی عذر و بهانه‌ای نمی‌ماند.”

قسمت دوم؛مراتب براء:

-مرتبه اول؛برائت از مشرکین (سکولاریستها):

مشرکین یعنی : کسانی که آشکارا قانونی در کنار قانون شریعت الله قرار داده اند که امروزه آنها را سکولاریست و سکولار می نامند  که حکم این کفار مشرک(سکولار) از حکم کفار اهل کتاب سنگین تر است و کفار مشرک (سکولار) در گرفتن جزیه یا گرفتن زن از انها و خوردن طعام با کفار اهل کتاب متفاوت هستند .

وبرائت از مشرکین (سکولاریستها) اصلی از اصول توحید است که با نقض آن، توحید نقض می شود وتوحید استوار نمی ماند جز بر اساس برائت از آنها.

و شدت برائت هم به اندازه کفرآنها به الله وشرک ورزیدشان به او،وعداوتشان با الله ورسول ومؤمنین بستگی دارد.

الله تعالی میفرماید:{ قَدْ كَانَتْ لَكُمْ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ فِي إِبْرَاهِيمَ وَالَّذِينَ مَعَهُ إِذْ قَالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَاء مِنكُمْ وَمِمَّا تَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ كَفَرْنَا بِكُمْ وَبَدَا بَيْنَنَا وَبَيْنَكُمُ الْعَدَاوَةُ وَالْبَغْضَاء أَبَداً حَتَّى تُؤْمِنُوا بِاللَّهِ وَحْدَهُ: ( رفتار و كردار ) ابراهيم و كساني كه بدو گرويده بودند ، الگوي خوبي براي شما است ، بدانگاه كه به قوم خود گفتند : ما از شما و از چيزهائي كه بغير از خدا مي‌پرستيد ، بيزار و گريزانيم ، و شما را قبول نداريم و در حق شما بي‌اعتنائيم ، و دشمنانگي و كينه‌توزي هميشگي ميان ما و شما پديدار آمده است ، تا زماني كه به خداي يگانه ايمان مي‌آوريد و او را به يگانگي مي‌پرستيد .}[ممتحنه:۴]، ونیزمی فرماید:{ لَا تَجِدُ قَوْماً يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ يُوَادُّونَ مَنْ حَادَّ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَلَوْ كَانُوا آبَاءهُمْ أَوْ أَبْنَاءهُمْ أَوْ إِخْوَانَهُمْ أَوْ عَشِيرَتَهُمْ: مردماني را نخواهي يافت كه به خدا و روز قيامت ايمان داشته باشند ، ولي كساني را به دوستي بگيرند كه با خدا و پيغمبرش دشمني ورزيده باشند ، هرچند كه آنان پدران ، يا پسران ، يا برادران ، و يا قوم و قبيله ايشان باشند .}[مجادله:۲۲].

-مرتبه دوم؛برائت از عمل اهل بدعت وفرقه های منحرف:

و اهل بدعت وفرقه های منحرف یعنی؛هر فرقه ای که منتسب به اسلام باشد و دچار بدعت ها و نو آوری هایی شود که آن را از منهج فرقه ناجیه و «جماعت» در اعتقاد یا قول یا عمل، خارج سازد ومقدار خروج،بستگی به مقدار بدعت در اصول یا فروع دارد طوری که آن فرقه را وارد کفر نکند به خاطر عدم وقوع در بدعت مکفره ویا در صورت وقوع در بدعت مکفره به علت وجود مانعی از موانع معتبر شرعی تکفیر نشود.

مرتبه سوم؛برائت از گناه کاران  «جماعت» :

و آنها کسانی هستند که مرتکب کبائر یا صغائری می شوند که آنها را از «جماعت»  خارج نمی کند، ولی درجات آنها را-به اندازه انجام گناه-به پایین تراز درجه احسان وصلاح وسبقت گیری در خیرات،تنزل می دهد.

الله تعالی می فرماید:{ ‏ وَالْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاء بَعْضٍ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَيَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنكَرِ وَيُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَيُطِيعُونَ اللّهَ وَرَسُولَهُ أُوْلَئِكَ سَيَرْحَمُهُمُ اللّهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ‏: ‏ مردان و زنان مؤمن ، برخي دوستان و ياوران برخي ديگرند . همديگر را به كار نيك مي‌خوانند و از كار بد باز مي‌دارند ، و نماز را چنان كه بايد مي‌گزارند ، و زكات را مي‌پردازند ، و از خدا و پيغمبرش فرمانبرداري مي‌كنند . ايشان كسانيند كه خداوند به زودي ايشان را مشمول رحمت خود مي‌گرداند . ( اين وعده خدا است و خداوند به گزاف وعده نمي‌دهد و از وفاي بدان هم ناتوان نيست . چرا كه ) خداوند توانا و حكيم است }.[توبه:۷۱].

ودر پایان می گوییم:خوشا به حال آن کس که این مراتب را تکمیل کرده و در درجات ولاءو براء صعود کرده و منازل قرب را بپیماید تا اینکه از دوستان الله وبرگزیدگان وخاصانش شود.{ وَاللّهُ يُؤْتِي مُلْكَهُ مَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ: و خداوند ملك خود را به هركس كه بخواهد مي‌بخشد . و ( احسان و تصرّف و قدرت ) خداوند فراخ ، و آگاه ( از لياقت افراد براي منصبها ) است .}.[بقرع/۲۴۷].

برادر مسلمانم اگر می خواهی دوست الله باشی پس ازاو اطاعت کن وتا می توانی تقوایش را در پیش بگیر،به هدفت خواهی رسید؛{ ‏ أَلا إِنَّ أَوْلِيَاء اللّهِ لاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ ‏. ‏ الَّذِينَ آمَنُواْ وَكَانُواْ يَتَّقُونَ ‏: ‏ هان ! بيگمان دوستان خداوند ( سبحان ) ترسي بر آنان ( از خواري در دنيا و عذاب در آخرت ) نيست و ( بر از دست رفتن دنيا ) غمگين نمي‌گردند ( چرا كه در پيشگاه خدا چيزي براي آنان مهيّا است كه بسي والاتر و بهتر از كالاي دنيا است ) . ‏ ‏ ( دوستان خداوند ) كسانيند كه ايمان آورده‌اند و تقوا پيشه كرده‌اند . ‏}[یونس:۶۲-۶۳].

و گنج به مقدار رنج بدست می آید وبه اندازه طاعات درجات افزوده می شود،وچنان است که الله تعالی میگوید:{ ‏ هَلْ جَزَاء الْإِحْسَانِ إِلَّا الْإِحْسَانُ ‏: ‏ آيا پاداش نيكي كردن جز نيكي ديدن خواهد بود ؟ ‏}[الرحمن:۶۰].

و الله در هر حالی صاحب توفیق است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *