آسیب شناسی گروههای مسلح بلوچ (۸/۴): جیش العدل را آنگونه که خود را در رسانه ی رسمی معرفی کرده است بشناس

آسیب شناسی گروههای مسلح بلوچ (۸/۴):  جیش العدل را آنگونه که خود را در رسانه ی رسمی معرفی کرده است بشناس  

کاتب: بِراهُندگ بلوچ

  • محمد سعید ترکمانزهی در همان گفتگوی معروف خود با سکولاریستها می گوید که ما به موسیقی و سینما و تاتر موجود موافق هستیم.  این در حالی است که تمام مذاهب اهل سنت با موسیقی مخالف بوده و پرداختن به آن را کار منافقین و زنادقه می دانند  حالا چه رسد به این سینمای پر از مفاسد و… .
  • امام حسن بصری رحمه الله می گوید: “اگر در غذای یک عروسی آلات موسیقی وجود  داشته باشد اهل آن عروسی دعوتی ندارند” (یعنی اجابت دعوت آنها لازم نیست)
  • امام اوزاعی رحمه الله هم می گوید: “نباید به مجلس عروسی که در آن طبل و آلات موسیقی وجود دارد وارد شد”
  • اصحاب امام ابوحنیفه رحمه الله به ناپسند دانستن گوش دادن به تمام آلات موسیقی مانند نی و … تصریح نموده و همچنین تصریح کرده اند که گوش دادن به این آلات معصیتی است که باعث فسق می شود و باعث عدم قبول گواهی و شهادت فرد می شود… [۱]
  • از امام مالک رحمه الله در مورد آواز خوانی به همراه ابزارآلات موسیقی پرسیدند، در جواب گفت: “آیا عاقلی هم وجود دارد که غنا و موسیقی را حق بداند؟ این کارها را نزد ما فاسقان انجام می دهند”[۲]
  • از امام شافعی رحمه الله  در مورد موسیقی  سوال شد، پاسخ داد: “اولین کسانی که آن را [در این امت] به راه انداختند زنادقه بودند تا مردم را از نماز و یاد خدا [به لهو و لعب]  مشغول دارند”[۳] (زنادقه هم اسم دیگر منافقین و سکولار زده هاست)

همچنین امام شافعي هم در کتاب «أدب القضاء» گفته است : موسیقی مکروه بوده و شبهه‌ي باطل دارد و هر کس به آن مبتلا باشد سفيه شده و شهادتش ردّ مي‌شود . یعنی همان حکم فاسق را دارد. قرطبي در تفسيرش از ابوالفرج نقل مي‌کند که: قفّال از ياران مذهب ما (شافعي) مي‌گويد شهادت آوازه‌خوان و رقّاص پذيرفته نيست  اما عده ای از پیروان امام شافعی موسیقی راآزاد کردند که بیشتر تحت تأثیر دیدگاه ابن حزم اندلسی ظاهری مذهب و سپس تصوف بودند.

  • در مورد موقف مذهب امام احمد رحمه الله فرزند ایشان عبدالله بن احمد می گوید: در مورد موسیقی از پدرم پرسیدم، در جواب گفت: ” موسیقی نفاق را در قلب می رویاند، و من آن را خوش نمی دارم” سپس قول مالک را بازگو کرد که: ” این کارها را نزد ما فاسقان انجام می دهند”[۴]  (یعنی ایشان هم این کار را مختص منافقین و سکولار زده ها می داند)

با این وجود الأئمة الأربعة در ناپسند دانستن استفاده از تمام آلات المعازف ( یا به قول امروزیها موسيقى) متفق هستند و هر کسی که به زبان یکی از آنها ببندد که استفاده از موسیقی را مباح  دانسته بدون شک به الأئمة الأربعة دروغ بسته است . 

ابن تیمیه می گوید : «هر چهار مذهب تمام آلات و ابزار موسیقی را حرام دانسته اند… و هیچ یک از اتباع مذاهب اربعه در مورد این اختلافی ندارند”[۵]  و”موسیقی مشروب درون است و تاثیری که در درون و روح و روان انسان می گذارد، بزرگتر از تاثیری است که خمر می گذارد. زمانی که با موسیقی مست شدند شرک در آنها حل می شود، و گرایش به فواحش و ظلم پیدا می کنند، پس ۱- شرک می کنند و ۲- نفسی را که الله حرام دانسته را می کشند و ۳- زنا می کنند ؛ و این ۳ مورد در کسانی که اهل گوش دادن به  موسیقی هستند بسیار وجود دارد[۶]

در این صورت باید فهمید این گروههای مسلح به ظاهر اسلامگرا  چه کسانی هستند و به دنبال چه هستند ؟


[۱] إغاثة اللهفان

[۲] تفسیر قرطبی /

[۳] الزواجر عن اقتراف الکبائر

[۴] إغاثة اللهفان

[۵] مجموع الفتاوا . ج ۱۱ ص ۵۶۷ / ناصر الدین آلبانی هم می گوید: “مذاهب اربعه بر تحریم تمام آلات موسیقی اتفاق نظر دارند” (السلسلة الصحیحة:۱۴۵/۱)

[۶]مجموع الفتاوى ” (۱۰ /۴۱۷)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *