روش برخورد با منابع گذشته در مورد تشیع امامی و غلات منتسب به تشیع(۳)

روش برخورد با منابع گذشته در مورد تشیع امامی و غلات منتسب به تشیع(۳)

به قلم: خالد هورامی

 در عصر حاضر هم کسی چون عبدالله بن علی القمیصی (۱۹۰۷ – ۱۹۹۶) کتابی تحت عنوان الصراع بين الاسلام و الوثنيه نوشته و در اين كتاب، با معرفی باورهای غلات به جای شیعه ی امامی، شيعه امامی را به‏عنوان «وثنى» و بت‏پرست در مقابل اسلام قرار داده است. اين كتاب به اصطلاح با هدف هشدار به علماى اهل سنّت و بخصوص نجدیت نگارش يافته است که در نهایت می بینیم که خودش توسط همین نجدیت تکفیر می شود و تألیفات او بر علیه نجدیت شروع می شود. در اینجا به چند نمونه از افترائات موجود درمطالب کتاب اشاره می شود:  

  1. مى‏گويد: گروهى از شيعيان مى‏گويند، واجبات و محرمات، كنايه از اشخاصى هستند (كه بايد آنها را دوست يا دشمن دانست) و با اين بهانه، همه محرّمات را حلال شمردند و واجبات را ترك كردند.[۱]

(این گفتار غلاة طرد شده توسط شیعیان است كه قميصى آن را به شيعه امامی نسبت داده است)

  •  مى‏نويسد: جالب آن‏است كه يكى از بزرگان شيعه به نام بيان، ادّعاى خدايى كرد و گفت: منظور از آيه: هذا بَيانٌ لِلنَّاسِ (آل عمران/ ۱۳۸)هم او مى‏باشد، يا فرد ديگرى از آنها كه به كسف معروف بود، ادّعا داشت كه او مراد از آيه: وَ إِنْ يَرَوْا كِسْفاً مِنَ السَّماءِ (طور/ ۴۴) مى‏باشد.[۲]

(بيان و منصور عجلى معروف به كسف، دو تن از بزرگان غلات بودند كه مورد لعن ائمه شيعه قرار گرفته و مطرود بودند).

  • مى‏نويسد: شيعيان حج را به دور سنگ طواف كردن و بت‏پرستى مى‏دانند و لذا قرامطه كه يكى از فرقه‏هاى شيعه بودند، به مكّه حمله كردند. هم‏اكنون نيز كمتر شيعه‏اى يافت مى‏شود كه به حج خانه خدا رود.[۳]

( روشن است که قرامطه جزو غلات بوده و از شیعیان امامی نبودند برائتها و ردیه های شیعیان امامی از قرامطه مشهور است. در مورد اینکه شیعیان حج را بت پرستی بدانند از عجایب من در آوردی این نویسنده است و اینکه کمتر شیعه ای  در این چند دهه ی اخیر به حج رفته باز اسناد و مدارک چیز دیگری را نشان می دهند)

  •  در جاى ديگر، با بررسی عقاید غلات به این نتیجه می رسد که شيعه، شباهت بسيارى با يهود دارد و اصولا مذهب شيعه به وسيله يهوديان اختراع شده است.[۴]
  •  مى‏نويسد: نزد شيعيان پيامبر صلّى اللّه عليه و سلم پديدآورنده عالم است و همه امور به دست على عليه السّلام است و على عليه السّلام از نظر صفات و ذات، نامحدود است.[۵]

(اين هم از اعتقادات بعضى از غلات مانند مفوّضه است كه قميصى به شيعه نسبت داده است)

  •  مى‏گويد: شيعيان معتقد به حلول و تشبيه و خدايى بعضى از انسانها و نيز موصوف كردن خداوند به صفات نقص مى‏باشند.[۶] و در جاى ديگر مى‏نويسد: شيعه، معتقد به تناسخ و حلول مى‏باشد.[۷]

(تمامی این اعتقادات مربوط به غلات است)

جبهان، يكى ديگر از نجدی های آل سعود مى‏نويسد: شيعيان اعتقاد دارند كه خداوند به جبرئيل عليه السّلام فرمان داد كه على عليه السّلام را مأمور ابلاغ اسلام كند، اما جبرئيل، مخالفت امر الهى كرد و وحى را بر محمّد صلّى اللّه عليه و اله فرود آورد.[۸]

اینها همگی باورهای غلاتی است که شیعیان امامی آنها را مطرود دانسته و از آنها اعلام برائت نموده اند، و با باورهای کنونی شیعیان تناسبی ندارد اما اين اتّهامات  همچون سایر اتهامات در میان عوام اهل سنت شایع شده بود كه تا چند دهه پيش (و شايد تاكنون) بسيارى از آنان معتقد بودند: شيعيان پس از تمام شدن نمازهاى خود، سه مرتبه دستها را بلند مى‏كنند و مى‏گويند: «خان الامين»؛ يعنى جبرئيل كه امين خداوند بود، خيانت كرد، اين در حالى است كه ذكرى كه شيعيان پس از اتمام سلام نماز مى‏گويند، بجز سه مرتبه «الله اكبر»، چيز ديگرى نيست.[۹]


[۱] قميصى عبد الله على، الصراع بين الاسلام و الوثنيه،( قاهره، المطبعة السلفيه، ۱۳۵۶ ق)، ج ۱، مقدمه، ص« ع».

[۲]الصراع بين الاسلام و الوثنيه، ج ۱، ص« ع».

[۳]الصراع بين الاسلام و الوثنيه، ج ۱، ص« ف».

[۴]همان، ج ۲، ص ۴۹۲٫

[۵]همان، ص ۱۶- ۱۵٫

[۶]همان، ج ۱، ص ۶۸٫

[۷] همان، ص ۳۰۴٫

[۸] رضوى، محمد رضى، كذبوا على الشيعة،( تهران، كتابخانه مدرسه چهل ستون)، ص ۴۱، به نقل از:

جبهان، تبديد الظلام، ص ۲۲۲٫

[۹]شبهاى پيشاور، ص ۳۳۳٫ مؤلف كتاب در اين مورد، داستانى را كه براى خودش اتفاق افتاده است، نقل مى‏كند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *