غرباء بازی دسته ای از نجدیت
به قلم: ابو ابراهیم هورامی
نجدیت فکری برخاسته از مذهب امام احمد بن حنبل است که توسط محمد بن عبدالوهاب پایه ریزی شد که در میان خودشان به الدعوه النجدیه شناخته شده است و دیگران به آنها می گویند وهابی یا پیروان محمد بن عبدالوهاب.
یکی از مشخصات این تفکر مخالفت آن در تعریف پاره ای از اصطلاحات مثل تعریف از شرک و مشرکین و بدعت و اهل بدعت و… با سایر مذاهب اسلامی حنفی، مالکی، شافعی و حتی حنبلی است.
یوی دیگر از ویژگی های تفکر نجدیت این است که قابله تفرق و چند دستگی است، یعنی تحت هیج عنوانی حتی در یک سرزمین واحد یکی نمی شوند چه رسد به سایر سرزمینها، بلکه همیشه در فرقه های ضد هم تقسیم می شوند و هریک خودش را جزو فرقه ناجیه و غرباء و… می نامد و مخالفین را ضال و مضل و مرجئه و اهل بدعت و… می نامد.
در میان اینها بعضی آنقدر جاهلند که فکر میکنند هر چه تعداد خود و همفکرانشان کمتر باشد این یعنی غریب و غرباء شامل حال آنهاست!
این ملاک تعداد، ملاک درستی برای سنجش غریب و غرباء نیست.
ممکن است در زمانی مانند زمان سیدنا ابراهیم علیه السلام فقط ایشان شامل غرباء شوند، در زمانی دیگر ظهور سنتها باشد و تعداد غرباء بر مبتدعین غلبه داشته باشد مانند زمان سلف، و در زمانی مانند امروز تعداد غرباء فرق کند.
ملاک سنجش غریب بودن در چنین زمانی بخصوص تمسک به کتاب و سنّت و اهل جماعت شدن است.
پس نجدی های امثال حدادی و نظامیه و غلات منجمدِ فکری، خود را با این ملاک تعداد فریب ندهند! چرا که آنان در مصداقیت دچار ضلالت شدهاند و تعداد اندکشان ملاک غریب بودن این سفهاء نیست بلکه اکثرا ملاک منحرف بودن آنهاست.
نجدیت اگر این ملاک تعداد را برای غریب بودن قرار دهند! طرفداران حازمیه میگویند عاذر بی سوال و جواب کافر است. با این تفصیل میگویند ما غریبیم چون خیلی از پیروان نجدیت و سلفیت با این اعتقاد از دایره خارج می شوند.
فرقه نجدی حدادی تعدادشان از حازمیها کمتر است. نصف بیشتر سلف و کل علمای متأخر را تجهیم میکنند. اینها هم ادعا میکنند چون تعدادشان از حازمیها کمتر است پس غربا هستند.
فرقه نجدی حدادی در میان تمام قومیتهایی که فارسی متوجه می شوند از ۵ نفر هم تجاوز نمیکنند. دوتا ساندویچ بندری با ی نون اضافه همشونو سیر میکنه.
سپس طرفداران فرقه نجدی ابن طویله الرضا مشتی بر دهان حدادیها میکوبند و میگویند غلط کردید ای حدادیها. ما کمتریم. شما کفار کتابی هستید.
سپس از آن طرف نظامیه فرا میرسند و مشتی محکم بر دهان حوازم و حدادیون و ابن طویلهای ها میزنند و میگویند غلط کردید. ما بعد از صحابه کل سلف و خلف را تکفیر میکنیم و هر کس عاذر سلف و خلف باشد فهو کافر. در نتیجه چون همفکران ما کمترند ما غریب الغرباء هستیم. فرقه ناجیه ما هستیم بقیه ادامون رو در میارن!
گرفتید چه جنگلی هست این جنگل نجدیت؟
این جنگلی است که برای خودشان به وجود آورده اند حالا تصور کنید در مورد غیر خودشان چه می گویند؟
زمانی که می گوییم نجدیت برای اهل دعوت و جهاد و حتی برای عوام مسلمین و خودشان یک آفت است یعنی همین.
آفتی که تنها با دلیل و کشاندن آنها به شورا از بین می رود نه با خشونت و درگیری و جنگ و محدود کردن و زیر زمینی کردن آنها.