با توجه به دستگیری عبدالحمید خراسانی نگاه طالبان به مساله امت اسلامی علی الخصوص ایران چیست؟ ایران در نگاه طالبان به صورت عقیدتی چه جایگاهی دارد؟ (۲)

با توجه به دستگیری عبدالحمید خراسانی نگاه طالبان به مساله امت اسلامی علی الخصوص ایران چیست؟ ایران در نگاه طالبان به صورت عقیدتی چه جایگاهی دارد؟ (۲)

به قلم: فضل احمد هراتی

در میان طرفداران ا.ا.افغانستان تفکرات مختلفی مثل دیوبندییم و حتی صوفی های بریلوی سیفی و… وجود دارد اما آنچه تا کنون بر ا.ا.افغانستان حاکم بوده و رهبران آنهم مبلغ آن بوده اند مذهب حنفی است که خود امام ابوحنیفه در انقلاب شیعیان به رهبری زید و ابراهیم مشارکت کرد و به همین دلیل هم در زندان عباسی ها مسموم و به شهادت رسید.

این نزدیکی عقیدتی حنفی ها با شیعیان را می توانیم در مواقف مختلف مشاهده کنیم  به عنوان مثال زمانی که مسئولین ا.ا.افغانستان برای کشته شدن رئیس جمهور شیعه ایران پیام تسلیت فرستادند از سوی داعش مورد هدف قرار گرفت اما ا.ا.فغانستان بیان کرد: مبنای شرک و توحید شما با اهل سنت و جماعت نیز تعارض دارد و علی‌المبنا طبق قاعده تکفیری شما ائمه اهل سنت و جماعت نیز تکفیر می‌شوند چون امامان نووی و ابن قدامه رحمهما الله  و… را به خاطر آداب زیارت رسول الله سلم الله علیه و سلم تکفیر کردید و.. طبق معیار شرک و توحید و کفر و ایمان شما، جمهور علما و بزرگان اهل سنت و جماعت تکفیر می‌شوند و این مسئله قطعی است.

 به این شکل مسئولین رسانه ای ا.ا.فغانستان مشرک نامیدن اهل شهادتین را رد می کند و بر این باور است که این افکار منحرف سالهاست با این معیار ضد اسلامی اهل شهادتین خصوصا اهل سنت و جماعت را تکفیر کرده اند و بعد شیعه ها را.

باز ا.ا.افغانستان در رد یکی دیگر از شبهات مفکوره های منحرف که مسائلی مانند تکفیر صحابه رضی الله عنهم، تحریف قرآن، تهمت فحشا به ام المومنین عایشه رضی الله عنها را برای تکفیر شیعه ردیف کرده اند پاسخ می دهند:

اولا مسائلی که بیان شد مسائل مصداقی و معین است، مثلاً  می‌گوییم فلان شخص سب می‌کند، فلان شخص تکفیر می‌کند، فلان شخص تهمت زنا می‌زند، فلان شخص قائل به تحریف قرآن است، فلذا این‌ها ناظر به شخص معین و مصداق نفر است؛ حالا یک مورد سراغ دارید شخصی که مقامات امارت اسلامی برایش تعزیه گرفتند قائل به تحریف باشد و یا به مقدسات اهل سنت بی‌احترامی کند؟

مواردی که به ناحق برای تکفیر شیعه به کار می رود به یک عده بسیار کم و اقلیت بر می‌گردد و به کل شیعه ارتباطی ندارد و عقاید معین افراد خاص را نباید به یک مذهب تعمیم ‌بخشید و این خلاف اصول اهل سنت و جماعت است و به عبارتی دنبال بهانه برای تکفیر اهل شهادتین هستید، در حالی مذهب اهل سنت و سیره اسلام این است که حسن ظن به اهل شهادتین داشته باشد نه سوء ظن.

علاوه بر این، از حق نباید گذشت که ایران به خاطر دفاع از اهل سنت فلسطین هم کشته داده است و هم تحریم شده است و هم تحت فشار قرار گرفته است، اما از حمایت آنها دست برنداشته است به طوری که سران قهرمان حماس و جهاد اسلامی نیز از ایران به خاطر این کمک ها تقدیر کرده‌اند.

این نگرش واضح ا.ا.افغانستان به شیعه و حکومت ایران است که بر کسی پوشیده نیست.

کسی که بر خلاف سیاستهای ج.ا.ایران  و ا.ا.فغانستان سخنی بگوید یا کاری انجام دهد هر چند خودش را حنفی یا شیعه بنامد چنین شخصی ربطی به این دو حاکمیت ندارد بلکه تنها نماینده ی افکار خودش است.

این دلیلی است که ا.ا.فغانستان را وادار کرد که عبدالحمید خراسانی را دستگیر و زندانی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *