ناسخ و منسوخ زمینه ساز پذیرش توطئه ی تحریف قرآن (۵)
به قلم: ابوابرهیم هورامی
۳- نسخ حکم و بقای تلاوت
به این معنی که حکمی در قرآن وجود دارد اما می توان به آن عمل نکرد و حکم دیگری که گویا جایگزین آن حکم شده را باید اجرا کرد. گفته مى شود كه باقى ماندن تلاوت آيه فقط براى تبرك و ختم است و عمل بر آن مخالف با حكمت الهى است. فرقی که هم اکنون تحت عنوان اهل سنت شناخته شده اند به ۲۰ الی ۶۳ مورد اشاره دارند .
مفسران و محدثان شیعه اگر از نسخ سخن میگویند بیشتر به این نوع نظر دارند، و آنچه در آثار روایی و تفسیری مشاهده میشود نمونههای عینی این نوع است، هرچند در تعداد آن اتفاق نظری وجود ندارد؛ گرچه بعضی عدد آیات منسوخه را تا پانصد آیه گزارش کردهاند [۱]و برخی دیگر تعداد آیات منسوخ را ۲۴۹ آیه و آیات ناسخ را ۱۰۸ مورد دانستهاند.[۲] آیت الله معرفت در موسوعه التمهید به نسخ هشت مورد معتقد است. [۳]اما در بررسی و نقد موارد ادعایی، نسخ پژوهان به ۲۲۸ مورد اشاره میکنند. [۴]
در این مورد نیز ما با سوالات متنوع دانش پژوهان مواجه می شویم که می تواند طرفداران « نسخ حکم و بقای تلاوت» را باچالشی جدی مواجه نماید . سوالاتی چون:
- آنچه در مورد ناسخ و منسوخ گفته می شود به محکمات و احکام فقهی و قانون اساسی مربوط است نه متشابهات و داستانها و… ، زمانی که قانون گذار حکمی را تغيير ميدهد يا به اين جهت است كه حكمت و مصلحت را در مقام تشريع و قانونگذاري رعايت نكرده است و يا اينكه سرنوشت كار را نميدانسته و در نتيجه قانون در مقام اجراء با مشكل روبرو شده و به ناچار آن را نسخ كرده است . آیا این دو در مورد خالق انسانها محال نیست؟
- خداوند توسط پیامبر خاتم صلی الله علیه وسلم با نسخ قوانین دیگر این قانون اساسی را برای بشریت تا روز قیامت نازل کرده است ، زمانی که می داند این حکم همچون شریعتهای یهودیت و نصرانیت و قبل از آنها ، محدود بوده و به نسخ کشیده می شود چرا چنين قانوني را وضع كرده و هنوز آن را در کتاب خود نگه داشته در حالی که همچون شریعتهای قبل از آن به آن عمل نمی شود؟ این را ما در کدام یک از کتابهای قانون اساسی دنیا می بینیم ؟
- آیا وجود قانونی که باطل شده اما به مردم آموزش داده می شود باعث گمراهی نمی گردد و عده ای ندانسته به آن عمل نمی کنند؟
- آیا وجود آیات و قوانین باطل شده با آیات و قوانین جایگزین احکام و آیات باعث تنافص و تضاد در بیا آیات قرآن نمی گردد ؟ در حالی که الله فرموده است:« أَفَلا يَتَدَبَّرُونَ الْقُرْآنَ وَلَوْ كَانَ مِنْ عِنْدِ غَيْرِ اللَّهِ لَوَجَدُوا فِيهِ اخْتِلافًا كَثِيرًا (نساء/ ۸۲) و اين آيه تنافي و تضاد را در بين آيات نفي ميكند.
- و….
ادامه دارد …. ان شاء الله
[۱] شرقاوی، ۱۴۲۵: ۱۷ / ۲۲
[۲] ابنانباری، بیتا: ۱ / ۲۳
[۳] معرفت، ۱۳۸۶: ۲ / ۳۰۷ ـ ۲۹۶
[۴] معرفت، ۱۳۸۶: ۲ / ۳۹۰ ـ ۳۰۷