به بهانه ی اعدام توهین کنندگان به مقدسات توسط دارالاسلام ایران: حکم کسی که به مادر مومنین توهین کند
به قلم: خالد هورامی
دوشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ با حکم قضائی در دارالاسلام ایران دو مجرم به دار آویخته شده و اعدام شدند. صدرالله فاضلی زارعی، به اتهام سبالنبی، ارتداد فطری، قذف مادر پیامبر اکرم (ص)، استخفاف قرآن به وسیله سوزاندن، توهین به مقدسات و انتشار تصاویر خصوصی دیگران بدون رضایت و یوسف مهرداد به اتهام سبالنبی و توهین به مقدسات دینی و اسلامی اعدام شدند.
در اینجا مناسب می بینم که با استناد به مذاهب مختلف اسلامی حکم کسی را بیان کنم که ۱- آگاهانه ۲- عمداً ۳- به میل خودش و اختیاری به مادرمؤمنان، عائشه (رَضِيَاللَّهُعَنۡهٰا) اتهام زنا میزند و به او توهین می کند.
✅ اقوال علما وفقهای حنفی و مالکی و شافعی و حنبلی و ظاهری، در اینباره:
- امام مالک بن انس: هرکس به ابوبڪر صديق، توهین کند؛ شلّاق زدهمیشود. و هرکس به امالمؤمنین عائشه توهین کند؛ کُشته میشود. پرسیدند: چرا؟! فرمود: چون اتهام به عائشه، مخالفت با قرآن است.(مسند الموطأ ص۱۱۲)
- امام احمد بن حنبل: کسیکه به عائشه توهین میکند را بر اسلام نمیبینم.(السنة للخلال ۴۹۳/۳)
- ابنکثیر شافعی :علما اجماع دارند که هرکس به حضرت عائشه بعد از نزول آیات افک، اتهام بزند؛ کافر و دشمن قرآن است. و در قول صحیحتر، اینحکم شامل سایر زوجات رسولالله نیز میشود.(تفسیر ابنکثیر ۳۲/۶)
- قرطبی مالکی :اتهام به همسران رسولاللهﷺ کفر است.(تفسیر القرطبي ۲۰۵/۱۲)
- ۵- ابنعابدین حنفی : اتهام به حضرت عائشه، کفر است طبق اجماع.(حاشیة ابنعابدین ۱۶۲/۷)
- ۶- ابنقدامه حنبلی : هرکس به حضرت عائشه، آن تهمتی را بزند (که خدا برائتش را نازل کرده) قطعاً به خدایعظیم کافر شده است.(لمعة الإعتقاد ص۴۰)
- امام محييالدین نووی شافعی : برائت امالمؤمنین عائشه از اتهام، یک برائت قطعیست که با نصّ قرآن ثابت شده. وهرکس در پاکی ایشان شک کند (العياذبالله)، قطعاً کافر ومرتد شده است بنابر اجماع مسلمین.(شرحمسلم ۱۱۷/۱۷)
- ابنتیمیه حنبلی :هرکس به حضرت عائشه، تهمتی را بزند که خدا برائتش را نازل کرده؛ قطعاً از دین خارج شده است. و سیرهی فقها وعلما از اهلبیت و… نیز بر همین رأی قرار گرفته.(الصارم المسلول ص۵۶۶و۵۶۸)
- جلالالدین سیوطی شافعی : فقها از همین آیات افک، برداشت کردهاند که هرکس اتهام به عائشه بزند، کافر است و باید کُشته شود.(الإکلیل ص۱۹۰)
- ابنقیّم حنبلی : اتهام به امّالمؤمنین عائشه، بهاتفاق امّت، کفر است.(زاد المعاد ۱۰۳/۱)
- ملّاعلیقاری حنفی :کسیکه حضرت عائشه را قذف میکند، طبق اجماع، کافر است. زیرا با صریح آیاتی که در برائت ایشان نازل شده، مخالفت ورزیده است.(شم العوارض ص۲۷)
- ۱۲- امام ابنحزم اندلسی ظاهری مذهب: توهین به حضرت عائشه، ارتداد کامل از دین ونیز تکذیب سخن خداست.(المحلی ۴۴۰/۱۲)
- ۱۳- ابنحجر هیتمی شافعی :هرکس به امالمؤمنین عائشه، نسبت زنا بدهد (العياذبالله)، قطعاً کافر است به اجماع مسلمین. زیرا آیات قرآن را تکذیب کرده است. و بنابراین، کفرِ بسیاری از تندروهای روافض، دانسته میشود.(الصواعق المحرقة ۱۹۴/۱)
✅ فتوای علمای شیعه ی ۱۲ امامی :
- سلطانالواعظین شیرازی (از بزرگترین علمای شیعه) میگوید :عقیدهی ما شیعیان بر اینست که هرکس نسبت فحش وقذف به هریک از زنان رسول الله «ولو عایشه وحفصه باشد» بدهد؛ ملحد وکافر وملعون است. وخون ومالش حلال است؛ چهآنکه چنین نسبتی، اهانت بزرگ به مقام مقدس خود آنحضرت ﷺ میباشد. (شبهای پیشاور ص۱۸۰)
http://alhassanain.org/m/persian/?com=book&id=1073&page=180
- ۲- آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی و دارالاسلام ایران: زوجات پیغمبرﷺ محترمند؛ هر کسی به اینها اهانت کند – هر کدامشان باشد- به پیغمبرﷺ اهانت کرده؛ این را من قاطعاً عرض میکنم. [و اهانت به پیغمبر = کفر و ارتداد]
http://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=33325
البته آیت الله خامنه ای رهبر دارالاسلام ایران به این هم اکتفاء نمی کند بلکه فتوا می دهد که : ” اهانت به نمادهای برادران اهل سنت از جمله اتهام زنی به همسر پیامبر اسلام حرام است. این موضوع شامل زنان همه پیامبران و به ویژه سید الانبیاء پیامبر اعظم -حضرت محمد(ص) -می شود.”
البته لازم است بیان کنیم که آیت الله خامنه ای از همان ابتدا تا کنون از ام المومنین عایشه با همان لفظ «ام المومنین» نام برده اند؛ ایشان خودش مومن است و به همین دلیل از ام المومنین هم با همین عنوان یاد می کند که در اینجا به ذکر چند نمونه اشاره می کنم:
ایشان در سالروز عید سعید مبعث می گوید: اولْعامل به همهی احکام اسلام، خودِ شخص نبی مکرم اسلام بود. از قول امالمؤمنین عایشه نقل شده است که سؤال کردند راجع به پیغمبر – اخلاق پیغمبر، رفتار پیغمبر – گفت: «کان خلقه القرآن»؛ (شرح نهج البلاغهی ابن ابی الحدید، ج ۶، ص ۳۴۰) اخلاق او، رفتار او، زندگی او، تجسم قرآن بود.( ۲۹/۴/۸۸)
یا در خطبه های نماز جمعه تهران می گوید: زیرانداز پیامبر(صلّیاللهعلیهوآله) یک حصیر بود؛ بالش او از چرمی بود که از لیف خرما پر شده بود؛ قوت غالب او نان جو و خرما بود. نوشتهاند که هرگز سه روز پشت سر هم از نان گندم – نه غذاهای رنگارنگ – شکم خود را سیر نکرد. امّالمؤمنین عایشه میگوید که گاهی یک ماه از مطبخ خانه ما دود بلند نمیشد. (۱۳۷۹/۰۲/۲۳)
حتی زمانی که در مورد جنگ جمل صحبت می کند اینگونه از ام المومنین عایشه و سایر صحابه سخن می گوید: اصحاب جمل بودند که عایشهی امالمؤمنین، با آن احترامی که بین مسلمین دارد، جزو اینهاست. طلحه و زبیر نیز، دو نفر از اقدمین مسلمانان، از صحابیهای بزرگ پیامبر، از دوستان خود امیرالمؤمنین و بعضاً خویشاوند – زبیر، پسر عمهی امیرالمؤمنین و پیامبر بود – اینها همه یک طرف مجتمع بودند، (دیدار اقشار مختلف مردم۲۶/۱/۷۰)
با این وجود ریشه توهین کنندگان به ام المومنین را معرفی می کند و می گوید: الان دلارهای نفتی دارد یک جاهائی صرف میشود؛ بنده خبر دارم، اطلاع دارم. اینها گزارشهایش غالباً گزارشهائی است که پخش نمیشود. در بعضی از کشورهای اسلامی مثل ریگ پول میریزند برای اینکه در بین سنیها اجتماع ضد شیعه درست کنند. این از این طرف؛ از آن طرف هم به یک گویندهی به اصطلاح شیعی پول میدهند که در تلویزیون، به نام شیعه، امالمؤمنین عایشه را متهم کند، قذف کند، اهانت کند. روشها اینهاست. شما در مقابل این روشها چه کار میکنید؟ سنی چه کار میکنی؟ شیعه چه کار میکنی؟ از کارهای اینها گول نخوریم. اختلاف برای آنها بیشترین و بزرگترین نعمت است.( جمع روحانیون شیعه و اهل سنت کرمانشاه ۲۰/۷/۹۰)
….. این است رهبر انقلاب اسلامی و دارالاسلام ایران …..