ائمه مورد پذیرش شیعیان جعفری و مبارزه منفی و تحریم غلاة
به قلم: خالد هورامی
این روزها دسته ای از نجدیت به همراه مجریان جنگ روانی دشمن در فضای مجازی و حتی در ماهواره ها با استناد به عقاید غلاة میان تشیع به کل شیعیان جعفری یورش برده و سعی می کنند مسلمین را با توهمات و دروغهائی که می بافند به همدیگر مشغول کنند.
البته همین افراد در کانالها و گروههای مجازی شیعیان نیز در قالب شیعه فرو رفته و دروغهائی را به مذاهب معروف به اهل سنت می بندند و از آن طرف زهر خود را می ریزد . اینها واضح است نه به شیعه اعتقاد دارند نه تسنن، بلکه مجریان جنگ روانی دشمن هستند.
زمانی که ائمه و بزرگواران از قدرت اجرائی حکومتی جهت مقابله با غلاة برخوردار نبودند به مبارزه ی منفی و هجر از غلات دستور می داند. در این زمینه به چند روایت اشاره می شود:
- امام صادق عليه السّلام مى گويد:
- از غلات نسبت به جوانان خود بر حذر باشيد كه مبادا آنان را فاسد سازند.[۱]
- كمترين چيزىكه به وسيله آن، انسان از ايمانش خارج مىشود، آناست كه در مجلس يك غالى بنشيند، سخنانش را گوش دهد و آنها را تصديق كند.[۲]
- از امام رضا عليه السّلام درباره غلات و مفوّضه سؤال شد و آن حضرت عليه السّلام فرمود:
غلات كافر هستند و مفوّضه، مشرك. كسى كه با آنها بنشيند، يا با آنها مخلوط شود، يا با آنها بخورد، يا با آنها بياشامد، يا با آنها وصلت كند، يا كسى از آنها را به ازدواج درآورد … يا آنها را امين بر امانت بشمارد، يا گفتارشان را تصديق كند، يا به كوچكترين كلمهاى آنها را يارى كند، از تحت ولايت خداوند و ولايت پيامبرش و ولايت ما اهل البيت عليهم السّلام خارج شده است.[۳]
- امام صادق عليه السّلام درباره ياران ابو الخطاب و غلات به مفضل فرمان مىدهد:
اى مفضل! با آنها نشست و برخاست نكنيد و با آنها نخوريد و نياشاميد و با آنها مصافحه نكنيد و به آنها ارث ندهيد.[۴]
- امام رضا عليه السّلام در حديثى خطاب به حسين بن خالد، غلات را نقطه مقابل خود و پدران خود قرار داده، مىفرمايد:
كسى كه آنها را دوست بدارد، ما را دشمن داشته است و كسى كه آنها را دشمن بدارد، ما را دوست داشته است. كسى كه با آنها وصل باشد، با ما قطع رابطه كرده است و كسى كه با آنها قطع رابطه كند، با ما وصل است. كسى كه به آنها جفا كند، به ما نيكى كرده است و كسى كه به آنها نيكى كند، به ما جفا كرده است. كسى كه آنها را اكرام كند، به ما اهانت كرده است و كسى كه به آنها اهانت كند، ما را اكرام كرده است. كسى كه سخنان آنها را قبول كند، ما را ردّ كرده است و كسى كه آنها را ردّ كند، ما را قبول كرده است.
كسى كه به آنها احسان كند، به ما بدى كرده است و كسى كه به آنها بدى كند، به ما احسان نموده است. كسى كه آنها را تصديق كند، ما را تكذيب كرده است و كسى كه آنها را تكذيب كند، ما را تصديق كرده است. كسى كه به آنها اعطا كند، موجب حرمان ما شده است و كسى كه آنها را از عطا محروم كند، در حقيقت به ما اعطا كرده است. اى پسر خالد! كسى كه شيعه ماست، نبايد هيچكس از آنان را بهعنوان دوست و ياور خود بگيرد.[۵]
این موضع ائمه و تمام شیعاین کنونی حاکم بر دارالاسلام ایران است آیا خیانت نیست که با آوردن عقاید غلاة به تمام این شیعیان حمله کرد؟
[۱]بحار الانوار، ج ۲۵، ص ۲۶۵؛ ح ۶٫
[۲]همان، ص ۲۷۰، ح ۱۴٫
[۳]بحار الأنوار، ص ۲۷۳، ح ۱۹٫
[۴] اختيار معرفة الرجال، ص ۱۹۲- ۱۹۱؛ بحار الانوار، ج ۲۵، ص ۲۹۶، ح ۵۵٫
[۵]بحار الانوار، ج ۲۵، ص ۲۶۶، ح ۸٫