شبیخون زدن و حملات ناگهانی به کفار و کشته شدن کسانی که در حالت عادی نباید کشته شوند

شبیخون زدن و حملات ناگهانی به کفار و کشته شدن کسانی که در حالت عادی نباید کشته شوند

به قلم : ابومصعب

برای مثال اگر مجاهدان به ناگاه شبیخون بزنند و افراد کفار را بکشند ممکن است در بینشان هم زن کشته شود هم بچه هم بیگناه هم حیوانات. حال حکم این کار چیست؟

جواب:

عن الصعب بن جثامة قال: سُئل النبي صلى الله عليه وسلم عن الذراري من المشركين يبيتون فيصاب من نسائهم وذراريهم، فقال: هم منهم .صحيح مسلم، رقم الحديث ۱۷۴۵، جزء۳، ص۱۳۶۴

از صعب بن جثامه روایت است که گفت: پیامبر صلی الله علیه و سلم در مورد خانواده (زنان و فرزندان) مشرکین که در خوابند و زنان و فرزندانشان کشته می شوند، سؤال شدند. ایشان فرمودند: “ایشان از آنانند(مشرکین)” (هم بخاری و هم مسلم روایت کردند)

همچنین همه می دانند که فتح طائف با منجنیق بود

برای مسلمانان جایز است که تمامی کفار را در صورتی که تمییزشان از یکدیگر مشکل باشد، هدف قرار دهند، همانطور که از پیامبر صلی الله علیه و سلم روایت شده است که ایشان بر اهل طائف منجنیق نصب نموده و شلیک می نمودند، ودر بین اهل طائف کودکان و زنان و پیرانی بود

امام مالک بن انس میگوید: أما رمي الكفار بالمنجنيق فلا بأس بذلك. تیر اندازی به کفار با منجنیق مشکلی ندارد.

وقال أبو حنيفة والثوري لا بأس برمي حصون الكفار وإن كان فيهم أسارى من المسلمين وأطفال ولا بأس أن يحرق الحصن ويقصد بذلك من فيه من الكفار فإن أصابوا في ذلك مسلما فلا دية ولا كفارة[۱] و ابو حنیفه و الثوری میگویند مشکلی نیست در تیر اندازی به قلعه و پناهگاه کفار اگرچه هم در بینشان اسیرانی از مسلمانان و کودکان باشند و اشکالی ندارد اگر قلعه آتش بگیرد و هدف از آن کشتن کفار داخل قلعه باشد و اگر هم در آن مسلمانی کشته شد نه دیه دارد و نه کفاره.

وأجاز الحنفية التبييت وضرورة عدم القصد إلى الصغار بأنفسهم.[۲] در شرح فتح القدیر السیواسی نیز آمده که ابو حنیفه میگوید شبیخون زدن جایز است بدون قصد هدف قرار دادن کوچکان

در مغنی المحتاج محمد بن أحمد الخطيب الشربيني الشافعي قول امام شافعی را می آورد و میگوید: و يجوز تبييتهم في غفلة وهو الإغارة عليهم ليلا وهم غافلون لما في الصحيحين أنه صلى الله عليه وسلم أغار على بني المصطلق وسئل عن المشركين يبيتون فيصاب من نسائهم وذراريهم فقال هم منهم[۳]

یعنی: جایز است شبیخون زدن به آنان که عبارت است ازحمله هوائى كه بوسيله هواپيما و پرتاب بُمب صورت مى گيرد شبانه و آنها بی خبر هستند. چنانکه در صحیحین آمده که رسول خدا صلی الله علیه وسلم حمله هوایی (با منجنیق) به بنی مصطلق کرد و از او در باره شبیخون زدن شبانه به مشرکان سوال شد که به زنان و کودکانشان نیز برخودر میکند که پیامبر صلی الله علیه وسلم در جواب گفت آنها (زنان و بچه هایشان) مثل خودشان هستند

وقال الحنابلة يجوز تبييت الكفار وهو كبسهم ليلاً وقتلهم، ولو قتل في التبييت بلا قصد من يحرم قتله من نساء وصبي ومجنون وشيخ فان.[۴]

حنابله نیز همین را میگوید یعنی جایز است شبیخون زدن به کفار و حمله بردن به خانه هایشان شبانه و کشتنشان اگر چه در شبیخون غیر عمدی کسانی که کشتنشان حرام است مثل زن و بچه و دیوانه و پیر مردی که پایش لب گوره و فانی است کشته شوند

ابن قدامه رحمه الله می گوید: استعمال منجنیق جایز است زیرا پیامبرصلی الله علیه وسلم، علیه اهل طائف منجنیق به کار برد و نیز عمرو بن عاص علیه اهل اسکندریه منجنیق را استعمال کرد. [۵]

و ابن قاسم رحمه الله در الحاشیه می گوید: تیراندازی به کفار با منجنیق جایز است هرچند کودکان و زنان و سالمندان و راهبان بدون قصد کشته شوند زیرا خسارت زدن به کفار(نکایه)به اجماع جایزاست،ابن رشد رحمه الله می گوید:نکایه (خسارت زدن)به اجماع به تمام انواع مشرکین جایزاست.[۶]

 

 

…………………………………………..

[۱] الاستذكار، جزء ۵، ص۲۶-۲۷٫

[۲] شرح فتح القدير، جزء۵، ص۴۵۲٫

[۳] مغني المحتاج، جزء۴، ص۲۲۳٫

[۴] كشاف القناع، جزء۳، ص۴۷ – ۴۸٫

[۵]  المغنی والشرح ۱۰ / ۵۰۳

[۶] الحاشیة علی الروض ۴/۲۷۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *