نگرش عمر بن خطاب به علی ابن ابی طالب رضی الله عنهما

نگرش عمر بن خطاب به علی ابن ابی طالب رضی الله عنهما

به قلم: عبدالباسط دهواری

این روزها عده ای از مولوی ها و همچنین دسته هائی از شیعیان انگلیسی در ماهواره ها و فضای مجازی سعی دارند چنین نشان دهند که عمر دشمن علی بوده و به این نتیجه برسند که شیعه و سنی هم دشمن هم هستند و…. و متاسفانه عده ای از مولوی ها هم با بازی با تاریخ در حال عوام فریبی و تحریک احساسات مردم حنفی مذهب شده اند همچنانکه شیعیان انگلیسی قصد دارند همین بازی را بر سر شیعیان عامی و ناآگاه در بیاورند اما حکومت ایران مانع اصلی آنها شده است.

در زیر به چند سخن عمر بن خطاب در مورد علی ابن ابی طالب اشاره می کنم تا این توطئه و دسیسه هم پوچ و بی ارزش شود.

عمر بن خطاب در تأئید این واقعیت در مناسبتهای مختلفی گفته است:

  • اي پدر حسن، خدا باقي نگذارد مرا در امر سختي كه تو براي آسان كردنش نباشي و نه در شهري كه تو در آن حاضر نباشي[۱].
  • پناه می‌برم به خدا از مشكلي كه علي براي حل آن نباشد[۲].
  • خداوند خود آگاه‌تر است كه بار نبوت را كجا قرار دهد[۳].
  • بارالها! باقي مگذار مرا در برابر مشكلي كه علي براي حل آن زنده نباشد[۴].
  • بارالها! كار سختي را بر من فرود نياور مگر آنكه ابوالحسن (براي حل آن) در پهلوي من باشد[۵].
  • تو اي علي بهترين صحابه در امر فتوي هستي[۶].
  • سه چيز بود كه من در پي آن بودم و حمد خداي را كه قبل از مرگم بواسطه علي بدان دست يافتم‌[۷].
  • ناداني‌ها را به سنت برگردانيد و گفتة عمر را هم به علي[۸].
  • قول عمر را به علي برگردانيد اگر علي نبود عمر هلاك شده بود[۹].[۱۰].[۱۱].
  • علي بدانچه خدا بر محمد نازل فرمود آگاه‌ترين مردم است[۱۲].
  • پيوسته عمر به خدا پناه می‌برد (و اعوذ بالله می‌گفت) از پيشامد مشكلي كه ابوحسن براي حل آن نباشد[۱۳].
  • در برابر مشكلي كه ابوحسن براي حل و فصلش نباشد خدا مرا باقي نگذارد[۱۴].[۱۵].
  • اگر علي نبود عمر گمراه شده بود[۱۶].
  • اي علي پيوسته زداينده هر گونه غم و غصه‌ای باشي و واضح كننده هر حكمي.[۱۷]
  • اين (علي) اعلم و آگاه‌ترين صحابه به پيامبر ما و به كتاب پيامبر ماست[۱۸].
  • اي ابوالحسن تو (يگانه كسي هستي) كه براي حل و فصل هر مشكل  و سختي آماده‌ای و دعوت مي‌شوي[۱۹].
  • اي فرند ابوطالب همانا كه پيوسته پرده بردار از هر شبهه و توضيح دهنده هر حكمي هستي[۲۰].

[۱]كنزالعمال: ۵/۸۳۲،مصباح الظلام جردانی: ۲/۵۶٫

[۲]مناقب خوارزمی فصل ۷ ص ۵۱، نورالابصار شبلنجی ص ۷۹٫

[۳]الطرق الحكمیة ابن قیم: ص ۴۶٫

[۴] فضایل احمد: شماره حدیث ۲۱۶، مقتل خوارزمی: ۱/۴۵،ینابیع الـموده قندوزی: ص ۸۶٫

[۵]ذخایر العقبی: ص ۸۲، ریاض النضرة: ۲/۵۰ و ۱۹۴،فرائد الـمسطین:۱/۳۴۳، شماره ۲۶۴، كفایه شنقیطی ص ۵۷٫

[۶]طبقات ابن سعد: ج ۲ بخش ۲/۱۰۲، سنن دارقطنی: ج ۲ ص ۱۸۱٫

[۷]كنزالعمال: ۱۳/۱۷۰ به نقل از دیلمی، منتخب كنزالعمال چ حاشیه مسند احمد: ۵/۵۶٫

[۸]احكام القران جصاص: ۱/۵۰۴، سنن بیهقی: ۷/۴۴۱، مناقب خوارزمی ص ۵۰٫

[۹]تذكره سبط ابن جوزی: ص ۱۴۷٫

[۱۰]طرق الحكمیه ابن قیم: ص ۴۶،كفایة الطالب گنجی اول باب ۵۷٫

[۱۱] اربعین فخر رازی: ص ۴۶۶، سنن ابن ماجه قزوینی: ج ۲، مناقب خطیب خوارزمی: ص ۳۹ چ نجف، ینابیع الـمودة قندوزی: ص ۷۰ و ۷۵ و ۴۴۸ چ نجف.

[۱۲]شواهد التزیل حاكم حسكانی: ۱/۲۹٫

[۱۳] استیعاب قرطبی: ۸/۱۵۷ چاپ ذیل اصابه – اسدالغابة این اثیر: ۴/۲۲، اصابه ابن حجر: ۷/۵۹،تاریخ الخلفاء سیوطی: ۶۶ و ۱۷۱، تاریخ دمشق ابن عساكر: ۳/۵۱،ذخایرالعقبی محب طبری: ص ۸۲، فتح الباری شرح صحیح بخاری: ۱۷/۱۰۵ – فضایل الصحابة احمد حنبل: ۲/۶۴۷ شماره ۱۱۰۰،نورالابصار شبلنجی: ص ۷۴٫

[۱۴]انساب الاشراف بلاذری: ۲/۹۹٫

[۱۵]الجامع اللطیف محمد جارالله قرشی: ص ۳۵ چ ۱۳۹۳ مصر.

[۱۶] تمهید باقلانی: ص ۱۹۹٫

[۱۷]كنزالعمال، متقی هندی: ۵/۸۳۴٫

[۱۸]زین الفتی در تفسیر سوره هل اتی.

[۱۹]قصص الانبیاء ثعلبی: ص ۵۶۶، عرائس ثعلبی: ص ۲۳۲٫

[۲۰]كنزالعمال: ۵/۸۳۴٫

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *