چرا ۱۲ امامی؟

چرا ۱۲ امامی؟

 به قلم: خالد هورامی

ممکن است عده ای از فرق معروف به اهل سنت و غیره از خود بپرسند که  12 امامی از کجا امده؟ آیا این از اختراعات انسانهاست یا ریشه ی شرعی دارد؟

بدون شک اکثریت قاطع باورها و تأویلات شیعه (نه روافض و غلات) به منابع اسلامی بر می گردد که ممکن است در پاره ای موارد با فرق دیگر تفاوتهائی داشته باشد .روایتهائی  که به ۱۲ امام اشاره شده است و شیعیان ائمه را تا ۱۲ عدد می دانسته اند نیز از این دسته منابع هستند .

در صحیح بخاری به نقل از جابر بن سمره روایت شده است که پیامبر ج فرمود:«یكون اثنا عشر أمیراً»: «[پس از من] دوازده فرمانروا خواهند بود.» آنگاه عبارتی فرمود که من آن را [به خوبی] نشنیدم. پدرم گفت: پیامبر در آن هنگام فرمود:«كلهم من قریش»: «همه آن‌ها از قریش هستند.»[۱]

در صحیح مسلم به نقل از جابر آمده است که شنیدم پیامبر فرمود:«لایزال الإسلام عزیزاً إلی إثنی عشر خلیفة»: «اسلام همچنان عزیز و محکم برجا خواهد ماند تا اینکه دوازده خلیفه [و جانشین بر سرکار] بیابند.» سپس عبارتی فرمودند که من آن را نفهمیدم. از پدرم پرسیدم: پیامبر ج پس از آن چه فرمودند؟ پدرم پاسخ داد: پیامبر فرمود:«كلهم من قریش»: «همه آن‌ها از قریش خواهند بود.»[۲]

ابوداود این حدیث را چنین روایت کرده است: «لایزال هذا الدین قائماً حتی یكون علیكم إثنا عشر خلیفة كلهم تجتمع علیهم الأمة»: «این دین همچنان برجا خواهد ماند تا زمانی که دوازده خلیفه بر شما حکومت کند، که امت [اسلامی] درباره [خلافت] همه آن‌ها اتفاق و اجماع خواهند داشت.»

در منابع مختلف این حدیث با الفاظ زیر ذکر شده است:

  • «لایزال هذا الأمر صالحاً حتی یكون إثنا عشر أمیراً»[۳]
  • «لایزال هذا الأمر ماضیاً حتی یقوم إثنا عشر أمیراً»[۴]
  • «لایزال هذا الأمر قائماً حتی یمضی إثنا عشر أمیراً»[۵]
  • «إن هذا الدین لایزال عزیزاً إلی إثنی عشر خلیفة»[۶]
  • «لایزال الإسلام عزیزاً إلی إثنی عشر خلیفة»[۷]
  • «لایزال هذا الدین عزیزاً إلی إثنی عشر خلیفة»[۸]
  • «لایزال هذا الدین منیعاً إلی إثنی عشر خلیفةً»[۹]
  • «لایزال هذا الدین عزیزاً أوقال لایزال الناس بخیر[۱۰] إلی إثنی عشر خلیفة»[۱۱]
  • «لایزال هذا الأمر عزیزاً منیعاً ینصرون علی من ناواهم علیه إلی إثنی عشر خلیفة»[۱۲]
  • «لایزال هذا الأمرمواتی أو مقارباً حتی یقوم إثنا عشر خلیفة كلهم من قریش»[۱۳]
  • «لایزال هذا الأمر في مسكة وفی علیاء حتی یملك إثنا عشر من قریش»[۱۴]
  • «لایزال هذا الأمة مستقیم أمرها حتی یكون إثنا عشر خلیفة»[۱۵]
  • «لایزال أمر هذه الأمة هادئاً علی من ناوأها حتی یكون علیكم إثنا عشر أمیرا»[۱۶]
  • «لایزال أمر هذه الأمة ظاهراً حتی یقوم إثنا عشر خلیفة»[۱۷]
  • «لایزال هذا الدین ظاهراً علی من ناوأه لایضره مخالف ولامفارق حتی یمضی من أمّتی إثنا عشر أمیراً كلهم من قریش»[۱۸]
  • «لایزال هذا الأمر ظاهراً علی من ناوأه ولایضره مخالف ولامفارق یمضی إثنا عشر خلیفة من قریش»[۱۹]
  • «لن یزال هذا الدین عزیزاً منیعاً ظاهراً علی من ناوأه لایضره من فارقه أوخالفه حتی یملك إثنا عشر كلهم من قریش»[۲۰]
  • «لایزال أمر هذا الأمّة ظاهراً حتی یقوم إثنا عشر خلیفة»[۲۱]

در این روایتها به خلفاء و امیرانی اشاره شده است که از قریش هستند. و عده ای بر این باورند که تا پایان حکومت این حاکمان یا در سایه حکومت آن‌ها اسلام دارای عزت و افتخار خواهد بود. در منابع شیعیان ۱۲ امامی نیز آمده است:

  • شیخ مفید به نقل از امام جعفر صادق نقل می‌کند که فرمود: «قائم خروج نمی‌کند تا اینکه قبل از او دوازده نفر از بنی‌هاشم که هر کدام مردم را به سوی خود فرامی‌خواند، خارج شوند.»[۲۲]
  • طوسی[۲۳] و مجلسی[۲۴] می‌نویسند: «امام صادق  گفت: «قائم قیام نمی‌کند تا اینکه دوازده تن از بنی‌هاشم که هر یک مردم را به سوی خود فرامی‌خواند خارج شوند.»
  • از امام محمدباقر  به نقل از جابر بن عبدالله انصاری روایت شده است که گفت: بر فاطمه  وارد شدم در حالی که در دستش لوحی بود و در آن نام‌های اوصیا که از فرزندان او بودند نوشته شده بود. من آن‌ها را شمردم دوازده نفر بودند که آخرینشان قائم  بود. سه تن از آن‌ها علی و سه نفر هم محمد نام داشتند.
  • کلینی در (الكافی) با سندی که مجلسی آن را صحیح دانسته است به نقل از أبی هارون به روایت از ابی‌سعید خدری نقل می‌کند که: زمانی که ابوبکر از دنیا رفت و عمر جانشین او شد من حاضر بود. تا اینکه می‌گوید: امیرالمؤمنین  به او گفت: این امت دوازده امام هدایتگر دارد که از نسل پیامبر ج و نسل من هستند. اما جایگاه پیامبر  در بهشت در بهترین و برترین قسمت آن یعنی جنات عدن است. کسانی که با او در این منزل هستند امین دوازده نفر از نسل او هستند که مادر، مادربزرگ و نسلشان نیز همراه آن‌هاست و کسی با آن‌ها در آن شریک نیست.»[۲۵]
  • کلینی از زراره بن اعین روایت می‌کند که از امام باقر شنیدم که گفت: دوازده امام از نسل پیامبر   هستند و همه آن‌ها محدثانی از نسل رسول خدا   و از فرزندان علی هستند. پیامبر   و علی  هم پدرانشان هستند.[۲۶]
  • از امام محمدباقر  روایت شده است که گفت: پیامبر   فرمود: «إنی وإثنی عشر من ولدی وأنت یا علی رزّ الأرض یعنی اوتادها وجبالها، بنا أوتد الله الأرض أن تسیح بأهلها، فإذا ذهب الإثناعشر من ولدی ساخت الأرض بأهلها ولم ینظروا»: «من به همراه تو ای علی و دوازده تن از فرزندانم، کوه‌ها و ستون‌های زمین هستیم، خداوند به وسیله ما زمین را استوار کرده است تا ساکناشن را فرو نبلعد. هرگاه این دوازده تن از فرزندانم بروند زمین ساکنانش را فرو خواهد بلعید و از آن‌ها چیزی باقی نخواهد ماند[۲۷]
  • از ابوسعید به صورت مرفوع از امام محمدباقر  روایت شده است که گفت: پیامبر  فرموده است: «از میان فرزندانم دوازده نقیب وجود دارند که نجیب، محدّث و دارای فهم هستند، آخرینشان قائم است که بر اساس حقیقت قیام می‌کند و همه دنیا را آنگونه که مملو از ظلم شده است پر از عدل و داد می‌کند.»[۲۸]
  • خزار قمی در کفایه الأثر به نقل از انس بن مالک روایت می‌کند: از پیامبر  درباره حواریون حضرت عیسی  سؤال کردم پیامبر ج فرمود: آن‌ها دوازده نفر از برگزیدگان و یاران خاص او بودند … تا اینکه فرمود: امامان پس از من دوازده تن و از نسل علی و فاطمه هستند و آن‌ها حواریان و یاوران من هستند. درود و سلام خداوند بر آن‌ها باد![۲۹]
  • خزار قمی به نقل از جناده بن أبی أمیه روایت می‌کند که گفت: بر حسن بن علی بن ابیطالب  در بیماری وفاتش وارد شدم. تا اینکه به او گفتم: ای مولای من چه شده است چرا خودتان را معالجه نمی‌کنید؟ امام گفت: ای عبدالله مرگ را چگونه معالجه کنم؟ گفتم:إنالله وإنا إلیه راجعون. سپس به سوی من رو کرد و گفت: به خدا قسم این امری است که رسول خدا ج آن را به ما واگذار کرده است که دوازده امام از فرزندان علی و فاطمه آن را به دست خواهند آورد. که همه ما یا مسموم خواهیم شد یا به قتل می‌رسیم.[۳۰]

شیخ حسین مدرسی طباطبایی می گوید: سالیان درازی از انتشار حدیث شریف و بسیار مشهور پیامبر ج که در آن به آمدن ۱۲ خلیفه یا ۱۲ امیر قریش مژده می‌دهد سپری شد و در بعضی از نسخه‌ها آمده بود که پس از آن‌ها هرج و مرج شدیدی مردم را فراخواهد گرفت. اهل سنت از آغاز به این حدیث توجه خاصی کردند و آن را نسل به نسل روایت کردند …  شیعیان به علت اعتقادشان به اینکه سلسله امامت تا پایان دنیا ادامه خواهد داشت توقع داشتند تعداد امامان بسیار بیشتر از این باشد. در حقیقت در هیچکدام از کتاب‌های شیعی که در پایان قرن دوم و قرن سوم تألیف شده‌اند یا کتابهایی که قبل از پایان قرن سوم تألیف شده‌اند و از تحریف مصون مانده‌اند، این نکته ذکر نشده است که این حدیث توجه مؤلفان شیعی را به خود جلب کرده باشد یا هیچ کس از میان آن‌ها گمان نمی‌کرده است که این حدیث به آن‌ها ارتباط دارد. بلکه چنین پیداست که درباره این حدیث مشهور تردید داشته‌اند. … بنی‌نوبخت به این حدیث اشاره نکرده‌اند، همچنین به این حقیقت که امامان دوازده نفرند. حتی سعد بن عبدالله اشعری قمی و ابن قبه در آثارشان که در دسترس همگان است به آن اشاره نکرده‌اند. آن‌ها همگی در پایان قرن سوم و همزمان با غیبت صغری زیسته‌اند، تا اینکه می‌گوید: «از میان مؤلفان شیعه اولین کسی که مسأله دوازده امامی‌بودن را مطرح کردند دو محدّث بزرگ شیعه یعنی علی بن بابویه قمی (شیخ صدوق) و محمد بن یعقوب کلینی بودند که در سال‌های پایانی غیبت صغری زیسته و در همان دوران هم یعنی سال‌های ۳۲۸ و ۳۲۹ ه‍. از دنیا رفته‌اند. علی بن بابویه قمی در مقدمه کتاب (الإمامه والتبصره) می‌گوید که زمانی که برخی از شیعیان معاصر خود را مشاهده کرد که درباره اصول مذهب حق دچار تردید می‌شوند این کتاب را تألیف کرد که در آن بعضی از احادیثی را گرد آورد که تعداد امامان را دقیقاً مشخص می‌نماید تا شیعیان مطمئن شوند که مذهبشان راه مستقیم است. این درحالی است که کلینی در (الكافی) فصلی را به روایاتی اختصاص داده است که در آن تعداد امامان دوازده نفر ذکر شده است. با این وجود این فصل در قسمت مناسبی از کتاب قرار نگرفته است و گمان می‌رود سال‌ها بعد خودمؤلف آن را به کتاب افزوده است.»[۳۱]

عده ای علمای دوران اموی و حتی عباسی سعی نموده اند که نام خلفای مورد نظر در روایات را به ۱۲ نفربرسانند و سعی نموده اند این تعداد را در دوران خود تکمیل کنند، گویی با این  عجله کردنشان موجب تعجیل در برپایی قیامت شده‌اند. دوران بنی امیه و بنی عباس و قرنها پس از آنها سپری شد اما قیامت برپا نشد و صدها رهبر و شاه مثل همان شاهان اموی و عباسی که انها را خلیفه می دانستند نیز آمدند و رفتند . 

کار این علمای بزرگوار به کار عده ای دیگر از علمای بزرگوار در قرون گذشته می ماند که  سعی کرده اند به تناسب حدیثی درباره تبدیل‌شدن امت اسلامی به ۷۳ فرقه ، مسلمانان همان زمان خود را نیز به ۷۳ فرقه تقسیم کنند. حتی افرادی را می‌یابیم که کتابی با نام (۷۳ فرقه) تألیف کردند.[۳۲] در حالی که با فرض صحت این نظر، بعد از آنها دهها فرقه یدیگر پدید امده اند و از ۷۳ فرقه بیشتر شده اند. این عزیزان هر عالمی که صاحب تفسیریا نظری متفاوت با بقیه علما داشت او را صاحب فرقه‌ای خاص می‌دانستند. عجله ی این عزیزان بدون توجه به مفهوم و پیام حدیث، بیشتر به دلیل شناساندن خود به عنوان همان فرقه ی ناجیه و منحرف دانستن مخالفین بوده است .

 روایت ۱۲ خلیفه و امیر نیز این پیام را با خود می رساند که مردم بی جهت عجله می کنند، در حالی که این حدیث صحیح مسلم را می‌خوانند که پیامبر  فرمود:«لایزال الدین قائماً حتی تقوم الساعة أو یكون علیكم إثنا عشر خلیفة كلهم من قریش.»: «این دین همچنان پابرجا می‌ماند تا اینکه قیامت برپا شود یا دوازده خلیفه که همگی از قریش هستند بر شما حکومت کنند.»

یا فرمود:«إن هذا الأمر لاینقضی حتی یمضی فیهم إثنا عشر خلیفة»: «این دین همچنان پابرجا خواهد ماند تا زمانی که در میانشان ۱۲ خلیفه بیایند [و حکومت کنند.]»

پس حدیث به وضوح بیان می‌کند که دوران خلافت این دوازده تن تا روز قیامت ادامه دارد و کسی که دوران خلافت این دوازده تن را به افرادی در بنی امیه یا بنی عباس و ….محدود می‌کند که سپری شده‌اند و نتیجه‌ای برخلاف مفهوم حدیث از آن برداشت کند، ناآگاهانه به امری برخلاف متن حدیث معتقد است.

فرقه ی شیعه ی ۱۲ امامی بر این باور است که ۱۱ امام و خلیفه آمده اند و رفته اند و تنها مهدی موعود مانده است که با آمدن او و ایجاد صلح و امنیت در سراسر دنیا قیامت بر پا خواهد شد .

اما علمای سایر فرق معروف به اهل سنت یا شیعه به جز امامیه اثناعشریه دیدگاهای دیگری دارند. عده ای چون ابن کثیر بر این باورند که: «مفهوم این حدیث بشارت دادن درباره وجود دوازده خلیفه صالح و نیکوکار است که حق را بر پا خواهند داشت و در میان مردم به عدل و داد حکومت خواهند کرد. این به مفهوم توالی و پشت سرهم آمدن آن‌ها نیست. بلکه چهار تن از آن‌ها خلفای راشدین یعنی ابوبکر، عمر، عثمان و علی  هستند. همین در نظر بعضی از علما بی‌تردید عمر بن عبدالعزیز جزو این دوازده تن است. همچنین برخی از حکام بنی عباس نیز چنین‌اند و بی‌تردید قبل از بر پا شدن حکومت آن‌ها، قیامت فرا نخواهد رسید.

از ظاهر حدیث چنین بر می‌آید که مهدی مورد اشاره و بشارت در احادیث وارده نیز جزو آنهاست.[۳۳]

 عده ای دیگر از آنها بر این باورند که خلفاء و امرائی که منظور حدیث است ۴ نفر آنها خلفای راشدین هستند و بقیه هنوز نیامده اند . چون پس از امام علی علیه اسلام ما شاهد حکومت به سبک شورائی و اسلامی آن نبوده ایم و ممکن است در فاصله های زمانی مختلفی این خلفاء و امراء بر اثر اجماع عمومی ناشی از شورای اولی الامر مسلمین بیایند.

  پیامبر فرمود:«تكون النبوّة فیكم ما شاءالله ان تكون ثم یرفعها الله – تعالی -، ثم تكون خلافة علی منهاج النبوة ما شاء الله أن تكون ثم یرفعها الله – تعالی – ثم تكون ملكا عاضاً، فتكون ما شاءالله أن تكون ثم یرفعها الله – تعالی – ثم تكون ملكاً جبریة فیكون ما شاء الله أن یكون ثم یرفعها الله – تعالی – ثم تكون خلافة علی منهاج النبوّة.»: «پیامبری تا زمانی که خداوند بخواهد در میان شما خواهد بود. سپس خداوند آن را به پایان خواهد رساند. پس از آن خلافتی براساس روش پیامبری خواهد بود تا آن زمان که خداوند بخواهد. سپس آن را نیز به پایان خواهد رساند. سپس حکومتی مقتدر بر سر کار خواهد بود. سپس خداوند بساط آن را بر خواهد چید. پس از آن حکومتی استبدادی خواهد بود و تا زمای که خداوند اراده کند ادامه خواهد داشت سپس خداوند به دوره حکومت آن نیز پایان خواهد داد. سپس حکومتی براساس روش پیامبران، بر سر کار خواهد آمد.»[۳۴]

 در این دوران مختلفی که در حدیث بیان شده به مرحله ای تحت عنوان «خلافت براساس روش پیامبران» اشاره شده که ممکن است دارای چندین خلیفه باشد .

در هر صورت باید روشن شده باشد که ۱۲ امامی شدن امری ابداعی و خارج از شریعت نیست بلکه تأویل و اجتهادی از روایات و منابع شرعی می باشد که عده ای چنین تاویلی را قبول دارند و دسته ای قبول ندارند.  


[۱] بخاری در کتاب الأحکام باب استخلاف حدیث شماره ۷۲۲۳ آن را روایت کرده است.

[۲] مسلم را در صحیح خود کتاب الإمارة، باب الناس تبع لقریش والخلافة في قریش، حدیث شماره ۱۸۲۱٫

[۳] مسند احمد حدیث شماره (۲۰۹۶۰)، شعیب بن أرونؤوط گفته است: اسناد آن به شرط صحیحن صحیح است.

[۴] مسند احمد حدیث شماره (۲۰۹۶۱) شعیب بن أرنؤوط گفته است: اسناد آن به شرط صحیحین صحیح است.

[۵]المعجم الكبیر، ج ۲، ص ۱۹۷، حدیث شماره (۱۸۰۱).

[۶] مسند احمد، حدیث شماره (۲۰۹۰۹). شعیب ارنؤوط می‌گوید: بنا به شرط مسلم، این حدیث صحیح است و رجال آن مورد اعتماد و ثقه و همان رجال شیخین هستند به جز داود که فقط جزو راویان مسلم است.

[۷] مسند احمد حدیث شماره (۲۰۸۷۰). شعیب ارنؤوط می‌گوید: حدیث صحیحی است و این اسناد به علت وجود (سماک)، حسن است. در المعجم الكبیر طبرانی، ج ۲، ص ۱۹۵ حدیث شماره (۱۷۹۲) آمده و به جای عبارت آخر حدیث لفظ «اثنی عشر خلیفه» ذکر شده است.

[۸] ابوداود در کتاب (الفتن) حدیث شماره (۴۲۸۰) آن را روایت کرده است و آلبانی آن را صحیح می‌داند.

[۹] مسلم در کتاب (الإماره) باب الناس تبع لقریش و الخلافة فی قریش، حدیث شماره ۱۸۲٫

[۱۰] این تردید از سوی ابن عبدالصمد است که یکی از راویان حدیث بوده است.

[۱۱]مسند احمد، حدیث شماره (۲۰۹۶۲)، شعیب ارنؤوط می‌گوید: اسناد آن براساس شرط مسلم صحیح است و رجال ثقه و مورد اعتماد آن همان راویان شیخین هستند با این تفاوت که ابوجعفر رازی فقط راوی مسلم است.

[۱۲] مسند احمد، حدیث شماره (۲۰۹۶۴) شعیب ارنؤوط می‌گوید: اسناد آن به شرط شیخین، صحیح است.

[۱۳] مسند احمد، حدیث شماره (۲۱۰۷۱) شعیب ارنؤوط می‌گوید: این حدیث صحیح است.

[۱۴] معجم أوسط، ج ۲، ص ۱۱۵، حدیث شماره ۱۴۳۰٫

[۱۵] معجم کبیر، ج ۲، ص ۱۹۶، حدیث شماره ۱۷۹۸٫

[۱۶] معجم کبیر، ج ۲، ص ۱۹۷، حدیث شماره ۱۸۰۰٫

[۱۷] المستدرک، ج ۳، ص ۷۱۵، حدیث شماره ۶۵۸۶٫

[۱۸] مسند احمد، حدیث شماره (۲۰۸۷۳) شعیب ارنؤوط می‌گوید: این حدیث به علت ضعف مجالد، ضعیف است.

[۱۹] معجم‌ کبیر، طبرانی، ج ۲، ص ۱۹۶، حدیث شماره (۱۷۹۶).

[۲۰] مسند احمد، حدیث شماره (۲۰۹۴۳)، شعیب ارنؤوط می‌گوید: این حدیث به علت ضعف مجالد ضعیف است.

[۲۱] المستدرک، ج ۳، ص ۷۱۵، حدیث شماره (۶۵۸۶).

[۲۲]  الإرشاد ، ج ۲، ص ۳۷۲

[۲۳] (الغیبه)، ص ۴۳۷

[۲۴] در ج ۵۲، ص ۲۰۹ بحار الأنوار

[۲۵]اصول کافی، ج ۱، ص ۵۳۲ و ۵۳۲، کتاب الحجة، باب آنچه درباره امامان دوازده‌گانه و نص بر آن‌ها آمده است، حدیث شماره (۸) و الغیبة طوسی، ص ۱۵۳ و ۱۵۴٫

[۲۶] اصول کافی، ج ۱، ص ۵۳۱، کتاب الحجة، باب (ما جاء في الإثنی عشرو النص علیهم)، حدیث شماره (۷) و (۱۴).

[۲۷] اصول كافی، ج ۱، ص ۵۳۴،كتاب الحجة، باب ما جاء في الإثنی عشر والنص علیهم، حدیث شماره ۱۷٫

[۲۸] اصول كافی، ج ۱، ص۵۳۴،كتاب الحجة، باب ما جاء في الإثنی عشر والنص علیهم، حدیث شماره ۱۸٫

[۲۹]كفایة الأثر، ص ۶۸-۶۹٫

[۳۰]منهاج الصالحین، وحید خراسانی، ج ۱، ص ۳۴۱، مبحث شهادت امام حسن به نقل از كفایة الأثر خزار قمی، ص ۲۲۷٫

[۳۱]تطور المبانی الفكریة للتشیع في القرون الثلاثة الأولی، ص ۱۵۶، ۱۶۲٫

[۳۲] از جمله آن‌ها ابومحمد یمنی از علمای قرن چهارم هجری بود که فرقه‌های موردنظر حدیث را براساس نام فرقه‌های معاصر خود تعیین کرده بود!

[۳۳] تفسیر ابن کثیر، ج ۲ ص ۳۴

[۳۴] مسند احمد، حدیث شماره ۱۸۴۳۰ شعیب ارنؤوط می‌گوید: اسناد آن (حسن) است.

روهینگیا، میانمار، بیش از ۲۰۰ مسلمان که بسیاری از آنها زنان و کودکان هستند در حمله پهپادی و توپخانه شبه نظامیان سکولار حکومت میانمار در ایالت راخین میانمار به شهادت رسیدند.

در سال ۲۰۲۱ در چنین روزی مارشال دوستم مرتد اظهار داشت که متعهد هستم به از بین بردن طالبان

در سال ۲۰۲۱ در چنین روزی مارشال دوستم مرتد اظهار داشت که متعهد هستم به از بین بردن طالبان

دوستم از جنایتکاران مرتد و سابقه دار افغانستان در مصاحبه خود در سال ۲۰۲۰ با یکی از رسانه ها گفت “من سالها پیش این وضعیت را پیش بینی کرده بودم. اکنون که چنین وضعیتی پیش آمده، اینجا خانه ما است من در آنجا بزرگ شده ام. افتخار می کنم در آنجا کشته و شهید شوم!”

دوستم در این روز از نیروهای مرتد امنیتی افغانستان خواست تسلیم طالبان نشوند اما خودش شبانه از کشور گریخت و نیروهای خائن و ترسوی مرتد امنیتی خود را تنها گذاشت.

این درحالیست که امروزه او و دیگر مقامات پیشین با چنین روسیاهی، قصد بازگشت به کشور را دارند و مجدد از مردم می خواهند که با طالبان بجنگند

سال ۲۰۲۱ در چنین روزی باز لندغران ۵شیری میگفتین بیرغ طالب د پنجشیر بالا نمیشه تا یک فرد پنجشیری زنده باشه؟

حکومت کافر و سکولار کانادا دو میلیون و دوصد هزار دالر امریکایی برای ا.ا.افغانستان کمک کرد

حکومت کافر و سکولار کانادا دو میلیون و دوصد هزار دالر امریکایی برای ا.ا.افغانستان کمک کرد

دفتر سازمان ملل برای هماهنگی امور بشردوستانه (اوچا) در افغانستان امروز (چهارشنبه، ۱۷اسد)، از کمک دومیلیون ودوصد هزار دالر امریکایی کشورکانادا به افغانستان خبر داده است.

این دفتر در صفحه ایکس‌ خود نگاشته است که، کانادا برای سال روان میلادی دو میلیون و دوصد هزار دالر امریکایی را به افغانستان کمک کرده است.

با این کمک، از سال ۲۰۱۹، تمام کمک‌های نقدی کانادا به صندوق کمک‌های بشردوستانه افغانستان به ۱۵.۸ میلیون دالر کانادایی رسیده‌است.

ارتش اتحادیه شافعی ها و زیدی های یمن: ۲ ناو آمریکایی را هدف قرار دادیم

ارتش اتحادیه شافعی ها و زیدی های یمن: ۲ ناو آمریکایی را هدف قرار دادیم

سخنگوی نیروهای مسلح یمن:
۲ ناوشکن آمریکایی «یو اس اس لابون» و «یو اس اس کول» هنگام عبور از منطقه عملیات نیروهای مسلح ما به سمت شمال دریای سرخ، مورد هدف قرار گرفتند و تعدادی از پرتابه‌ها با موفقیت اصابت کردند.

کسانی که در مورد جنایات و خیانتهای دارودسته ی جولانی خود را به کوری زده اند

کسانی که در مورد جنایات و خیانتهای دارودسته ی جولانی خود را به کوری زده اند

به قلم: ابوعثمان خراسانی

بسم الله الرحمن الرحيم . الحمد لله، والصلاة والسلام على رسول الله. أما بعد :

به دلیل جهالت بسیاری از غیرعربها از واقعیت دارودسته ی جولانی و گروههای مسلح موجود در شمال سوریه، عده ای نخاله و به بست رسیده ی طرفدار جولانی در تلاشی ناموفق و نامبارک دروغهایی تحویل خوانده های خود در فضای مجازی می دهند که هر انسان صاحب عقلی با کوچکترین تحقیقی می تواند به میزان بی اساس بودن آنها پی ببرد، که در اینجا به فاش کردن دو مورد آنها اکتفا می کنیم.

 شیخ الاسلام ابن تیمیة رحمه الله می نویسد :همانطور که انسان هنگامی که چشم خودش را می بندد حتی اگر کور نباشد چیزی را نمی بیند به همین صورت قلب هم به خاطر چرک و زنگار گناهان حق را نمی بیند هرچند که مانند یک کافر کاملا کورقلب نباشد(رسالةالایمان ص ۲۹)

در قضیه ی تجاوز ناموسی دارودسته ی جولانی به زنان مهاجرین حتی محیسنی گمراه در همان زمان در تغریداتش در حساب تویترش وقوع اغتصاب را تایید کرد اما گفت: در حجم آن مبالغه شده است.

واین عین الفاظ کلام محیسنی در تایید واقعه ی اغتصاب است که امثال این تالشی گمراه او را از علمای صادق امت می دانند: هنا أكرر ماقلته مراراً وتكراراً ..أنا لست أنكر وقوع (اغتصاب)والله المستعان ولكني أذكر مبالغات حصلت حتى تصور الناس أن القضية اليوم هي قتال

بله این چنین است! وشهد شاهد من اهلها! و همین گواهی محیسنی گمراه کافی است که تمام سخنان این اشخاص دروغگو را باطل کند و بلکه دهها شاهد عینی در این قضیه وجود دارد که گواهی بسیاری از آنان منتشر و معروف شده اما این مجازی های طرفدار جولانی نمی بینند و نمی شنوند یا خود را به نابینایی و ناشنوایی زده اند! و در عوض: جولانیی را به ناحق مدافع نوامیس اهل سنت و جماعت معرفی می کنند. و لله المستعان.

مورد دوم به عدم تطبیق قوانین شریعت الله در مناطق تحت حاکمیت دارودسته ی جولانی بر می گردد که چندین سال است بر آن حاکم شده اند و جمعیت و وسعت مناطق تحت حاکمیت آنها بسیار بیشتر از مدینه تحت حاکمیت رسول الله صلی الله علیه وسلم است .

این به بست رسیده های طرفدار جولانی  سعی می کنند با تخلیط دو موضوع کاملا متفاوت و تدلیس و تحریف معنای دارالحرب حکم نکردن دارودسته ی جولانی و هم پیمان های آنها به ما انزل الله را توجیه کنند.

از لحاظ فقهی در بین فقهاء اختلاف وجود دارد که اگر لشکر اسلام برای انجام یک ماموریت به دار الکفر یا سرزمین تحت سیطره کفار وارد شود و سربازی از سربازان مسلمان در عین عملیات و در محدوده ی سرزمین تحت کنترل کفار کاری انجام دهد که مستوجب حد باشد آیا حد بر او اجرا می شود یا نمی شود و یا تا زمان برگشتن لشکر به سرزمین آزاد شده و یا دارالاسلام اجرای حد به تاخیر می افتد …اما در مورد اجرای حدود در سرزمین های آزاد شدهء جهادی هیچ اختلافی وجود ندارد و مورد اجماع تمام علماست…

امام ابن قدامه رحمه الله در کتاب المغنی می نویسد: وتقام الحدود في الثغور، بغير خلاف نعلمه؛ لأنها من بلاد الإسلام، والحاجة داعية إلى زجر أهلها، كالحاجة إلى زجر غيرهم . یعنی حدود در مرزهای جنگ و جهاد اجرا می شود ودر این مورد تا آنجا که می دانیم اختلافی وجود ندارد چرا که مرزها جزو بلاد اسلام است.

نجدی های ادلب نشین به بن رسیده اند و اردوگاه نشینی و فاصولیاخوری خودشان و محافظت از ارتش ترکیه را تحت نام رباط توجیه می کنند و گرنه ناامیدی سراسر وجودشان را گرفته است.

بهترین گزینه برایشان توبه و برگشت از مسیر اشتباهی است که در آن افتاده اند.

بیانیه توبه نامه ی ام حناء الکُردية از فعالین رسانه ای فرقه نجدی دوله ( داعش)

بیانیه توبه نامه ی ام حناء الکُردية از فعالین رسانه ای فرقه نجدی دوله ( داعش)

بسم الله الرحمن الرحیم…

{إِنَّ اَللَّهَ يُحِبُّ اُلتَّوَّٰبِينَ}

الحمد لله رب العالمين والصلاة والسلام على نبينا محمد وعلى آله وصحبه أجمعين أما بعد؛

من بنده‌‌‌ی الله عزوجل، ام حناء الکُردية هستم، همان که چند سال پیش دروس ابن حجر الکُردي را تفریغ کرد و بعد از آن رفت و دیگر برنگشت و الحمدلله هنوز زنده‌ام و امروز برگشتم تا به مردم بگویم که:

من از داعش و عقیده‌ی داعش و اخلاق داعش و منهج و راه و مسلک آن، بیزار و متنفرم و همچنین از اهلِ آن، برائت می‌جویم و اینجا به صورت علنی بیان می‌دارم که من از این عقیده دست کشیده و توبه کرده‌ام و به منهج زیبای «اهل حدیث و اثر» روی آورده‌ام الله متعال مرا و برادران و خواهرانم از اهل حدیث و اثر را نصرت دهد و ثابت قدم گرداند اللهم آمین…

و همچنین اعلان می‌دارم از تفریغ تمامی کتب ابن حجر الکُردي توبه کرده و به همه‌ی شماها می‌گویم این کتابها را نخوانید چرا که تمامی این کتابهایی که تفریغ کردم متاسفانه با دردی جانکاه باید بگویم مخالف با عقیده‌ی قرآن و حدیث به فهم سلف صالح -رحمهم الله- است و تمامی کتب ابن حجر الکُردي جزو کتب اهل بدعت و ضلالت هستند پس کتب اهل بدعت را بسوزانید و هر جا این کتابها را دیدید آتش بزنید و در مجازی هم حذف کنید و من حقم را حلال نمی‌کنم اگر که این کتابها را پخش کنید و یا نسوزانید چون به دست من تفریغ شده‌اند و من سبب این گناه عظیم بوده‌ام.

و همچنین از کتاب شعرم نیز توبه می‌کنم از این جهت که بعضی از اشعارم را تقدیم کسانی کرده بودم که لایق آن افکار و احساسات صادقانه‌ام نبودند و اصلاً شایسته‌ی آن نبودند والله؛ و من در کل از تمام اشعارم به صورت کلی توبه می‌کنم؛ به دو دلیل:
اولاً در چند جا شاید برای مردم شبهه‌ی عقاید صوفیه العیاذ بالله ایجاد شود (هر چند از این عقاید همیشه بیزار بودم اما می‌ترسم اشتباه فهم کنند).
دوماً: سبک و اوزان شعرم در این کتاب می‌شود گفت تقلیدی از همین اوزان شُعرای گمراه و ترکیبی از سبکی مختص به خودم بود و من به این دلایل از تمام اشعارم نیز توبه می‌کنم پس این کتاب را هم بسوزانید.

و همچنین رثایی در مورد ابن حجر الکُردي (استاد سابقم) نوشته بودم که از آن هم توبه می‌کنم و همچنین توبه می‌کنم از تفریغ رثایی از خودِ ابن حجر الکُردي که آن را به خاطر درگذشت ابو الحسن شافعی گفته بود.

و همچنین پروردگارم شاهد است که بنده در هیچ کانال یا گروهی فعالیت نداشتم و ندارم (یعنی ادمین و یا شخص دعوتگر و فعالی در این زمینه‌ها نبوده‌ام و نیستم غیر از همین تفاریغ که اشاره کردم) اما اگر هر پستی یا هر متنی یا هر چیزی که مانند بعضی ها، در دفاع از داعش گفته باشم یا فرستاده باشم از همه‌ی آنها نیز توبه کردم لله الحمد. یا رب توبه‌ام را پذیرا باش…اللهم آمین.

و از الله متعال صادقانه می‌خواهم مرا به خاطر این بدعت، که عملی بسیار زشت و شنیع و قبیح است، ببخشد، توبه‌ام را پذیرا باشد و از آتش جهنم دورم کند. اللهم آمین.
و سپس از بندگان الله متعال نیز عذر می‌خواهم و تمنا دارم که مرا ببخشند و از برادران و خواهران عزیزم می‌خواهم که برایم دعا کنند که در این راه ثابت قدم باشم ان شاءالله…

والحمدلله…

فتنەی( تێلگرم و بۆت) و ان لم تستحی فاصنع ماشت /واتە گەرشەرمت نەکرد چیت ویست بیکە

فتنەی( تێلگرم و بۆت) و ان لم تستحی فاصنع ماشت /واتە گەرشەرمت نەکرد چیت ویست بیکە

السلام علیکم
خۆشکانی بەڕێز باسە باسی شەرم و تقوایە شەرم لە ئیمانەوە یە  بەڕاستی دایە عائشە لە مردوەکان شەرمی کردوە ئاخۆ بەچی حەقێک  ئێستا خوشکان بەدەستی خۆیان دەچنە لینک و بۆتی براکان و بەناوەی پرسیارو  یان هەرشتێ تر بەڕاستی ئەمە لە شەرم حەیای دایە عائشە نیە  خوشکان کناڵ ی دعوەیان هەبێت و بەڵام خۆیان بچنە لینک بۆتی براکان کە گەورەترین فتنەیە سه ری هەڵداوە جالەهەموی کارەساتر ئەوەیە کەتۆی خوشک  خۆتان بە شوێن کەوتوی هاوسەرو کچانی رسول اللە دەزانن  ناکرێ خوشکان لەژێر ئەوناوەداببێتە فتنە  بەسەرپیاوانەوە کە زۆربێستومانە بۆتە کێشەی ناومااڵی زۆرێک لەبڕایان بەهۆی بەناوپرسێارو چونە بۆت و لینکی براکان خۆی ئافرەت فیتنەیە ئەوە وەسیەتی رسول اللە یە صلی الله علیە وسلم
بەڵام بەداخەوە بڕایان خۆیان بەدەستی خۆیات کەڵێنێکیان کردۆتەوە کە بەئاسانی توشی  فتنە بن  خەتای براکانیش هەیە چۆن دەبێت ڕێگە بەئافرەت بدە ن قسە بکەن بە هەرچی هۆکارێک بێت گەرئێوە دعوەدەکەن و مەبەستان ڕازی بونی اللەیە هیج پێویست بە وەنیە بۆتێک دانێن بۆ فتنە
بەڕاستی تێناگەم ئافرەتێک خوی بە خاوەن حەیاو باڵاپۆشی بزانێت چۆن لەگەل نامەحرەم قسەدەکابە ناوەی پرسیارو دینەوە پەنابەاللە ئه ی براتۆچۆن خۆت بەشوێن کەوتوی هاوەڵان دەزانی؟
حاشا وکلا  ئەوان چۆن کەسێ له دڕندە ڕابکا ئاوا لەئافرەت ڕایان کردوە   نەک بەدەستی خۆیان کونێک بکەنەوە بۆفتنە
بۆیە بابەخۆمانا بچینەوە نفس داوای خراپەدەکات تۆش تێری مەکە براکانم ببنە یوسف   علیە سلام
خوشکان ئێوەش ببنە  دایە عائشەو فاطمه کە پێشەنگن لە شه رم و حەیا
اللە مۆڵەتی نەداوە هاوەڵان ڕوبه ڕوو قسه لەگەڵ هاوسەرانی رسول اللەبکەن فه رمانی کردلەپشتی حجابەوە کە ئەوانە دایکی ئیماندارانیشن وە وەک ئێمە  شۆنێکی نهێنیش نەبوە وەک مۆبایل  بەڵام ڕێگه نەدراوە ئەی ئێوە بەچی حقێک سنوری اللە دەبەزێنن بەناوەی  دین و پرسیارو وەڵام  دەچنە لینک و بۆتی یەکترکە ئەمە خەلوەیە پەنابەاللە
اللە هیدایه تمان بات
 –
يَسْتَخْفُونَ مِنَ النَّاسِ وَلَا يَسْتَخْفُونَ مِنَ اللَّهِ

کێ لە ئێوە کناڵی هەیە بڵاوی کەنەوە ڕەحمەتی اللەتان لێبێت ئەمە امر کرنە بەچاکە و گۆڕینی خراپەیە خۆتانی لێ کەڕمەکەن و بانەبینە یارمه تیدەری شەیتان بارک اللە فیکم

جنبش حماس اعلام کرد ابو ابراهیم «یحیی السنوار» جایگزین شهید اسماعیل هنیه شده است.

بیانیه حماس:

انتخاب رهبر یحیی السنوار به عنوان رئیس نهضت، پس از رایزنی‌ها و رایزنی‌های عمیق و گسترده در نهادهای رهبری نهضت، ما به برادر ابی ابراهیم به‌عنوان یک رهبر در مرحله حساس و پیچیده محلی، منطقه‌ای و… شرایط بین المللی و ما برای او آرزوی موفقیت داریم.

در این برهه تاریخی از رهبر شهیدمان هنیه یاد می کنیم که در سیره رهبری خود الگوی رهبری شجاعانه، حکیمانه و آشکار را ارائه کرد و یقین داریم که ابوابراهیم و برادرانش در رهبری نهضت ادامه خواهند داد. رهبران قبلی، میراث جهادی و مبارزاتی خود را تا رهایی و بازگشت حفظ خواهند کرد.

فراخوان اجتماع مردم هرات در حمایت خویش‌ را از مردم مظلوم و با غیرت فلسطین

فراخوان اجتماع مردم هرات در حمایت خویش‌ را از مردم مظلوم و با غیرت فلسطین

                     بِسْمِ ٱللَّٰهِ ٱلرَّحْمٰنِ ٱلرَّحِيمِ

♨️ مردم عزیز و مجاهدپرور‌ ولایت هرات “شهر خون و قیام” چنان‌چه در جریان قرار دارید؛ چند ماه می‌شود که ظلم بی‌شمار از طرف رژیم صهیونیستی “اسرائیل” بالای مردم بی‌دفاع و مسلمان فلسطین جریان دارد که در حملات غیر انسانی هزار‌ها انسان بی‌گناه هم از طفل، خواهران و مادران مسلمان “شهید و زخمی” شده‌ و همچنان میلیون‌ها انسان بی سر‌پناه شدند و این رژیم ظالم به جنایات خویش هنوز هم ادامه می‌دهد که چند روز گذشته “مجاهد قهرمان، رهبر مسلمان و دین‌دوست حماس دکتور محمد اسماعیل هنیه” نیز به شهادت رسید. بنا” بخاطر غم‌شریکی با این مردم مجاهد و شهیدپرور ما و شما کنار هم آمده و حمایت خویش‌ را از مردم مظلوم و با غیرت فلسطین، اعلام نماییم.

زمان: چهارشنبه مورخ: ۳/ ۲ / ۱۴۴۶ ه‍ ق مطابق است با – ۱۷/ ۵ / ۱۴۰۳ ه‍ ش ساعت ۵:۰۰ عصر

مکان: مسجد جامع بزرگ هرات.