سخنانی چند با مومنین در مورد ادعای اشغالگرایانه ی آمریکای جنایتکار نسبت به پایگاه بگرام افغانستان

سخنانی چند با مومنین در مورد ادعای اشغالگرایانه ی آمریکای جنایتکار نسبت به پایگاه بگرام افغانستان

کاتب: ابواسامه محمود

بسم‌الله الرحمن الرحیم

الله جل جلاله می فرماید: وَقَاتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَكُمْ وَلَا تَعْتَدُوا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ (بقره/ ۱۹۰)

حمد و سپاس مخصوص پروردگار جهانیان است و درود و سلام بر پیامبر گرامی اسلام ﷺ، که فرمودند: «المُسلِمونَ تَتَكَافَأُ دِماؤُهُم، وهُم يَدٌ على مَن سِواهُم»؛ خون مسلمانان برابر است و آنان در برابر بیگانگان یک‌دستند.

ای مسلمین اهل سنت و شیعه:

سرزمین افغانستان که از اشغال آمریکا و متحدینش آزاد شده است، یکی از دارالاسلامها و امانتی است در دست امت اسلامی. هر وجب از این سرزمین، با خون شهیدان و مجاهدان محافظت شده و حفظ آن تکلیف شرعی همهٔ مسلمانان است. هیچ فرد و گروهی حق ندارد بخشی از این خاک را به اشغالگران و کفار واگذار کند، چه رسد به پایگاه‌های نظامی که زمانی محل تجاوز به امت اسلامی بوده است.

اظهارات اخیر آمریکای جنایتکار درباره ی بازپس‌گیری یا در اختیار گرفتن پایگاه بگرام یادآور دوران تلخ اشغال است. امت اسلامی اعلام می‌دارد که چنین رؤیاهایی هرگز تحقق نخواهد یافت؛ بگرام و هر نقطهٔ دیگر دارالاسلام، ملک امت اسلام و تحت حاکمیت شریعت باقی خواهد ماند.

ما به همه ی مسلمانان هشدار می‌دهیم که در برابر هرگونه طمع‌ورزی آمریکا (سر افعی و سرچشمه ی فساد و تباهی) هوشیار باشند، اختلافات داخلی را کنار بگذارند، و به حکم قرآن : وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِيعًا وَلَا تَفَرَّقُوا (آل‌عمران/ ۱۰۳) چنگ زنند تا عزت و استقلال شریعت حفظ شود.

از همه ی علما، مجاهدان، و اهل توحید در سراسر سرزمینهای اسلامی و بخصوص در دارالاسلام ایران و افغانستان خواسته می‌شود با زبان، قلم و عمل در این موضع الهی و شرعی ایستادگی کنند و اجازه ندهند آمریکا دشمن شماره یک اسلام و مسلمین بار دیگر بر مقدرات این سرزمین مسلط شود.

الله جل جلاله می‌فرماید: «إِن تَنصُرُوا اللَّهَ يَنصُرْكُمْ وَيُثَبِّتْ أَقْدَامَكُمْ» (محمد/ ۷).

پس یاری دین خدا یاری خود ماست؛ و پاسداری از دارالاسلام و جهاد با آمریکای اشغالگر  زورگو، پاسداری از ایمان و عزت ماست.

اعلامیه مطبوعاتی امارت اسلامی در پیوند به سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا در مورد واگذاری پایگاه بگرام

‏اعلامیه مطبوعاتی امارت اسلامی در پیوند به سخنان اخیر رئیس جمهور امریکا در مورد واگذاری پایگاه بگرام

پایگاه بگرام که توسط شوروی ها ساخته شده است در زمان اشغال افغانستان توسط آمریکا و متحدینش به اشغال آمریکا درآمد و پس از اخراج اشغالگران از افغانستان این پایگاه مثل تمام اجزای افغانستان به صاحبان اصلی آن بازگشت.

با این وجود ترامپ ریس جمهور آمریکا در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» با قلدی و زورگویانه نوشته: «اگر افغانستان پایگاه هوایی بگرام را به کسانی که آن را ساخته‌اند، یعنی ایالات متحده آمریکا، پس ندهد، اتفاقات بدی رخ خواهد داد!!!»

آمریکا این است و به صراحت به کشوری مستقل می گوید : «اگر خاکت را به ما ندهی، اتفاق بدی برایت می‌افتد»

آیا این دشمن وحشی که اگر پای منافعش در میان باشد به هیچ یک از پیمانهای بین المللی هم پایبند نیست جز زبان اسلحه و زور زبان دیگری را می فهمد؟

امارت اسلامی افغانستان در این زمینه بیانیه ای مختصر صادر کرده است که به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امارت اسلامی افغانستان در روشنایی اصول شرعی و سیاست خارجی متوازن و اقتصاد محور خویش، خواهان مناسبات مثبت بر اساس منافع دوجانبه و مشترک با تمام کشورها می باشد. در تمام مذاکرات دو جانبه، به امریکا واضح شده است که برای امارت اسلامی استقلال و تمامیت ارضی افغانستان نسبت به هر چیز دیگر اهمیت زیادی دارد. قابل یادآوری است که در توافقنامه دوحه امریکا تعهد سپرده بود «از زور و تهدید برعلیه تمامیت ارضی و استقلال سیاسی افغانستان استفاده نمی کند و نه در امور داخلی آن مداخله می نمایند»، بنابراین نیاز است تا آنان به تعهدات خویش پابند بمانند. به همین سبب یکبار دیگر یادآوری می شود که به عوض تکرار تجربه های ناکام گذشته، باید راهکار مبتنی بر واقعبینی و عقلانیت اختیار گردد.

امارت اسلامی افغانستان

۲۸/۳/۱۴۴۷هـ ق

۳۰/۶/۱۴۰۴هـ ش ـ ۲۰۲۵/۹/۲۱م

اهل سنت تا چه وقت سکوت و ذلیلی در برابر جنایات صهیونیستها؟

اهل سنت تا چه وقت سکوت و ذلیلی در برابر جنایات صهیونیستها؟

به قلم: خالد سیف الله المسلول

دیروز شهید عبدالمطلب القیسی از اهل سنت اردن علملیات استشهادی گذرگاه کرامه را انجام داد که طی آن چند صهیونیست سکولار به هلاکت رسیدند. وصیت نامه ی این مجاهد استشهادی پیام بزرگی برای اهل سنت و تمام مسلمین جهان در برداشت که هر مسلمانی را تفکر وامیدارد، آنجا که می گوید:

“ای فرزندانِ امت، بدانید که جنایاتی که رژیمِ اشغالگرِ صهیونیستی در نوارِ غزه مرتکب می‌شود، فردا در سرزمین شما و علیه کودکان و زنان شما هم انجام خواهد داد و سکوت ما در این مسیر جزئی از پروژهٔ بزرگِ دشمن «اسرائیلِ بزرگ» خواهد بود.

ای فرزندان امت، تا به کی سکوت ما در مقابل کسی که کشورها را اشغال می‌کند ادامه پیدا خواهد کرد، آیا آنقدر سکوت می‌کنیم تا به سرزمین ما هم برسند و به مقدساتمان بی حرمتی کنند؟”

این مجاهد استشهادی با خونش این پیام را به ما رسانده است، آیا نمی‌بینید که رژیم صهیونیستی هر روز خون بی‌گناهان مسلمان را می‌ریزد و حکومت‌های حاکم بر اهل سنت تنها به صدور بیانیه و کنفرانس بسنده می‌کنند؟

چرا باید تنها شیعیان جعفری و شیعیان زیدی با بخشی از شافعی های یمن و فلسطین اهل جهاد در برابر صهیونیستها باشند؟ چرا اکثریت مطلق اهل سنت نظاره گر و تماشاچی شده است؟

عزت ما در جهاد و مقاومت است، نه در سازش با صهیونیستها و نه در کنفرانس‌های بی‌عمل.

بازگردید به روح ایمان و فداکاری، به ارتش‌های مؤمن و مجاهد، به وحدت اسلامی و متحد کردن جهاد با اشغالگران خارجی و مرتدین محلی تا عزت اسلام دوباره زنده شود و مستضعفان از ستمگران نجات یابند.

دشمن شناسی؛ استعفای احتمالی رئیس DIA آمریکا، شکاف اداره اطلاعات که آنرا لرزاند(۶)

دشمن شناسی؛ استعفای احتمالی رئیس DIA آمریکا، شکاف اداره اطلاعات که آنرا لرزاند(۶)

به قلم: کارزان شکاک

پایان سلطنت، آغاز شک و تردید.

استعفای قریب‌الوقوع رئیس سازمان اطلاعات یک حادثه جداگانه نیست. این یک سیگنال است، فریادی خفه که از دیوارهای واشنگتن طنین‌انداز می‌شود.

این به جهان نشان می‌دهد که حتی قلب زرهی پنتاگون نیز از نزاع‌ها، شکست‌ها و فشارها مصون نیست. آمریکا دوست دارد خود را به عنوان یک بلوک واحد تصور کند، اما این تصمیم این توهم را در هم می‌شکند. تردیدها دیگر در حاشیه نیستند: آنها در صدر جامعه اطلاعاتی قرار دارند، جایی که کشنده هستند.

این سقوط به طور نمادین نشان‌دهنده انتقال آسیب‌پذیری است: امپراتوری آمریکا نه از حمله مستقیم رقبا، بلکه از شکافی ناشی از تناقضات خودش در حال فروپاشی است.

بنابراین این فقط یک تغییر ظاهری نیست. این یک افشاگری است. و این افشاگری‌ای است که دشمنان از قبل از آن لذت می‌برند، متحدان با ترس آن را تحمل می‌کنند و مردم آمریکا با حیرت و شگفتی آن را تماشا می‌کنند، مردمی که در حال کشف این هستند که حتی سایه‌های آنها نیز شکننده است.

جهانی در انتظار انفجار

هیچ چیز خطرناک‌تر از ابرقدرتی نیست که در شکنندگی خود غافلگیر شود. هر ترک در بدن آن به سیگنالی برای دشمنانش که آن را آزمایش می‌کنند و به سیگنالی از وحشت برای متحدانش که شک دارند تبدیل می‌شود.

اداره اطلاعات می‌لرزد؛ واشنگتن خود را رسوا می‌کند. اخراج قریب‌الوقوع، هم اعتراف است و هم پیشگویی: از امپراتوری‌ای که نمی‌تواند از منطق جهانی – منطق آنتروپی – فرار کند. زیرا حتی قدرتمندترین ماشین‌ها نیز از درون فرسوده می‌شوند.

اگر افشاگری‌ها تأیید شوند، در روزهای آینده یک نام با نام دیگری جایگزین خواهد شد. پرده فرو خواهد افتاد، مراسم برگزار می‌شود و جانشینی تعیین خواهد شد. اما در پشت صحنه، بقیه جهان بر این نتیجه آشکار متمرکز خواهند ماند: غول آمریکایی چندان شکست‌ناپذیر نیست.

تردید می‌کند، مردد است، خونریزی می‌کند. و قدرت، که دیگر ترس مطلق را القا نمی‌کند، در حال حاضر در معرض فروپاشی قرار گرفته است.

زمزمه‌های قبل از طوفان

استعفای احتمالی رئیس DIA یک شکاف است، اما هنوز نقطه عطفی نیست. اما شکاف‌ها باعث ایجاد گسست می‌شوند، آنها فروپاشی قریب‌الوقوع را آماده می‌کنند. امروز، فقط “یک رئیس” اطلاعات اخراج شد. شاید فردا، مجموعه‌ای کامل از اعتقادات تزلزل‌ناپذیر فرو بریزد. و در این روز، نه تنها دشمنان ایالات متحده جشن خواهند گرفت.

اغتشاش «زن، فاحشگی، هرزگی» و احکامی که ایران بر مُلاهای معلوم الحال داد

اغتشاش «زن، فاحشگی، هرزگی» و احکامی که ایران بر مُلاهای معلوم الحال داد

به قلم: مسعود سنه ای

چند وقت پیش حکومت ایران بر مُلاهایی چون ملا لقمان امینی و … احکامی صادر کرد که اگر این دسته از مُلاها در حاکمیت امارت اسلامی افغانستان و یا هر حاکمیت دیگر متعلق به مذاهب معروف به اهل سنت چنین جرمی در هم مسیری با اغتشاشگران سکولار انجام می دادند بدون شک کمترین جرم آنها زندانهای طولانی مدت و یا در اولین قدم حذف فیزیکی آنها بود.

کسانی که دست به «التحریش» (تحریک به شر) مردم در راستای اهداف و برنامه ها و در جبهه ی کفار سکولار جهانی و مرتدین سکولار محلی و گروه منافقین داخلی می زنند یکی از آنها به شمار می روند، اینا سربازان بخش جنگ روانی و تبلیغی دشمنان هستند که تاثیر مخرب آنها بیشتر از صدها سرباز کفار اشغالگر بر مسلمین است.

متاسفانه امروز در میان امت اسلامی، عده‌ای با نام «ملا»، «شیخ» و «ماموستا» و «مولوی» و «آخوند» بر منبر رسول الله صلی الله علیه وسلم نشسته‌اند، اما دین و ایمان مردم را وسیله ی دنیاطلبی و خدمت به دشمنان اشکار خارجی و مرتدین بومی قرار داده‌اند. آنان با تحریف و کتمان آیات و احادیث، و یا با تاویلات نابجا و غلطی که به نفع دشمنان باشد، مسلمانان ناآگاه را می‌فریبند.

الله تعالی می فرماید: فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ يَكْتُبُونَ الْكِتَابَ بِأَيْدِيهِمْ ثُمَّ يَقُولُونَ هَذَا مِنْ عِندِ اللَّهِ لِيَشْتَرُوا بِهِ ثَمَنًا قَلِيلًا (بقره/۷۹) وای بر کسانی که کتاب را با دست خود می‌نویسند و می‌گویند این از جانب خداست تا بهای اندکی بگیرند.

و نیز می‌فرماید: إِنَّ الَّذِينَ يَكْتُمُونَ مَا أَنْزَلْنَا مِنَ الْبَيِّنَاتِ وَالْهُدَى مِنْ بَعْدِ مَا بَيَّنَّاهُ لِلنَّاسِ فِي الْكِتَابِ أُولَئِكَ يَلْعَنُهُمُ اللَّهُ وَيَلْعَنُهُمُ اللَّاعِنُونَ (بقره/۱۵۹) کسانی که آنچه از دلایل روشن و هدایت نازل کردیم، بعد از آنکه برای مردم بیان نمودیم، پنهان می‌کنند، خدا و همه لعنت‌کنندگان، آنان را لعنت می‌کنند.

رسول الله صلی الله علیه وسلم در مورد این علمای سوء هشدار داده و می فرماید: إنَّما أخافُ علَى أمَّتي الأئمَّةَ المضلِّينَ.[۱] بدرستی که بیشترین چیزی که بر امّتم می‌ترسم، پیشوایان گمراه‌کننده‌اند.

در اغتشاشات «زن، فاحشگی، هرزگی» ما شاهد «تحریش» امثال مُلا لقمان بودیم که بر اثر آنان خونهای زیادی ریخته شد و به مقدسات اسلامی توهین شد و بر اساس آیات و احادیث، هر عالمی که با تحریف و تفسیر به رأی، آیات و احادیث را برای توجیه ضربه زدن به مسلمین و خدمت به کفار و تفکرات کفری و دشمنان دارالاسلام به کار ببرد، یا مردم را از دفاع از سرزمین‌های اسلامی در برابر کفار اصلی و مرتدین داخلی باز دارد، مصداق همان «أئمّة مضلّون» است که رسول‌الله صلی الله علیه وسلم از آنان بر حذر داشت.

پس مسلمانان باید هوشیار باشند و معارف قرآن و سنت را از منابع اصیل بیاموزند، نه از کسانی که منبر را ابزار سیاست‌های ظالمانه و افکار فاسد کفار و مرتدین محلی کرده‌اند. این تنها راه نجات از فریب دین‌فروشان است.

علاوه بر این، از مسئولین قضائی و امنیتی دارالاسلام ایران انتظار می رفت با این مجریان جنگ روانی دشمن بدتر از سربازان عادی دشمن برخورد کنند همچنانکه رسول الله صل یالله علیه وسلم هرگز مجریان جنگ روانی دشمن حتی اگر یک ترانه خوان یا شاعر بود گذشت نمی کرد اما در فتح مکه قاتلین مسلمین را نیز بخشد و…

امثال مُلا لقمان باید عبرتی می شدند برای جلوگیری از تکرار فجایعی که همه ی ما در اغتشاش «زن، فاحشگی، هرزگی» شاهدش بودیم، این خائنان از منبر مساجد مسلمانان، با جعل آیات و احادیث مردم را می‌فریبند؛ مسلمانانی که زیر منبر نشسته‌اند، از معنی و مفاهیم و تفسیر آیات قرآن و حدیث آگاهی ندارند به همین دلیلی با شعارهای اقتصادی و قومیتی و سوء استفاده از اختلافات مذهبی ابزار دست دشمنان اصلی خود می شوند.  


[۱]  الألباني، صحيح الترمذي ۲۲۲۹ – صحيح الجامع ۲۳۱۶

دشمن شناسی؛ استعفای احتمالی رئیس DIA آمریکا، شکاف اداره اطلاعات که آنرا لرزاند(۵)

دشمن شناسی؛ استعفای احتمالی رئیس DIA آمریکا، شکاف اداره اطلاعات که آنرا لرزاند(۵)

به قلم: کارزان شکاک

شکست بر سر اوکراین

برخی از ناظران به اشتباهات انباشته شده در پرونده اوکراین اشاره می‌کنند. ارزیابی‌های بیش از حد خوش‌بینانه از قابلیت‌های دفاعی کیف یا برعکس، ارزیابی‌های بیش از حد بدبینانه از پتانسیل روسیه.

گفته می‌شود آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) اطلاعات متناقضی ارائه داده است که اعتبار تحلیل‌های آن را تضعیف کرده است. در درگیری‌ای که اطلاعات به اندازه زره مهم است، آژانسی که اشتباه می‌کند محکوم به فنا است. و در شرایطی که حقیقت کشنده است، این اشتباهات به محکومیت شخصی تبدیل می‌شوند.

اگر استعفای رئیس آژانس اطلاعات با اوکراین مرتبط باشد، به این معنی است که جبهه نه تنها نظامی، بلکه اطلاعاتی نیز هست. و اینکه شکاف‌هایی که در میدان می‌بینیم اکنون مستقیماً در دفاتر بسته واشنگتن منعکس شده‌اند.

رویارویی بر سر چین

فرضیه دیگر تمرکز بر چین است. برخی آژانس اطلاعات دفاعی را به خاطر تمرکز بر تهدید روسیه مورد انتقاد قرار می‌دهند، در حالی که برخی دیگر معتقدند که پکن اولویت مطلق است: تایوان، دریای چین و گسترش نظامی-فنی چین.

اگر این مدیر در برابر این فشار مقاومت می‌کرد یا سعی می‌کرد سلسله مراتب متفاوتی از تهدیدها را تحمیل کند، حکم مرگ سیاسی خود را امضا می‌کرد. زیرا در سلسله مراتب فعلی آمریکا، مسئله چین بر همه موارد دیگر غالب است. بدون موضع‌گیری روشن در مورد این موضوع، او نمی‌توانست مدت زیادی دوام بیاورد.

استعفا نشان دهنده تغییر ناگهانی تمرکز است: آمریکا می‌خواهد اولویت‌های خود را دوباره بررسی کند. واشنگتن در حال ارسال یک سیگنال واضح است: از این پس، دیگر تحمل مخالفت در مورد پکن وجود ندارد. اولویت با چین است. و هر رهبری باید این را به خاطر داشته باشد.

یک خطای نامرئی اما مهلک

در نهایت، این احتمال وجود دارد که استعفا به سوء رفتارهای شخصی و رسوایی‌هایی که تاکنون پنهان مانده‌اند، مرتبط باشد. در دنیای پنهان‌کاری، هر چیزی می‌تواند باعث اخراج شود: ارتباطات مشکوک، تضاد منافع، مبارزات قدرت یا نشت اطلاعات داخلی. این حقایق هرگز به صورت آنی آشکار نمی‌شوند، بلکه همیشه بعداً ظاهر می‌شوند، مانند ارواحی که از زیرزمین برمی‌خیزند. استعفای رئیس سازمان اطلاعات ممکن است تنها اولین پرده از رسوایی باشد که طی چند هفته آشکار خواهد شد. و در آن روز، شکاف‌های قابل مشاهده در واشنگتن به شکافی عمیق تبدیل خواهند شد.

این نگران‌کننده‌ترین فرضیه است: اگر اخراج از قبل تصویر را تضعیف کرده باشد، رسوایی بعدی آن را به طور کامل نابود خواهد کرد. آنگاه جهان کشف خواهد کرد که این فقط یک واگرایی استراتژیک نیست، بلکه یک پوسیدگی داخلی است که قدرتمندترین سازمان‌ها را از بین می‌برد. و این، به طور نمادین، یکی از سخت‌ترین ضربات به آمریکا در دهه‌های اخیر خواهد بود.

ثمره ی جنگ و نعره های مُلافتاحی و سروصداهای شبهه جهادیش چه شد؟

ثمره ی جنگ و نعره های مُلافتاحی و سروصداهای شبهه جهادیش چه شد؟

به قلم: ابوخالد کردستانی

تمام مسلمین در تمام سرزمینهای اسلامی که در جریان سالهای جنگ و قتال در سوریه و آنهمه کشتار مهاجر و انصار توسط همدیگر و توسط حاکمیت بشار اسد یکولار و تحالف تحت پرچم آمریکا بودند همگی در حیرت‌اند که ثمره ی برادران مجاهد ما در شام و سوریه چه شد؟

آنان که تشنهٔ جهاد بودند، آمادهٔ مقابله با صهیونیست‌های اشغالگر در سرزمین فلسطین

چه شد که نیزه‌های آنان، که قرار بود به مرز فلسطین برسد، شکسته شد؟

چه شد که بر زمین افتاد، زیر فشار خیانت و نفاق منافقان خودفروخته جاهلیت سکولار بشار اسدی به جاهلیت سکولار جولانی تبدیل شد؟

چه شد که مزدوران آمریکا، ناتو، ترکیه و آل سعود توانستند به سادگی جهاد مسلمین را به انحراف بکشانند؟

 مُلا فتاحی که از نوچه های جولانی خائن است که خون برادران مجاهد را پایمال کردند و با نام مبارزه با تروریسم جهت مبارزه با اهل دعوت و جهاد راستین زیر پرچم آمریکا و شرکای آمریکا قرار گرفته اند، الان چه برای گفتن دارند غیر از سکوتی خفت بار؟

ای مسلمین، ببینید دشمن کیست، و چه کسانی پشت پرده خیانت می‌کنند.

ببینید که چگونه دل‌های پاک و شمشیرهای برنده، توسط این خائنین زمین‌گیر شد.

هم اکنون که وقت بیداری و انتقام از آمریکا و شرکای آمریکاست، وقت آنهم رسیده که غیرت و ایمان خود را در برابر تاجران جهاد و خائنین به اهل دعوت و جهاد نشان دهیم.

وقت آن است که دیگر اجازه ندهیم خائنینی چون مُلافتاحی در میان ملت ما دوباره رشد کنند.

نباید اجازه دهیم خیانت و نفاق، ما را از دشمن اشغالگر و کافر اصلی غافل نموده و جوانان ما را در مسیر اهداف این دشمن اصلی خرج کرده و مجاهدین را زمین‌گیر کند.

اگر امروز بیدارگری کنیم، علاوه بر آنکه به وظیفه ی اصلی دعوتگری خود عمل کرده ایم، فردا تاریخ ما را ستایش خواهد کرد و اگر کوتاهی کنیم، حسرت و ندامت بر دل‌هایمان خواهد ماند.

دشمن شناسی؛ استعفای احتمالی رئیس DIA آمریکا، شکاف اداره اطلاعات که آنرا لرزاند(۴)

دشمن شناسی؛ استعفای احتمالی رئیس DIA آمریکا، شکاف اداره اطلاعات که آنرا لرزاند(۴)

به قلم: کارزان شکاک

رقبا احساس ضعف می‌کنند

در مسکو، پکن، تهران و پیونگ یانگ، این داستان لبخندهایی را برمی‌انگیزد. زیرا اختلاف داخلی، چه به دلیل نزاع‌ها و چه به دلیل اشتباهات، همیشه به عنوان نشانه ضعف تلقی می‌شود.

ایالات متحده که همیشه وحدت خود را نشان داده است، اکنون متفرق، ضعیف و آشفته به نظر می‌رسد. مخالفانش این را فرصتی می‌بینند، لحظه‌ای که امپراتوری برای مقابله با شکستگی‌های داخلی خود از جهان خارج روی برمی‌گرداند.

و در این دنیای گوشتخوار، از هر نقصی سوءاستفاده می‌شود، هر تردیدی به فرصتی برای به حاشیه راندن نفوذ آمریکا تبدیل می‌شود.

کرملین ممکن است این را فرصتی برای تثبیت دستاوردهای خود در اوکراین ببیند. پکن ممکن است تایوان را بیشتر آزمایش کند. قدرت‌های منطقه‌ای، به نوبه خود، شکاف احتمالی در آمریکا را احساس می‌کنند و در مداخله و واکنش کندتر عمل می‌کنند.

این یک قانون تغییرناپذیر است: یک سازمان اطلاعاتی ضعیف، یک قدرت ضعیف است. و اکنون همه در حال انجام این بازی هستند.

متحدان در شک و تردید فرو رفته‌اند

اما این فقط دشمنان نیستند. متحدان آمریکا نیز با نگرانی در حال بررسی وضعیت هستند. ناتو، که از قبل به دلیل اختلاف در منابع و اولویت‌ها تکه‌تکه شده است، برای پیش‌بینی و پشتیبانی از استراتژی خود به اداره اطلاعات (IID) نیاز دارد.

شرکای اروپایی، که تشنه اطلاعات نظامی آمریکا هستند، اکنون می‌دانند که ثبات این سازمان در معرض خطر است. اعتماد در حال فروپاشی است. چگونه می‌توان عملیات مشترک ایجاد کرد وقتی نهادی که برای هدایت اطلاعات نظامی فراخوانده شده است، دچار بحران داخلی است؟ تردیدها در حال ظهور است و در اتحادها، شک یک سم قوی است.

کاملاً ممکن است که برخی از متحدان در حال حاضر شروع به جستجوی جایگزین‌هایی کرده باشند: توسعه شبکه‌های اطلاعاتی خود، تقویت اتحادهای موازی. جهان چندقطبی در حال شتاب گرفتن است.

درک یک امپراتوری تکه‌تکه شده

تصویر اغلب از واقعیت مهم‌تر است.

این منطق بی‌رحمانه نمادها است: یک شکست به افسانه تبدیل می‌شود. و در دنیای استراتژیک، یک افسانه ارزش هزار موشک را دارد. واشنگتن نه تنها برای بازیابی جایگاه خود، بلکه برای بازیابی وجهه خود نیز باید بجنگد. و این سخت‌ترین نبرد از همه است.

تفاوت آشکار القاعده ی اسامه بن لادن در سومالی را با مدعیان دروغین جهاد در سوریه را ببین

تفاوت آشکار القاعده ی اسامه بن لادن در سومالی را با مدعیان دروغین جهاد در سوریه را ببین

به قلم: صلاح الدین مجاهد

بر کسی پوشیده نیست که آمریکا دشمن شماره یک مجاهدین اهل غزه و اکثر سرزمینهای اسلامی محسوب می شود و صهیونیستهای کودک کش نیز با حمایت مستقیم آمریکا دچار آنهمه جنایت در غزه می شوند.

زمانی که جولانی و دارودسته ی چند نفره ی مُلافتاحی برای چندین سال شعار جهاد و آزاد سازی قدس سر می دادند و دعا می کردند اگر بشار اسد سکولار برود اینها چنین و چنان می کنند و به یاد اهل فلسطین می شتابند و… اما صهیونیستها با پای خود به سوریه آمده اند و این شعاردهنده ها تنها نظاره گر و حتی محافظ صهیونیستها بوده اند.

در برابر این مدعیان دروغین جهاد، ما شاهد حمله واحدهای الشباب به پایگاه آمریکایی در کیسمایو در تلافی همدستی آمریکا در قتل عام غزه هستیم.

جماعت الشباب سومالی در بیانیه ای اعلام کرد این عملیات به عنوان اقدامی تلافی‌جویانه در قبال همدستی آمریکا در نسل‌کشی غزه که توسط باند کودک‌کش صهیونیستی “اسرائیل” انجام شده است، انجام شده است.

فرماندهی الشباب اعلام کرد که این حمله تلفاتی داشته و تجهیزات نظامی آمریکا را نابود کرده است.

در مقابل، فرماندهی آمریکا در آفریقا (آفریکام) تأیید کرد که نیروهایش در منطقه کیسمایو مورد حمله قرار گرفته‌اند، اما هیچ جزئیاتی در مورد نتایج این حمله ارائه نکرد.

این حمله جدیدترین حمله از سری عملیات الشباب علیه مواضع آمریکا در سومالی بود. مجاهدین پیش از این به یک پایگاه پهپاد آمریکایی در بلدوگل حمله کرده بودند و در سال ۲۰۲۰، به یک پایگاه مشترک آمریکا و کنیا در خلیج ماندا حمله کردند و سه آمریکایی را کشتند.

کسی که مدعی جهاد و دفاع از اهل غزه باشد اما آمریکائی ها و متحدینش از دست و زبان او در امان باشند و یا خودش را به اختلافات داخلی مسلمین مشغول کرده باشد چنین شخص یا گروهی بخشی از جبهه ی آمریکا محسوب می شود چه بخواهد چه نخواهد.

واکنش در برابر آمریکا و متحدینش موضع شما را در برابر اهل غزه مشخص می کند.

دشمن شناسی؛ استعفای احتمالی رئیس DIA آمریکا، شکاف اداره اطلاعات که آنرا لرزاند(۳)

دشمن شناسی؛ استعفای احتمالی رئیس DIA آمریکا، شکاف اداره اطلاعات که آنرا لرزاند(۳)

به قلم: کارزان شکاک

مبارزه آرام با سیا

رقابت بین سیا و اداره اطلاعات (IDI) سابقه طولانی دارد. در حالی که سیا رسانه‌دوست، سیاسی و در تخیل جمعی همه جا حاضر است، DIA ​​در سکوت تنبیهی عمل می‌کند.

اما در سال‌های اخیر، اختلافات حادتر شده است: تحلیل‌های متناقض در مورد روسیه، اختلاف نظر در مورد سرعت فروش اسلحه به اوکراین و دیدگاه‌های متضاد در مورد تهدید چین.

سیا، DIA ​​را به انعطاف‌ناپذیری، کندی و تمرکز بیش از حد بر مسائل نظامی متهم می‌کند؛ DIA، سیا را فرصت‌طلب، نمایشی و گاهی اوقات بی‌ارتباط با ارتش می‌داند. استعفای رئیس DIA می‌تواند اوج این درگیری در حال جوشش باشد: واشنگتن صدای لانگلی را به صدای پنتاگون ترجیح می‌دهد.

اگر این شایعات و افشاگری‌ها تأیید شوند (طبق آخرین اطلاعات، رئیس DIA قبلاً اخراج شده است – KC)، به این معنی خواهد بود که حتی در رأس نهادهای آمریکایی، به جای وحدت، اختلاف وجود دارد.

هیچ چیز بیش از تفرقه در ارگان‌های حیاتی یک امپراتوری، آن را تضعیف نمی‌کند. به هر حال، رقابت‌های داخلی در جنگ سرد فناوری و جنگ گرم در اوکراین می‌تواند کشنده‌تر از یک موشک دشمن باشد.

سایه و اطلاعات کامل NSA

اما سیا در این “رقص” تنها نیست. در دنیای پراکنده آژانس‌ها، NSA هژمونی خاموش خود را از طریق انبوه داده‌هایی که روزانه جمع‌آوری می‌کند، اعمال می‌کند.

DIA اغلب خود را در موقعیت پایین‌تری در این رقابت سه‌جانبه می‌بیند: از نظر نظارت جهانی از NSA قدرتمندتر، و در محافل سیاسی از CIA نفوذ کمتری دارد.

بنابراین، سقوط مدیر ممکن است نشان‌دهنده ضعف ساختاری آژانس باشد که بین همسایگان قدرتمندتر قرار گرفته است. سقوط او همچنین ممکن است بازگشت سریع به یک سوال ساده را نشان دهد: نقش DIA در اکوسیستمی که از قبل با چشم و گوش اشباع شده است چیست؟

پاسخ در ویژگی‌های ارتش نهفته است: آژانس اطلاعات دفاعی (DIA) چشم سرباز، آژانس امنیت ملی (NSA) گوش و سیا دهان است. اما در این بازی قیاس‌ها، ما درک می‌کنیم که محروم کردن ارتش از یک چشم، حتی به طور موقت، به معنای محکوم کردن بدن به پیشروی در تاریکی است.

اینجاست که خطر چند برابر می‌شود. آمریکایی بدون DIA قوی، آمریکایی کور است که به سازمان‌های دیگری با منطق متفاوت وابسته است.

این دستور کار با موضع کاخ سفید در تضاد است.

توضیح دیگر، هرچند پیش‌پاافتاده‌تر، اما به همان اندازه خطرناک است: ناسازگاری خط مشی کاخ سفید و موضع مدیر آژانس اطلاعات ایالات متحده.

شاید او بیش از حد مستقل، بیش از حد منتقد و بیش از حد کند برای اجرای اراده رئیس جمهور در نظر گرفته می‌شد. شاید هم به دلیل اختلاف نظر در مورد استراتژی در قبال چین یا حمایت گسترده از اوکراین.

در دنیای آرام اطلاعات، این اختلافات هرگز با صدای بلند بیان نمی‌شوند، اما زخم‌های عمیقی بر جای می‌گذارند. استعفای اعلام شده نشانه روشنی است: همه باید تسلیم شوند یا بروند.

اما این منطق انطباق کامل خطرناک است: قرار نیست اطلاعات از صاحبان قدرت تعریف و تمجید کند، بلکه باید آنها را با واقعیت روبرو کند. برکناری مدیر آن به دلیل اقدامات نامناسبش، محکوم کردن خود به بی‌تفاوتی عمدی است. این تکرار دوباره و دوباره اشتباه غم‌انگیز همه قدرت‌های بزرگ سقوط کرده است: ترجیح دادن توهمات راحت به حقایق بی‌رحمانه.